فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی های هاوال H۲ در مقایسه با هایما S۵

هیجان تازه در بازار کراس اوورها

عصر خودرو - بازار این روزها داغ کراس اوور های کوچک زیر ۱۰۰ میلیون تومان، با گزینه هایی همچون ام وی ام X۲۲، چانگان CS۳۵، جک S۳ و هایما S۵، پاسخگوی نیاز و سلایق طیف گسترده ای از خریداران است و با آغاز عرضه هاوال H۲ توسط گروه بهمن، هیجان تازه در این بازار پرتقاضا به راه افتاده است. اما پرسش اصلی این است که ساخته هاوال، چه جایگاهی در این قلمرو خواهد داشت.

هیجان تازه در بازار کراس اوورها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰
  • هیجان تازه در بازار کراس اوورها
  • هیجان تازه در بازار کراس اوورها
  • هیجان تازه در بازار کراس اوورها
  • هیجان تازه در بازار کراس اوورها
  • هیجان تازه در بازار کراس اوورها

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با طرح این پرسش، H2 را رو در روی قدرتمند ترین کراس اوور ساب کامپکت زیر 100 میلیون تومان بازار یعنی هایما S5 قرار داده ایم تا عیار حقیقی این تازه وارد شرقی را بسنجیم.
از نظر ابعاد، سطح امکانات ایمنی و رفاهی، و حتی پیشرانه، این دو بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و این جزئیات است که انتخاب نهایی را مشخص می کند. برای مثال، S5 روی کاغذ از پیشرانه به مراتب قدرتمند تری بهره می برد اما اتصال این واحد 1.5 لیتری توربو 161 اسب بخاری به گیربکس CVT، کراس اوور هایما را بیشتر برای یک رانندگی آرام و اقتصادی می کند تا یک رانندگی پرکشش و سریع. و این در حالی است که با متوسط مصرف سوخت 8 لیتر در 100 کیلومتر، نمی توان این تجربه رانندگی را اقتصادی عنوان کرد. در طرف مقابل، H2 با بهرهگیری از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک که هماهنگی بسیار خوبی با پیشرانه 1.5 لیتری توربو 141 اسب بخاری هاوال دارد، حس کشش بیشتری را به فرآیند رانندگی می دهد و این در حالی است که وزن نسبتا بیشتری در مقایسه با S5 دارد. در ضمن، به لطف بهره مندی از سیستم فرمان برقی و ارائه سه حالت رانندگی عادی، برفی و اقتصادی برای گیربکس، رانندگی در شرایط مختلف با H2 سهولت و راحتی بیشتری خواهد داشت. با تمام اینها اما تعجبی ندارد که ترکیب قدرت بالاتر و وزن کمتر، فاکتور چالاکی در مسیر مستقیم را به لیست نقاط قوت هایما S5 اضافه می کند.
آنچه که گزینه های چینی این محدوده قیمتی خیلی خوب از پس انجامش برمی آیند، جذب خریدار با لیست بلندبالای امکانات ایمنی و رفاهی است و S5 و H2 نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در لیست امکانات رفاهی این دو، گزینه های مشترکی همچون سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، درگاه USB، اتصال بلوتوث، SD Card و 4 بلندگو، ورود و استارت بدون کلید، پوشش چرم کابین، سانروف برقی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، صندلی های تاشو عقب و سیستم تهویه اتوماتیک هستند اما در H2، سیستم تهویه قابلیت تنظیم دو نقطه ای دارد و امکان تنظیم گودی کمر نیز برای صندلی راننده در نظر گرفته شده است. در بخش ایمنی نیز به لطف گزینه هایی همچون شش کیسه هوا (جلو، جانبی جلو و پرده ای)، کروزکنترل، ABS+EBD+BAS، سیستم کنترل پایداری الکترونیک خودرو، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، آینه های جانبی تا شونده برقی مجهز به گرمکن، سیستم نمایش فشار باد تایر ها، کامپیوتر سفری، ایزوفیکس، حسگر های دنده عقب و ...، این کراس اوور های ساب کامپکت چینی موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از تست های تصادف شده اند. مزیت S5 به نسبت H2 در این بخش، بهرهمندی از سیستم دید 360 درجه از اطراف است که نقاط کور راننده در هنگام پارک خودرو را به حداقل می رساند. البته H2 نیز برای کمک به پارک آسان خودرو، از دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای پویا بهره می برد و در کنار آن، مجهز به دوربین تعبیه شده در قاب آینه بغل سمت راست نیز هست که دید بهتری از سمت مخالف به راننده می دهد. و 5 ستاره ایمنی هاوال H2، از تست های چالشی و به مراتب سختگیرانه تر A-NCAP (استرالیا) کسب شده نه C-NCAP (چین).
در این بین، خصوصیات طراحی هر خودرو را نیز نباید از قلم انداخت چراکه بعضا فاکتوری تاثیرگذار در انتخاب نهایی خریدار است. هایما و هاوال در طراحی کراساوور های کامپکت خود، روشی متفاوت را پیش رو گرفته اند. S5 با فرمهای عضلانی تر، خطوط تیز و عناصر فانتزی تر، سعی دارد تهاجمی تر و چالاک تر از آنچه که هست، جلوه کند. در طرف مقابل، ساخته هاوال هم در طراحی بدنه و هم در چیدمان ظاهری، سعی دارد در عین قدرتمند بودن، ساده و شیک جلوه کند. همین باعث می شود S5 بیشتر مناسب جوان تر ها باشد و آنهایی که به دنبال یک طراحی بدون تاریخ مصرف و ماندگار هستند، بیشتر جذب H2 خواهندشد. آخرین قیمت شرکتی s5 از سوی ایران خودرو 89.972.000 تومان بوده و نمونه های صفرکیلومتر آن در بازار آزاد با قیمت 96 تا 97 میلیون تومان قابل خریداری هستند. این در حالی است که بهمن موتور قیمت قطعی هاوال H2 را 95.890.000 تومان اعلام کرده است. اما باید این را هم در نظر داشت که در صورت عملی شدن بحث افزایش قیمت خودرو های بالای 45 میلیون تومان، احتمالا قیمت شرکتی هایما S5 به 98 میلیون تومان خواهد رسید.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید میزان فروش هاوال در کشور چین  بسیار بالاتر از هایما بوده است که نشان از کیفیت بالای محصولات هاوال دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو