فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به خودروهای هیبرید وارد شده در سال ۹۶

حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها

عصر خودرو - حدود دو دهه است که خودروهای هیبرید وارد بازارهای جهانی شده و به دلایلی همچون مصرف سوخت اقتصادی و آلایندگی پایین، مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما در کشور ما اوضاع متفاوت بوده و تنها حدود ۵ سال است که این دسته از خودروها به صورت جدی در بازار ما عرضه می‌شوند.

حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها
  • حرکت آهسته در آشفتگی قیمت‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ابتدای ورود این خودروهای دوستدار محیط زیست به کشور، دیدگاه سنتی خریداران ایرانی و شایعه عدم وجود تعمیرکار و خدمات پس از فروش مناسب، مانعی بزرگ بر سر راه موفقیت هیبریدها ایجاد کرده بود اما به مرور و با بازاریابی مناسب شرکت‌های وارد کننده، رفته‌رفته تعداد بیشتری از خریداران جذب این خودروها شده و هم اکنون تعداد قابل توجهی خودرو هیبرید در خیابان‌های کشور ( به خصوص کلان‌شهرها ) تردد دارند. هرچند قیمت بالا، کماکان مانعی بزرگ برای دستیابی عموم مردم به این خودروهای پیشرفته محسوب می‌شود. با این مقدمه و در اولین شماره ضمیمه «خودروهای پاک» در سال 1397 ، نگاهی داریم به ویژگی‌ها و وضعیت بازار خودروهای هیبرید جدیدی که در سال گذشته موفق به حضور در بازار ایران شدند. با ما همراه باشید.
هیوندای سوناتا هیبرید 2018
بیش از یک دهه است که هیوندای سوناتا یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای وارداتی کشور محسوب شده و از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. این محبوبیت در مقیاس کوچک‌تر برای نمونه هیبرید این سدان متوسط کره‌ای نیز تکرار شده و سوناتا هیبرید به لطف ظاهر زیبا، امکانات رفاهی کامل و توانمندی فنی قابل قبول، یکی از پرفروش‌ترین هیبریدهای بازار کشور محسوب می‌شود. هیوندای برای سال 2018 ، نمونه فیس‌لیفت سوناتا را معرفی کرد که هرچند هنوز خبری از نمونه بنزینی فیس‌لیفت در بازار کشور نیست اما خوشبختانه نمونه هیبرید، تقریبا همزمان با بازارهای جهانی، مدتی است به کشور ما نیز راه یافته است. سوناتا هیبرید مدل 2018 ، در نمای جلو و عقب، طراحی کاملا متحول شده‌ای نسبت به مدل 2017 داشته و چهره‌ای کاملا خشن و به‌روز را به نمایش می‌گذارد تا در مقابل رقبایی همچون کیا اپتیما هایبرید ( که به زودی وارد بازار کشور خواهد شد ) چندان دست و پا بسته نباشد. کابین سوناتا هیبرید 2018 در مقایسه با مدل قبل از فیس‌لیفت، تغییر چندانی به خود ندیده و تنها تعویض غربیلک فرمان 4 شاخه قبلی با یک نمونه 3 شاخه جدید است که در نگاه نخست، جلب توجه می‌کند. هرچند با کمی دقت بیشتر، تغییرات جزئی دیگری نیز در اجزای داشبورد قابل مشاهده است. سوناتا هیبرید جدید نیز همچون مدل قبلی خود، از نظر طراحی تفاوت‌هایی جزئی با برادر بنزینی خود دارد که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به طلق شفاف چراغ‌های عقب، عدم وجود خروجی‌های دوگانه اگزوز و طرح متفاوت رینگ چرخ‌ها اشاره کرد. برخلاف تغییرات گسترده ظاهری، قوای فنی سوناتا هیبرید 2018 ، نسبت به قبل تغییری نکرده و کماکان شاهد بهره‌گیری از یک پیشرانه 2 لیتری بنزینی در کنار یک پیشرانه الکتریکی هستیم که این مجموعه فنی در کنار یکدیگر، حداکثر قدرت 193 اسب بخار و حداکثر گشتاور 205 نیوتن را تولید کرده و با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 5.6 سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.3 ثانیه و حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را برای این کره‌ای پاک به ارمغان می‌آورد. از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز کماکان سوناتا هیبرید یکی از بهترین‌های کلاس خود بوده و روی فول‌ترین تیپ آن ( GLS+ )، شاهد مواردی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه صندلی راننده، گرمکن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، هشدار دهنده نقاط کور، کیلس استارتر، کروز کنترل و... هستیم. سوناتا هیبرید مدل 2018 تا همین چند وقت پیش با قیمتی در حدود 260 میلیون تومان در نمونه فول آپشن قابل خریداری بود اما افزایش ناگهانی قیمت ارز باعث شد تا قیمت این خودرو نیز همچون سایر خودروهای وارداتی، جهش زیادی داشته باشد به گونه‌ای که در حال حاضر نمونه‌های مختلف آن بسته به سطح تجهیزات، با قیمت‌های بین 340 تا 370 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.
تویوتا C-HR هیبرید
کراس‌اوور کوچک تویوتا که یکی از به‌روز‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین محصولات این خودروساز مطرح ژاپنی محسوب می‌شود؛ در سال 96 و با دو نوع پیشرانه بنزینی و هیبرید به بازار کشور وارد شد تا تویوتا و زیر مجموعه لوکس‌سازش یعنی لکسوس، کامل‌ترین سبد محصولات هیبرید بازار کشور را در اختیار داشته باشند. C-HR هیبرید از قوای فنی مشترک با تویوتا پریوس استفاده می‌کند که این قوای فنی متشکل از یک پیشرانه 1.8 لیتری بنزینی و یک پیشرانه الکتریکی بوده و با تولید حداکثر قدرت 122 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر ( CVT )، ضمن مصرف تنها 3.8 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای این سامورایی جوان‌پسند به ارمغان می‌آورد. C-HR در هر دو نمونه بنزینی و هیبرید با تیپ‌های تجهیزاتی گوناگونی در بازار کشور موجود است که نمونه‌های فول آپشن آن لیست تجهیزات بسیار کاملی دارند. اگر بخواهیم به بخشی از این تجهیزات نیز اشاره داشته باشیم؛ می‌توانیم مواردی همچون سیستم صوتی حرفه‌ای JBL مجهز به مانیتور 8 اینچی و 9 عدد بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کروز کنترل هوشمند، کیلس استارتر، سیستم هشدار دهنده نقاط کور، اتو پارک، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عدم رانندگی بین خطوط، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، آینه میانی الکتروکرومیک، 7 عدد ایربگ و... را نام ببریم. هرچند C-HR نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری اسپرت و سطح کامل تجهیزات رفاهی و ایمنی دارد اما پیشرانه نه‌چندان قدرتمند در کنار قیمت بسیار بالای آن ( که تقریبا با قیمت کراس‌اوورهای سایز بزرگ بازار برابری می‌کند. ) بازار فروش آن را محدود کرده است. هم اکنون نمونه‌های صفر کیلومتر  C-HR هیبرید، بسته به سال ساخت ( 2017 یا 2018 ) و سطح تجهیزات، با قیمت‌های بین 315 تا 350 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.
میتسوبیشی اوتلندر PHEV
نمونه پلاگین هیبرید میتسوبیشی اوتلندر که با پسوند PHEV شناخته می‌شود؛ جدیدترین مهمان بازار خودروهای هیبرید کشور است که فروش آن اواخر سال گذشته آغاز شد تا تنها کراس‌اوور پلاگین هیبرید بازار کشور لقب بگیرد. طراحی ظاهری کلی اوتلندر PHEV با برادر بنزینی‌اش یکسان بوده و تنها جزئیاتی همچون وجود فلاپ‌های زیر سپرهای نمونه PHEV و طرح متفاوت رینگ چرخ‌ها، این دو نمونه را از یکدیگر متمایز می‌سازد. کابین PHEV نیز با وجود طرح متفاوت غربیلک فرمان و لیور دنده، به خوبی از نمونه بنزینی متمایز می‌شود. اما وجه تمایز اصلی اوتلندر PHEV را باید در قوای فنی آن جست‌وجو کرد. در محفظه موتور PHEV شاهد یک پیشرانه بنزینی 2 لیتری هستیم که این پیشرانه به همراه 2 عدد پیشرانه الکتریکی قرار گرفته روی محورهای جلو وعقب، حداکثر قدرتی برابر با 203 اسب بخار و حداکثر گشتاور 332 نیوتن متر را تولید کرده و با مصرف 1.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در حالت هیبرید سری ( سرعت‌های زیر 120 کیلومتر بر ساعت ) و 5.5 لیتر در حالت هیبرید موازی ( سرعت بالای 120 کیلومتر بر ساعت )، شتاب صفر تا صد 11 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای ژاپنی پاک به ارمغان می‌آورد. ساختار فنی جالب اوتلندر PHEV که پیشرانه بنزینی تنها در سرعت‌های بالای 120 کیلومتر بر ساعت، مستقیما وارد عمل می‌شود؛ باعث شده تا خودرو احتیاجی به گیربکس نداشته باشد و قدرت پیشرانه بنزینی به طور مستقیم به چرخ‌ها منتقل شود. اوتلندر PHEV به عنوان یک کراس‌اوور به‌روز، از امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجهی برخوردار بود که از جمله مهم‌ترین این امکانات می‌توان به مواردی همچون کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم چندرسانه‌ای مجهز به مانیتور 6.4 اینچی لمسی، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن غربیلک فرمان، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، در صندوق بار برقی، دوربین 360 درجه، صندلی راننده با تنظیم برقی، سیستم هشدار صوتی به عابرین پیاده ( AVAS )، سیستم کنترل فعال پایداری ( ASC )، 7 عدد ایربگ و... اشاره کرد. هم اکنون اوتلندر PHEV در بازار آزاد با قیمت‌های بین 330 تا 345 میلیون تومان به فروش می‌رسد که البته اکثر نمونه‌های این خودرو، با موعدهای تحویل بین 15 تا 30 روز به فروش می‌رسند.

*نویسنده: امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو