فونیکسریمکسبهتام

ضرروت اعلام واقعی هزینه های حاکم بر صنعت خودرو

عصر خودرو- ضرورت خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری در حالی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که به طور قطع رقابت در یک بازار سالم، تعیین کننده وضعیت و همچنین قیمت خودروسازان خواهد بود. بر این اساس به طور قطع همه فعالان این حوزه بر خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری و واگذاری آن به بازار بر اساس عرضه و تقاضا تاکید دارند.

ضرروت اعلام واقعی هزینه های حاکم بر صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به طور قطع با خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری و آزادسازی قیمت ها، خودروسازان می توانند به سمت توسعه و پیشرفت و انجام سرمایه گذاری های جدید حرکت کرده و محصولاتی بهتر با فناوری بالاتر و همچنین کیفیتی به مراتب بالاتر را تولید کنند. روشی معمول که ناشی از رقابت در بازار آزاد است. همانگونه که همواره رقابت در بازار وجود دارد این روزها رقابت بر سر فناوری و استفاده از تکنولوژی های جدید مطرح شده که در صورت واگذاری قیمت به بازار آزاد و تعیین آن بر اساس عرضه و تقاضا ، این موضوع به صورت اتوماتیک پوشش داده می شود.
    حرکت صنعت خودرو به سمت تولید سودآور از طریق حرکت در مسالی فنی و تکنولوژیکی فراهم خواهد شد، برای این منظور لازم است واقعیات هزینه های حاکم بر صنعت خودرو اعمال و در نظر گرفته شود . در عین حال نیز باید قیمت واقعی ارز و همچنین قیمت ارزی که در اختیار خودروسازان و همچنین پیمانکاران و قطعه سازان قرار می گیرد نیز مشخص شود چرا که در حقیقت قیمت اعلام شده ارز مناسب در این چارچوب، به خودروسازان و قطعه سازان اختصاص می یابد. در عین حال توجه به مسایل مربوط به تورم، قیمت انرژی و مواد اولیه نیز باید به صورت واقعی دیده شود تا خودروسازان از زیان دهی خارج شده و به سمت تولید با صرفه و سودمند در کنار توسعه سطح کیفی و فناوری محصولات خود حرکت کنند.
    این روش، رقابت واقعی در بازار است در غیر این صورت، هرگونه اعمال نفوذ از سمت دولت در این زمینه باعث می شود خودروساز از حرکت به سمت توسعه مغفول مانده و یا به دلیل قیمت پایین محصولاتی با کیفیت پایین و بدون سود داشته باشد که ادامه این روند، باعث ضرر و زیان در صنعت خودرو خواهد شد.
    در حال حاضر شرایط بازار به گونه ای است که بیشتر قیمت خودروهای ارایه شده از سوی خودروسازان بیشتر از قیمت کارخانه است که این روند نشان از تقاضایی به مراتب بالاتر از عرضه است. شاید در مرحله ای گذار، این شرایط تغییر کند و در دوره ای از زمان عرضه زیادتر از تقاضا باشد که در این شرایط باید نسبت به تعدیل قیمت ها اقدام کرد اما در عین حال باید به این نکته توجه کرد که در زمان بالا بودن تقاضا نیز باید راهکارهای ویژه ای تدوین شود.

     

    یادداشت: شهرام آزادی، معاون مرکز تحقیقات و توسعه گروه خودروسازی سایپا

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو