فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه:

منافع توتال، پژو و ایرباس تهدید شود در ایران نمی‎مانند

عصر خودرو- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه درباره ادامه همکاری شرکتهای بزرگ فرانسوی با ایران از جمله توتال، ایرباس و پژو پس از خروج آمریکا از برجام گفتگو کرد.

منافع توتال، پژو و ایرباس تهدید شود در ایران نمی‎مانند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از تسنیم، فرانسه در سال‌های اخیر به ویژه بعد از برجام تبدیل به یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران شده  و بازار خوبی نیز در ایران به دست آورده است.

    در حال حاضر شرکت‌های فرانسوی برای تولید مشترک و فروش پنیر و صنایع غذایی تا خودرو و هواپیما در  ایران حضور  دارند  به طوری  که  شرکت پژو بعد از کشور خود، ایران را به عنوان دومین بازار محصولات خود، در اختیار گرفته است.

    در این شرایط  شرکت‌های فرانسوی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حتی بعد از خروج  ایالات‌متحده آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید، ظاهرا قصد ترک بازار بکر ایران را ندارند.

    در این ارتباط با بازرگان کهنه کار مهدی میرعمادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه که اطلاعات ریزی از وضعیت  قراردادها  و همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه دارد به گفتگو نشستیم که مشروح آن در ذیل مطلب آمده است.

    سؤال: وضعیت تجارت و همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه بعد از خروج آمریکا از برجام به چه صورت خواهد بود؟

    قبل از امضای برجام، در سال 1394 گروه بزرگ کارفرمایان فرانسوی به ایران آمدند و کار خود را در کشورمان شروع کردند و به محض اینکه برجام نیز به ایران رسید، شرکت‌های فرانسوی کار خود را در ایران توسعه دادند.

    به جرات می‌توانم بگویم که در بین کشورهای اروپایی، اولین کشوری بودند که شرکت های  آنها مانند پژو و سیتروئن و و رنو  سرمایه‌گذاری واقعی در ایران انجام دادند.

    ناراحتی فرانسه از آمریکا

    تصور می‌کنم که تصمیم آقای ترامپ درباره برجام باعث برخوردن به اروپایی‌ها شده است! زیرا آنها به امضا و معاهدات  بین‌المللی احترام می‌گذارند. باید در نظر داشت که در کشور فرانسه مانند آمریکا، رئیس جمهور قبلی اقدام به امضای برجام کرده بود و رئیس  جمهور فعلی نیز به امضای رئیس جمهور قبلی پایبند ماند.

    فرانسه از اینکه آمریکا به صورت یک طرفه این معاهده بین‌المللی را ترک کرد، ناراحت است.

    خروج آمریکا از برجام اختلافات بنیادی میان اروپا و آمریکا ایجاد کرد

    سؤال: این نگرانی بابت افزایش قیمت فروش نفت است؟

    آنها بابت به هم ریختگی منطقه و ایجاد جنگی بی پایان مانند جنگ افغانستان و عراق نگران هستند. این کشور در زمان حمله آمریکا به عراق در زمان آقای بوش  نیز مخالف بود و در این جنگ  شرکت نکرد.

    خروج یک طرفه آمریکا از برجام باعث شده که اختلافات بنیادی میان اروپا و آمریکا ایجاد شود. بنابراین دولت‌های اروپایی سعی  می‌کنند به نوعی پایبندی خود را به این معاهده نشان دهند و تضمین‌های به ما ارائه دهند.

    جلسه وزیر اقتصاد فرانسه با شرکت‌های بزرگ این کشور درباره ایران

    سؤال: نظر شرکت‌های فرانسوی درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه همکاری خود با ایران چیست، آیا قصد ادامه همکاری  دارند؟

    شرکت‌های فرانسوی برخلاف ایران که اکثرا خصولتی اند، به طور کامل خصوصی هستند و در صورتی  که منافعشان به خطر بی افتد به ایران نمی‌آیند، اما تعدادی از شرکت‌های این کشور در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه قصد دارد تعدادی از شرکت‌های بزرگ فرانسوی را جمع کند و ببیند چه‌کاری باید کرد تا بتوانند به‌کار خود در ایران ادامه دهند.

    راهکار توتال برای ادامه همکاری با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

    سوال: وضعیت همکاری شرکت فرانسوی توتال در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به چه صورت خواهد بود؟

    شرکت توتال در این ارتباط اعلام کرده است که فعالیت‌های برون‌مرزی خود را در ایران ادامه می‌دهد و به تعهدات خود پایبند است.فعالیت توتال در ایران به در قالب آف شور است و بر اساس صحبت‌های انجام‌شده این شرکت با خروج  آمریکا  از برجام  همچنان  به کار  خود در ایران ادامه می‌دهد.

    سؤال: یعنی شرکت توتال با توجه به اینکه آف شور است می‌توانند کارش را در ایران ادامه دهد؟

    من مستقیم از مسئولان این شرکت سؤال کردم و اینطور پاسخ دادند که قرار داد آنشور با ایران امضا نکردیم، بنابراین می‌توانیم  به  همکاری‌های خود ادامه دهیم.

    همکاری توتال در ایران با لباس چینی

    سوال: توتال و دیگر شرکت‌های فرانسوی چگونه می‌توانند تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را دور بزنند؟

    «این شرکت‌(توتال) به دنبال راه حلی است و درصورتی‌که راه‌حل یادشده فوق جواب ندهد آنها شریک چینی با خود  آورده‌اند  و 30 درصد قرارداد را به آنها می‌دهند و شریک چینی نیز بعد از این پیشنهاد اعلام کرده که 50 درصد (این قرارداد) را قبول می‌کند.

    باید توجه داشت که این شرکت‌های چینی به شرکت توتال وصل هستند و فرقی ندارد که توتال در ایران فعالیت کند یا شرکت چینی و احتمالاً کار ادامه می‌یابد.»

    سؤال: یعنی شرکت‌های چینی به فعالیت خود در ایران تحت عنوان توتال ادامه می‌دهند؟

    «حالا توتال اسمش چینی می‌شود این‌ها بازی‌های تجاری است خودشان بلند هستند و کار معمولی هست و آن را انجم می‌دهند.»

    خودورسازان فرانسوی کارد به استخوانشان نرسد در ایران می‌مانند

    سؤال: وضعیت همکاری‌های شرکت‌های خودروسازی مانند پژو سیتروئن و رنو بعد از خروج یک جانه آمریکا از برجام و تحریم کشورمان به چه صورت خواهد بود؟

    بازار ایران دومین بازار پژو بعد خود کشور فرانسه است و طبیعتاً دوست ندارد که بازار کشورمان را ترک کند مگر اینکه کارد به استخوانش برسد.

    شرکت خودروسازی پژو این بار در کشورمان سرمایه گداری کرده است و برخلاف دفعه قبل که برای فروش محصولات خود تنها پورسانت می‌گرفت و به کشورمان فنّاوری می‌فروخت، این بار به‌صورت 50-50 مشارکت کرده است و این امکان را ندارد که کشورمان را ترک کند.

    سؤال: شرکت‌های فرانسوی در سال‌های اخیر حتی در صنایع غذایی کشورمان نفوذ داشته‌اند، آنها چه وضعیتی دارند؟

    صنایع غذایی مانند دنت که در ایران کارخانه زده ، اعلام کرده است که قصد ترک کشومان بعد از خروج آمریکا از برجام را ندارد. این شرایط برای شرکت فرانسوی که در شرکت صنایع لبنی سحر سرمایه‌گذاری کرده و همچنین سرمایه‌گذاران فروشگاه هایپراستار یکسان است و قصد خروج از کشورمان را ندارند.

    سؤال شرکت‌های فرانسوی درباره چگونگی خروج سود خود از ایران؟

    سؤال: شرکت‌های فرانسوی که در گذشته با ایران مذاکره کرده‌اند و قصد ورود به ایران را داشتند،  وضعیت آنها چه می‌شود، آیا آنها در این شرایط تصمیمی جدید خواهند داشت؟

    چند شرکت لوازم ساختمانی و لوازم ورزشی تازه قصد ورود به ایران وسرمایه‌گذاری در کشورمان را دارند، زیرا آنها به دنبال کسب سودند. شرکت‌های فرانسوی تنها این سؤال را دارند که سود خود را چگونه می‌توانند از ایران خارج کنند. وزارت اقتصاد و دارایی راه حلی در این ارتباط دارد و آن را ضمانت می‌کند که این امر کاری هم به آمریکا ندارد.

    سؤال: یعنی این طور بیان می‌کنید که خروج یک جانبه آمریکا از برجام، عامل عدم همکاری شرکت‌های فرانسوی با ایران نمی‌شود؟

    باید در نظر داشت شرکت‌های فرانسوی که در صورت همکاری با ایران، منافعشان به خطر می افتد به کشورمان ورود نمی‌کنند. برخی شرکت‌های فرانسوی با فروش لوازم لوکسی مانند عطر و ادکلن و لوزام آرایشی 50میلیارد دلار در ایلات متحده آمریکا بازار دارند اما بازار آنها در ایران حداکثر 50 میلیون دلار است به همین منظور هیچ وقت در ایران نمی‌مانند.

    بنابراین هرکدام از شرکت‌های که احساس کنند منافعشان در ایران به خطرمی‌افتد به کشورمان نمی‌آید، مانند بانک‌های فرانسوی که بعد از امضای برجام نیز به کشورمان نیامدند، زیرا درگذشته جریمه‌های سنگینی را به آمریکا پرداخت کرده بودند.

    حدود دو سال قبل دولت فرانسه به بانک‌های فرانسوی این توصیه را کرده بود که با ایران همکاری کنند؛ اما آنها خوهان تضمین از دولت بودند تا در صورت جریمه آمریکا، دولت فرانسه خود جریمه‌ها را پرداخت کند اما این موضوع مورد قبول قرار نگرفت.

    سؤال: برای داشتن مراودات اقتصادی به هر حال باید مراودات بانکی ایجاد شود یا بهبود یابد.

    فرانسه به دنبال راه حل‌هایی در این ارتباط به‌ویژه از طریق فاینانس است.

    وضعیت همکاری ایرباس با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

    سؤال: وضعیت همکاری شرکت هواپیمایی ایرباس با ایران بعد از خروج آمریکا ازبرجام چگونه خواهد بود؟

    بر اساس تحریم‌های آمریکا، هر تجهیزاتی که بیش از 10 درصد آن آمریکایی باشد، شامل تحریم(آمریکا) می‌شود و این شرکت بیش از 10 درصد  تجهیزاتش آمریکایی است.

    دولت فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند تا به نحوی مشکل فروش هواپیما به ایران را حل کنند ولی هنوز راحلی پیدا نشده است.

    ایرباس تعدادی از هواپیماهای خود را زود تر تحویل میدهد

    شرکت ایرباس به دنبال آن است که تعدادی از هواپیماهای سفارش گرفته خود رازودتر تحویل دهد تا به تاریخ تحریم‌های آمریکا نخورد اما نمی‌توانند همه سفارش‌ها را تا آن موقع تحویل دهد.

    هنوز هیچ پیش‌بینی قطعی درباره نحوه همکاری ایرباس با ایران (بعد از ترک آمریکا از برجام) نمی‌شود کرد و باید منتظر هفته آتی ماند.

    سؤال: آیا آینده روابط اقتصادی ایران و فرانسه به همین اندازه که شما می گویید، مثبت است؟

    این حرف‌هایی که می‌زنم امیدوارکننده است اما باید نکات منفی را نیز دید. وزیر امور خارجه ایران با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی مذاکره کرده است و باید با اروپائیان به توافق برسیم.

    سؤال: منظور شما از توافق چیست؟

    ایران از اروپائیان تضمین می‌خواهد و باید دید تضمینی که آنها می‌خواهند به ایران دهند، قابل‌قبول است یا خیر؟

    دیگر نباید آمریکا را به توافق احتمالی ایران و اروپا راه داد

    سؤال: با توجه به تجربه ای که در ارتباط اقتصادی با فرانسه دارید، راهکاری برای گرفتن این تضمین دارید؟ 

    تضمینی که ما می‌خواهیم باید شامل امکان ادامه همکاری با شرکت‌های اروپایی، برقراری ارتباطات بانکی، مبادله تجاری و ... است که دولت ایران آن را می‌خواهد.

    اگر ما توانستیم با اروپا به توافق برسیم دیگر نباید آمریکا را به توافق راه دهیم.

    ادامه خرید نفت فرانسه از ایران

    سؤال: وضعیت فروش نفت ایران به فرانسه بعد از خروج آمریکا از برجام چگونه خواهد بود؟

    فرانسه سالانه دو میلیارد یورو از ایران نفت می‌خرد. در صورتی که در مذاکرات انجام شده  توافق حاصل شود و ایران بتواند ضمانت خود را بگیرد، آنها خرید نفت خود از ایران را ادامه می‌دهند.

    به نظر می‌رسد که چین و اروپا خرید نفت خود از ایران را بعد از خروج آمریکا ازبرجام ادامه دهند، البته ایران به دنبال آن است که تضمین کافی را از این دولت‌ها نیز بگیرد.

    آقای روحانی رئیس‌جمهور گفته‌اند که اگر اروپا تضمین‌های لازم را  دهد ایران ازبرجام خارج نمی‌شود. یکی از ترس‌های آنها این است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را شروع کند.  

    گفتگو از ابراهیم نژادرفیعی

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو