فونیکسریمکسبهتام

صنعت خودرو با گرانی دلار به کجا می رسد؟

اثرات مخرب نوسانات ارزی بر قراردادهای خودرویی

عصر خودرو- سرنوشت صنعت خودرو با نرخ ارزی که لحظه به لحظه در حال افزایش است به کجا خواهد رسید؟ به طور قطع این پرسش این روزها بیش از هر زمان دیگری ذهن مدیران این بخش را درگیر کرده است. دیروز نرخ دلار به مرز ۶ هزار تومان رسید تا بیش از هر زمان دیگری نوسان و نبود ثبات در این بازار را به رخ بکشد .

اثرات مخرب نوسانات ارزی بر قراردادهای خودرویی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در ساعات اولیه روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به بیش از 5300 تومان رسید و در ساعات پایانی کار 5800 و در برخی صرافی ها 5900 تومان را تجربه کرد. افزایش ناگهانی و بی رویه قیمت ارزها در یک روز در کنار نگرانی که برای خودروسازان و سایر فعالان صنعتی ایجاد کرده، کاهش وابستگی این صنعت به ارز را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد. به طور قطع با وجود اقداماتی که خودروسازان در زمینه داخلی سازی خودروها انجام داده و قراردادهایی در این زمینه منعقد کرده اند، به طور قطع این میزان وابستگی باید به شکل چشمگیری کاهش یابد در غیر این صورت تلاش های انجام شده در این زمینه زیر سوال خواهد رفت. اما به هرحال آن چه هم اکنون در صنعت خودرو قابل مشاهده است، تاثیرپذیری بالای این صنعت از نوسانات ارزی است.
    حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو با بیان این که مدیریت صنعت خودرو بیش از آن که ارزآور باشد، ارزبر است، گفت: با وجود چنین روندی صنعت خودرو به جای آن که سودآوری ارزی داشته باشد، هزینه ارزی خواهد داشت.
    وی با تاکید بر این که افزایش نرخ ارز تاثیر چشمگیری بر قیمت تمام شده قطعاتی که به صورت وارداتی در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، خواهد داشت، افزود: با توجه به چنین روندی نوسانات ارزی شرایط را در صنعت خودرو نامساعد خواهد کرد و به تبع برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان، در خودروهای پسابرجامی نیز اثراتی به مراتب مخرب تری از خود برجای خواهد گذاشت.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به طور قطع هرگونه نوسان ارز بر روی قیمت این خودروها اثر منفی خواهد داشت و از ان جا که خودروهای پسابرجامی هنوز به مرحله صادرات نرسیده اند بنابراین نمی توان این نوسانات را برای این دسته از خودروها مثبت ارزیابی کرد. بنابراین از آن جا که نرخ ارز افزایش یافته و قیمت برابری دلار با ریال نیز در حال افزایش است، هرگونه نبود ثبات در این حوزه به ضرر صنعت خودرو خواهد بود و تاثیرپذیری این صنعت را از نوسانات نرخ ارز افزایش می دهد.
    کریمی سنجری با اشاره به ضرورت درنظر گرفتن این نوسانات در تعیین قیمت های جدید صنعت خودرو در سال 97 اظهار کرد: حتی در صورت حباب و مقطعی بودن نرخ ارز لازم است این نوسانات در قیمت های جدید صنعت خودرو لحاظ شود چرا که خودروسازی برآیند مستمری است و خودروسازان ناگزیر هستند حتی با قیمت های فعلی دلار نیز اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه خود کنند.
    وی افزود: این روند در نهایت منجر به قیمت تمام شده خودرو می شود و حتی اگر قیمت ارز در مدار افزایش فریز شود روند تولید خودرو را دچار خدشه خواهد کرد این در حالی است که هم اکنون نیز مصرف کننده داخلی از شرایط فعلی راضی نیست چرا که قدرت خرید خریدار داخلی به دلیل ثابت بودن نرخ دریافتی و نوسان نرخ ارز کاهش یافته و در این شرایط هم خودروساز و هم مصرف کننده از هرگونه نوسان متضرر خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو