فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۶۰۰ هزارتایی در سال ۹۶

موتورسیکلت در سراشیبی تولید

عصر خودرو- در سال گذشته جمعا ۱۵۳ هزار دستگاه موتورسیکلت انژکتوری تولید شده که نسبت به تولید ۷۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتری و انژکتوری تولید شده در سال ۱۳۹۵، شاهد کاهش ۸۰ درصدی موتورسیکلت در کشور هستیم.

موتورسیکلت در سراشیبی تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، اسفندماه سال 1394 هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد از تاریخ ابتدای مهرماه سال 1395 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است. مصوبه‌ای که در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره‌ای دچار تغییر و در نهایت اعلام شد که اگر ثبت سفارشی قبل از دوم تیرماه سال 1395 صورت گرفته این فرصت فراهم است که تا پایان این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از تاریخ ابتدای فروردین‌ماه سال 1396 به طور کلی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شمرده شود.

    بنابراین بر اساس این قانون از ابتدای سال 1396 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا به جای آن تولید موتورسیکلت انژکتوری در دستور کار قرار گیرد که در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز به موتورسیکلت کاربراتوری گواهی تاییدیه نوع نخواهد داد و علاوه بر این شماره‌گذاری این موتورسیکلت توسط پلیس انجام نمی‌گیرد.

    بنابر اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته است در طول سال 1396 طبق قانون، بدون اینکه موتورسیکلت کاربراتوری تولید شود، جمعا 153 هزار و 119 دستگاه موتورسیکلت انژکتوری تولید و روانه بازار شده است.

    یکی از اصلی‌ترین دلایل این اقدام توسط دولت جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران به دلیل حجم بالای آلاینده‌های تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری بود، چرا که این موتورسیکلت هرچند در ابتدای امر دارای میزان آلایندگی مشخصی هستند، اما به مرور زمان و پس از کارکرد دچار تغییر در میزان آلایندگی می‌شوند و بر این اساس موجب خواهند شد که آلودگی هوای تهران به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

    طبق قانون مسوول اصلی آلایندگی خودرو و موتورسیکلت چه از لحاظ صوتی و چه از لحاظ کاربری برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است؛ هرچند که آزمایش‌های مربوطه در خصوص استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد ایران صورت می‌گیرد.

    یکی از اساسی‌ترین مشکلات موتورسیکلت کاربراتوری این است که میزان آلایندگی آنها پایدار نیست و کاربر می‌تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر کرده و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت‌رسانی هستند و همان مشخصات اولیه خود در زمان تولید کارخانه‌ای را حفظ می‌کنند و تا پایان عمر خود با همین ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربر نتواند آن‌ها را دچار تغییر کند.

    در همین راستا و بر اساس دیگر مصوبه هیئت دولت، از ابتدای مهرماه سال 1393 تا پایان سال 1396 تولید موتورسیکلت‌ها براساس استانداردهای یورو 3 بلامانع بوده اما از ابتدای سال 1397 کلیه موتورسیکلت‌های تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو 4 است، تولید شوند.

    به همین دلیل از ابتدای سال جاری هیچ تولیدکننده‌ای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو 4 ندارد تولید و به بازار عرضه کند. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به عدم توانایی تولیدکنندگان در تولید موتورسیکلت های با استاندارد یورو 4، مجددا چه میزان تولید این محصول در طول سال جاری با کاهش مواجه خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو