فونیکسریمکسبهتام

ضدیخ؛ ماده ای برای تمام فصول

عصر خودرو- یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل شاید اولین مشکلی باشد که بر سر راه طراحان خودرو قرار داشت.

ضدیخ؛ ماده ای برای تمام فصول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل شاید اولین مشکلی باشد که بر سر راه طراحان خودرو قرار داشت که این امر سبب شد تا برای رفع این مشکل به فکر راه چاره ای ارزان قیمت باشند و در این بین بهترین گزینه متانول یا الکل چوب بود.

    متانول ساده‌ترین نوع الکل بوده و هزینه تولید آن مقرون به صرفه تر است علاوه بر این به خوبی از یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کند.

    بهره گرفتن از متانول محدودیت‌هایی هم دارد بطور مثال،  یکی از مشکلات اصلی این ماده بخار شدن آن از سیستم خنک‌کننده خودرو است.

    درب رادیاتور خودرو هرچند برای خروج آب تحت‌فشار مناسب است اما به‌طور کامل آب‌بندی نمی شود و به همین دلیل متانولی که در دمای 65 درجه سانتی‌گراد به نقطه جوش می‌رسد با گرم شدن موتور به‌ مرور بخار می شود که به همین سبب در صورت استفاده از متانول به‌عنوان ضدیخ باید چندین بار در طول فصول سرد سال، ضدیخ به آب اضافه گردد.

    این مسأله البته در دوران خود امری عادی بنظر می رسید و رانندگان چندان به آن توجه نمی‌کردند، اما آغاز مشکل از جایی شروع شد که بخش‌هایی از موتور (به‌ویژه سرسیلندر) برای کاهش وزن از قطعات آلومینیومی ساخته شد.

    موتور خودروهای قدیمی‌تر به‌طور کامل از چدن و فولاد ساخته می‌شدند که متانول تاثیری بر آن‌ها نداشت اما وقتی دوران استفاده از قطعات آلومینیومی در موتور فرا رسید مشاهده شد که متانول سرعت خوردگی آن‌ها را تسریع می‌کند و این مسأله‌ای نبود که بتوان به‌سادگی از کنارش عبور کرد.

    به همین دلیل مهندسان شیمی به دنبال یافتن جایگزینی برای متانول رفتند و درنهایت با C2H4(OH)2 برگشتند!

    فرمول این ماده شاید کمی پیچیده باشد اما همه آن را با نام ساده‌ترش «اتیلن گلیکول» می‌شناسند. ماده‌ای که بدون توجه به برند ضدیخ خریداری شده، تقریبا پایه تمام محصولات موجود در بازار است.
    ضدیخ فقط ضدیخ نیست!

    با توجه به تعاریفی که پیرامون ضد یخ مطرح شد ، خواص این ماده در جلوگیری از یخ زدگی خلاصه نمی شود و به همین سبب توصیه می‌شود که از آن نه‌تنها در زمستان بلکه در هر چهارفصل سال استفاده گردد.
    نخستین و مهم‌ترین کارکرد ضدیخ، خاصیت ضدجوش بودن آن است .

    ضدیخ علاوه بر آنکه می‌تواند نقطه انجماد آب را به اعداد زیر صفر برساند، نقطه‌جوش آب را هم به بالای 100 درجه می‌رساند و به این ترتیب آب می‌تواند بدون آنکه به جوش بیاید دمای بیشتری را تحمل کند.

    به‌عنوان مثال، بر اساس بررسی انجام گرفته، ترکیب 50-50 آب و ضدیخ دمای جوشی معادل 106 درجه دارد و در نسبت 70درصد ضدیخ و 30 درصد آب دمای جوش به 113 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

    از سوی دیگر با توجه به آنکه سیستم خنک‌کننده موتور محیطی بسته با فشار بالا است، دمای جوش مجدد افزایش پیدا می‌کند (درست مانند اتفاقی که در زودپز می‌افتد و با بالا رفتن فشار، آب در دمای بالاتری به جوش می‌آید و به همین دلیل مواد غذایی زودتر در آن می‌پزند) تا جایی که مخلوط آب و ضدیخ به‌راحتی می‌تواند دمای بیش از 120درجه سانتی‌گراد را نیز در موتور تحمل کند که فراتر از دمای عادی موتور بوده و به این ترتیب این مخلوط در تابستان نیز مانع از جوش آمدن آب می‌شود.

    سازندگان ضدیخ مواد روغنی به آن اضافه می‌کنند تا در فرآیند کاری خود بتواند واترپمپ را نیز روغن‌کاری کرده تا مانع از آسیب به آن بخش شود.

    از سوی دیگر به دلیل رنگ خاص ضدیخ، هرگونه نشتی در سیستم خنک‌کنندگی به‌راحتی قابل‌تشخیص است و درنهایت ضدیخ مانع از زنگ‌زدگی اجزای فلزی داخلی موتور توسط آب می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو