فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی«عصرخودرو»

بهبود بازار خودرو تنها با ثبات قیمت دلار

عصر خودرو- آشفته بازار خودرو این روزها همزمان با نوسانات شدید ارزی در هفته گذشته وارد فاز تازه تری شده است اما در این شرایط برخی از خریداران با هدف حفظ ارزش دارایی های خود و کاهش نیافتن آن اقدام به خرید خودرو کرده و به آشفته بازار خودرو دامن زده اند زیرا به دنبال تبدیل منابع مالی خود به کالای سرمایه ای هستند تا از ارزش این منابع کاسته نشود.

بهبود بازار خودرو تنها با ثبات قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در حال حاضر نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی در هفته گذشته نشان از افزایش قیمتی به مراتب چشمگیر دارد و این شرایط هم در خودروهای وارداتی و هم خودروهای داخلی، قابل لمس است به طوری که در هفته گذشته 15 تا 20 درصد شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار بوده ایم. عرضه قطره چکانی خودروسازان داخلی به بازار نیز این شرایط نابسامان تر از همیشه کرده در عین حال شرکت های نمایندگی نیز از عرضه خودرو به بازار خودداری می کنند که این روند نه تنها اختلاف قیمت را کاهش نمی دهد، بلکه به افزایش بیشتر قیمت ها نیز منجر شده است.
    در این شرایط انتظار برای بهبود بازار خودرو تنها در شرایطی محقق می شود که نوسانات ارز کاهش یاقته و قیمت دلار به نرخ ثابتی برسد و در عین حال نیز تصمیم گیری ها در زمینه کاهش تعرفه ها واحد مرحله عملیاتی شود و همچنین شاهد افزایش عرضه خودرو به بازار به میزان تقاضا باشیم، بر این اساس در صورت محقق نشدن هیچ کدام از این موارد قیمت ها تغییر نخواهد کرد و همچنان شاهد بازاری بی رونق خواهیم بود.
    در عین حال تصمیم گیری های اخیر دولت در زمینه جایگزین کردن یورو به جای دلار نیز نمی تواند تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد چرا که همزمان با نوسانات قیمت دلار، یورو نیز تاثیرپذیر بوده و شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.
    اما اگر محاسبه قیمت ها با دلار 4200 تومانی انجام شده و در نهایت این عدد تبدیل به یورو شود و در اختیار واردکننده قرار گیرد، در این صورت می توان شاهد کاهش قیمت ها بود و در این شرایط جایگزینی یورو به جای دلار می تواند به شدت در اقتصاد تاثیرگذار باشد اما در غیر این صورت و واردات با یورو بیش از 7 هزار تومان منجر به فیلتر شدن واردکننده و غیرقابل کنترل بودن آن می شود که با احتساب میزان تعرفه ها و همچنین سایر هزینه ها، ثبات قیمت ها چندان امکانپذیر نخواهد بود.
    به طور قطع تا زمانی که ثباتی در بازار دلار نداریم، هر خریدار خودرو نه تنها برای مصرف شخصی بلکه تبدیل آن به کالای سرمایه ای و عقب نماندن از بازار، وارد خرید و فروش در این حوزه می شود که این شرایط منجر به آشفتگی بیشتر بازار خواهد شد. بر این اساس با تکیه بر چنین روندی، ثبات بازار و بهبود این اوضاع تنها با ثبات نرخ دلار محقق می شود چرا که تغییر ناگهانی قیمت ها در یک روز، تاجران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که این شرایط دامن واردکنندگان خودرو را نیز خواهد گرفت.

    سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط