فونیکسریمکسبهتام

کمربندی تنکابن نیاز به ایمن سازی دارد

عصر خودرو- جمعی از شهروندان تنکابنی با ابراز نگرانی از وقوع سوانح دلخراش رانندگی در بیشتر روزها بویژه تعطیلات نوروزی امسال در کمربندی این شهر ، خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط به رفع نقاط حادثه خیزاین مسیر پرتردد در این شهر شدند.

کمربندی تنکابن نیاز به ایمن سازی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بررسی ها نشان داده که سابقه ساخت این مسیر حدود 12 کیلومتری که به منظور رفع معضل ترافیک و نیز تسهیل درعبور و مرور خودروها در مرکز شهر تنکابن پیش بینی شد به سال 1386 برمی گردد و در اوایل بهره برداری نیز این طرح طبق اسناد موجود با مشکلات فراوان فنی همراه بوده است.
    هرچند درایمن سازی این مسیر پرتردد اقداماتی مانند نصب سیستم روشنایی ،‌ساخت پل عابر پیاده هوایی و رمپ های ورودی و خروجی درآن انجام گرفته است ولی کماکان حوادث ناگوار رانندگی دراین کمربندی بوقوع می پیوندد و عده از مسافران و گردشگران رهگذر را به کام مرگ می کشاند.
    منابع رسمی و رسانه ها در گزارشی به تازگی اعلام کرده اند که در نوروز امسال دستکم دراین کمربندی چهارنفرجان باختند و پنج نفر نیز دچار جراحت شدید شده اند که هم اکنون در مراقبت های ویژه مراکز درمانی خارج از شهر تنکابن بستری هستند.
    یکی از شهروندان تنکابن با ابراز نگرانی از وقوع حوادث ناگوار رانندگی در کمربندی این شهر گفت : این وضعیت اسفبارارتباط مستقیمی با عملکرد مسئولان ذیربط و نیز نوع رفتار رانندگان در حین رانندگی در این مسیر دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
    بشیر حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نکته دیگرآنکه در حاشیه این مسیر واحدهای صنفی متعددی از جمله تعمیرگاه های خودرو فعالیت دارد و بارها دیده شده افراد مکانیک برای پی بردن به رفع نقص فنی با شتاب این خودروها را می رانند و چنین وضعیتی نیز در وقوع تصادف نقش داشته است .
    وی ، نبود شانه خاکی و وجود بریدگی های متعدد حادثه ساز را از دیگر مشکلات فنی کمربندی این شهر معرفی کرد و ادامه داد :‌ درصورتی اگر راننده ای از مسیرش در این محور منحرف شود یا دور بزند طبیعتا نمی تواند خودرویش را مهار کند و سبب وقوع تصادف می شود.
    این شهروند خواستار استقرار ماموران پلیس در کوتاه مدت برای شناسایی نقاط حادثه خیز و تصمیم گیری برای رفع آن ها در این محور شد.
    کامران بهرامیان دیگر شهروند تنکابنی دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌‌در مسیرهای درون شهری سرعت های گیرهای فراوانی نصب شده و چنین وضعیتی سبب کندی تردد خودروها و در نهایت کلافگی رانندگان می شود و آن ها برای جبران زمان های از دست داده زمانی که وارد کمربندی می شوند سعی دارند با شتاب خودروهایشان را برانند.
    وی وجود گاردریل های فلزی در کمربندی عاملی برای تشدید خسارت به رانندگان خودروهای منحرف شده دراین مسیر دانست و افزود : در نوروز امسال دیده شد وقتی یک خودروی سمند از مسیرش منحرف شد متاسفانه اتاقش در برخورد با گاردریل خسارت های زیادی دید.
    به گفته این شهروند ، شب ها نیز نسبت به کنترل سرعت خودروها دراین مسیر هیچگونه نظارتی نمی شود درحالی که طبق اسناد موجود بیشترین سوانح رانندگی در این منطقه در این بازه زمانی رخ می دهد.
    بهرامیان افزود : مساله مهم تر آنکه درصورتی اگر از ابتدای بهره برداری از این کمربندی به جای احداث دور برگردان در برخی نقاط زیرگذر پیش بینی می شد آمار تصادفات به طور چشمگیری کاهش پیدا می کرد
    دیگر شهروند تنکابنی که خود را به عنوان کارشناس امور حمل و نقل معرفی کرد ،ایجاد شانه خاکی استاندارد متناسب با نوع راه ، امکان بازیابی و کنترل وسیله نقلیه از طریق ایجاد شیروانی های مناسب ، حذف موانع موجود در حاشیه راه ها ، ایجاد حفاظ ها و جان پناه های مناسب به تناسب نیاز را از جمله راهکارهای اساسی کاهش تصادفات وسائل نقلیه در این منطقه ذکرکرد.
    بهرام سعادتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : محدود نمودن حرکات پر خطر کاربران راه از طریق مجموعه اقدامات مهندسی نظیر حذف یا مسدود سازی دسترسی های نا ایمن در حریم راه ، کاهش تداخل های ترافیکی و ترافیک بهم بافته ، جداسازی مسیر های رفت و برگشت ، آرامسازی صحیح ترافیک در نواحی مسکونی و نصب سیستم های هوشمند نظارتی از راهکار های کاهش تصادفات می باشد.
    وی طرح هندسی و مشخصات رویه راه ، ارائه اطلاعات لازم و به موقع به کاربران راه و یکپارچگی و اعمال تدریجی تغییرات در اجرای راه و تطابق مشخصات راه با نوع و عملکرد راه را از دیگر عوامل بازدارنده تصادفات عنوان کرد.
    به گفته این کارشناس ، نقش پیشگیرانه و کنترل موثر انواع رفتار های مخاطره آمیز کاربران راه توسط گشت های نیروی پلیس حتی در کشور های پیشرو در ایمنی راه که مجهز به سیستم های نظارتی مکانیزیه و هوشمند هستند ، بسیار حائز اهمیت است.
    رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن نیر در این باره گفت : در محور کمربندی تاکنون اقداماتی از قبیل نصب سیستم روشنایی و تابلوهای هشدار دهنده ، ایجاد شیارهای هشدار دهنده در عرض جاده ، خط کشی و ایجاد سرعت کاه های مجازی به منظور کاهش تصادفات صورت گرفته است.
    تورج فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تصادفات منجر به فوت محور کمربندی در نوروز امسال اشاره کرد و افزود : این تصادفات هیچ ارتباطی به دوربرگردان ها نداشت و عامل عمده آن ها به سرعت زیاد در این مسیر بوده اما با این وجود یکی از عوامل حادثه ساز در این محور وجود 8 دوربرگردان است که باید به سه دور برگردان استاندارد کاهش یابد.
    به گفته وی ، باید گاردریل های این محور پرتردد نیز جمع آوری شود و به جای آن نیوجرسی های بتنی جایگزین گردد.
    فتحی بر ضرورت بالا بردن فرهنگ رانندگی در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت : باید آنچنان روی این مسئله کار شود که فرد به دور از دوربین نظارت و کنترل ، خودش را مقید به رعایت قوانین بداند چرا که در این موضوع جان انسان ها مطرح است و حساسیت آن باید برای مردم مورد توجه قرار گیرد.
    فرماندار ویژه تنکابن با ابراز تاسف نسبت به بروز سوانح دلخراش رانندگی درمحور کمربندی این شهرستان گفت : این موضوع ، امسال در نخستین نشست شورای ترافیک شهرستان مطرح و با جدیت بیشتری پی گیری و مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا آنکه بتوان اقدامات موثری به منظور کاهش تصادفات در این محور صورت گیرد.
    سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این جلسه بر کاهش تعداد بریدگی ها از 8 به سه دوربرگردان استاندارد تاکید شد و مقرر گردید تا اقدامات اولیه جهت نصب دوربین های سرعت سنج صورت گیرد.
    وی طول کمربندی تنکابن را 12 کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت : نصب بنر های هشدار دهنده برای جلوگیری از پیاده روی افراد در طول کمربندی ، ایجاد سرعت کاه های استاندارد و حذف آبروهای فاقد کاربری می تواند ضریب ایمنی این محور را افزایش دهد.
    حسینی جو خاطرنشان کرد : باید در طول این کمربندی درختکاری صورت گیرد و دهیاران ، بخشداران و شهرداری ها موظف به آزادسازی و پاکسازی حریم راه ها شده اند.
    وی با تاکید برآنکه ،مصوبات شورای ترافیک باید اجرایی شود به مسئولان ذیربط نیز هشدار داد که دراین حوزه بدرستی به وظایف قانونی شان عمل کنند و غیر از آن برابر قانون با آن ها برخورد خواهد شد.
    فرماندار تنکابن رسانه ها ، آموزش و پرورش را فرصتی برای فرهنگ سازی در این حوزه دانست و گفت که ضمن آنکه خانواده ها نیز در این زمینه نقش کلیدی دارند و باید تلاش کنند.
    از سوی دیگر کارشناسان یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری آمارمرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در جاده ها ، برنامه ریزی ، مدیریت صحیح ، نظارت درست ، فرهنگ سازی ، کارشناسی ایمن سازی فنی ،اجرای صحیح مقررات راهنمایی و رانندگی و اعمال قانون در برخورد با رانندگان خاطی می دانند.
    آنان معتقدند ، در حوزه سوانح ترافیکی سه عامل نواقص فنی راه ها ، معضلات و اشکالات فنی در خودروها و خطاهای انسانی مطرح است که در این میان بیشترین علل تصادفات منجر به فوت را خطاهای انسانی و چگونگی رفتار رانندگان شامل می شود.
    تنکابن به عنوان یکی از شهرستان های غربی مازندران با برخورداری از دست کم 162 هزارنفر جمعیت، سه بخش ، چهار شهر و هفت دهستان دارد و این شهرستان با پایتخت کشور حدود 252 کیلومتر و مرکز مازندران نیز حدود 230 کیلومتر فاصله دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو