فونیکسریمکسبهتام

نبرد یا رفاقت در بازار پیکاپ‌های چینی!

عصر خودرو- در بازار خودرو ایران، پیکاپ های چینی به دلیل قیمت پایین تر، با استقبال خوبی مواجه شده اند؛ اما از میان انواع مدل ها، کدامیک انتخاب بهتری است؟ در ادامه، ۳ وانت‌بار متوسط که همگی ساخت چین هستند و کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند در این مطلب با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

نبرد یا رفاقت در بازار پیکاپ‌های چینی!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، ایران نیز همچون بسیاری از کشورها، بازار پرکشش و متنوعی دارد که در آن خریدارانی با بیشمار سلیقه‌هایی حضور دارند. از قضا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار خودروی ایران که کمتر از سوی شرکت‌های وطنی مورد توجه قرار گرفته بخش وانت‌های متوسط و سبک وزن است که سال‌ها در سلطه محصولات ژاپنی بوده و مدتی است به تصرف خودروسازان چین درآمده است. در واقع اگر زمانی در این بخش تویوتا هایلوکس، میتسوبیشی ال200 و یا مزدا بی‌تی بهترین انتخاب‌های خریداران ایرانی بودند، حالا اما مشتریان تنها قادر به انتخاب گزینه‌هایی محدود از ساخته‌های فوتون، زد.ایکس و یا دانگ‌فنگ هستند. سه خودروی این گزارش که همگی در مجموعه‌های مشهور و قدیمی داخلی مونتاژ می‌شوند از موتورهای نسبتا حجیم اما قدیمی سود برده که علاوه‌بر کشش پایین مصرف بالایی هم داشته و با توجه به استانداردهای جهانی در مجموعه تولیداتی درجه 3 محسوب می‌شوند. دقت بیشتر در جزئیات این 3 خودرو حاوی نکات جالبی است.


    معرفی خودرو فوتون تونلند

    این خودرو متعلق به فوتون چین است که در زمینه ساخت خودروهای کاری و تجاری ید طولایی داشته و جزو بهترین‌های جهان است. با این حال، ساخت فوتون در ایران یعنی تونلند هرگز خودرویی به برجستگی ساخته‌های فورد و شورولت یا حتی محصولات تویوتا نبوده و برخلاف کامیونت‌های فوتون، محصولی معمولی به‌حساب می‌آید. این خودرو در نمونه بنزینی و 2دیفرانسیل، با کمک موتوری حجیم ساخت میتسوبیشی از توانی معادل 130 اسب بخار و نیز گشتاوری 210 نیوتن‌متری سود می‌برد که در مجموع توانی محدود و ناکافی را مخصوصا هنگام بارکشی در اختیار راننده قرار می‌دهد گرچه این حجم از نیرو برای حرکت معمولی در شهر مناسب به نظر می‌رسد. تجربه رانندگی با این خودرو نشان می‌دهد وزن بالای تونلند که چیزی معادل 1900 کیلوگرم است تمام رمق موتور را گرفته و کمترین سطح ممکن از نظر شتاب، هندلینگ و کشش را عاید راننده می‌کند در عین حال تونلند در مقایسه با ریچ و کاپرا ظاهر زیباتر، گنجایش بیشتر و اتاق زیباتری دارد و البته بخش بار آن فضای بهتری را ارزانی مالکش می‌کند. امکانات فوتون هم واقعا ابتدایی است.
    معرفی خودرو پیکاپ ریچ

    در اصل خواسته‌شده که از نیسان پیکاپ مدل 2002 نمونه‌سازی شود، حال آنکه تولید دانگ‌فنگ است و در ایران از سوی پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود.  خاطره خوب نمونه ساخت نیسان باعث شده تا به‌رغم همه ضعف‌های ریچ، این محصول شرقی همچنان از سوی برخی خریداران مورداستفاده قرار گیرد. با این حال ریچ هنگام استفاده به هیچ‌وجه چیز مشابه یک وانت‌بار نبوده و بیشتر خودرویی کاری و البته ظریف است که باید دست به عصا با آن برخورد کرد و چندان آن را تحت‌فشار قرار نداد. البته خیلی هم نترسید. موتور 2400سی‌سی ریچ با قدرتی معادل 132 اسب بخار و 208 نیوتن‌متر گشتاور توانی کافی برای اموراتی مثل بارکشی در حد 800 تا 900 کیلوگرم و حرکت سریع در مسیرهای شهری را به راننده می‌دهد.ارتفاع و طول کوتاه‌تر کمتر، طول کوتاه‌تر و البته کیفیت ساخت پایین‌تر باعث شده تا وزن ریچ به کمتر از 1680 کیلوگرم محدود شود و همین عامل کمک می‌کند تا ریچ هنگام رانندگی نسبت به کاپرا و تونلند سریع‌تر به‌نظر برسد. این عامل البته باعث‌شده تا با قیمتی کمتر به نسبت خودرویی بهتر از تونلند نصیب خریداران شود گرچه طراحی بسیار قدیمی و اتاق فاقد جاذبه و امکانات ریچ باعث می‌شود تا آن دسته از مشتریان سخت‌پسند و آپشن‌دوست ایرانی که دنبال رفاهیات در کنار انجام امور تجاری و کاری هستند، ریچ را چندان جدی نگیرند. در مجموع همه‌چیز در این خودرو متوسط و عادی است. راستی با توجه به لاستیک‌های 15 اینچی و موتور نحیف ریچ، فکر آفرود با این وانت را هم از سرتان بیرون کنید؛ چراکه عاقبت خوشی نخواهد داشت!
    معرفی خودرو کاپرا 2

    این وانت محصول کمپانی چینی زد ایکس اوتو شانگهای است که بلافاصله پس از ورود به بازار ایران توانست فروش موفقی را تجربه کند. عمده‌ترین دلیل این اتفاق البته به قیمت پایین کاپرا2 در مقایسه با محصولات مشابه ژاپنی و نیز ظاهر نسبتا مناسبش بود. در عین حال کیفیت ساخت پایین، موتور ضعیف و توان بارکشی اندک اجازه نداد تا کاپرا همچون هایلوکس تویوتا در سطحی وسیع‌تر به فروش برسد. این خودرو که مشابه وانت هایلوکس مدل 2000 طراحی شده با قیمتی معادل یک پنجم هایلوکس 2017، فضایی مشابه با این خودروی ژاپنی را در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. با این حال فضای بزرگ اتاق و بار تنها فاکتور هنگام خرید وانت‌بار نیست و مسائلی اساسی مثل توان آفرود، موتور و گیربکس قدرتمند و دقیق، فنربندی محکم و سیستم تعلیق بادوام از جمله مواردی هستند که در هنگام استفاده مداوم از وانت‌های سبک و متوسط بیشتر به چشم می‌آیند. در همین راستا، کاپرا2 متاسفانه در بخش موتور اصلا اوضاع خوبی ندارد.

    موتور به‌کار رفته در این خودرو با حجم 2400 سی‌سی ساخته میتسوبیشی بوده و با تولید قدرتی معادل 127 اسب بخار و گشتاوری حدودا 200نیوتن‌متری، ضعیف‌ترین عضو گروه است. ویژگی دو دیفرانسیل هم چندان به کمک کاپرا نمی‌آید؛ چراکه اساسا خودرو با وجود وزن سنگین و نیروی کم موتور نمی‌تواند راه برود چه برسد که در زمینه آفرود بخواهد از خود چیزی بروز دهد. وانت 1785 کیلویی زدایکس البته چنانکه گفتیم جادار است و در بخش طراحی داخلی محصولی زیبا است و این مورد از قضا از مزایای اصلی این خودرو به حساب می‌آید. به‌کارگیری شاسی مستقل در کاپرا در کنار سیستم تعلیق نرم‌تر هم در مقایسه با دو رقیب دیگر سواری بهتری را نسبت به دو محصول دیگر عاید سرنشینان کاپرا می‌کند. در واقع این مورد در کنار آپشن‌های بیشتر مهم‌ترین قابلیت این خودرو هستند که امکان رجوع طیف متنوعی از خریداران به خودروی کاپرا را به‌عنوان محصولی باری و سواری فراهم می‌آورد.

     

    نتیجه مقایسه پیکاپ های چینی

    در نهایت اینکه مقایسه سه پیکاپ چینی و متوسط بازار ایران نشان می‌دهد خلأ حضور یک محصول تمام‌عیار و بادوام در این بخش کاملا محسوس است و خریداران در صورت وجود چنین خودرویی قطعا از آن استقبال می‌کنند منوط به اینکه قیمت آن در محدوده کمتر از 100 میلیون تومان جای گیرد. جا دارد خودروسازان داخلی با توجه به این مساله، نسبت به طراحی و تولید وانتی در این رنج که بتواند همچون نیسانوانت دو جنبه قیمت ارزان و کارآیی بالا را باهم پوشش دهد، اقدام کرده و علاوه‌بر کسب سود بالا ظرفیت نهفته این بخش و خریداران گسترده داخلی را به خود جذب کنند. برنده این مقایسه نیز گرچه خودروی ریچ دانگ‌فنگ است، اما استفاده طولانی‌مدت از هر کدام از این 3 خودرو برای خریداران محصولات تجاری که مساله دوام بالا، استهلاک اندک و قیمت مناسب را در هنگام خرید وانت سبک مدنظر دارند، چندان دلنشین نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو