فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن ۱۰۰ تُن

عصر خودرو- شرکت هلندی Ginaf که تخصص بالایی در ساخت خودروهای خاص معدنی و راهسازی دارد، هم‌اکنون با ظرفیت تولیدی در حدود ۲۵۰دستگاه در سال و بر اساس تغییر خودروهای معمولی همچون ساخته‌های فورد و DAF، محصولاتش را به بازار عرضه می‌کند.

جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن ۱۰۰ تُن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹:۰۰
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن
  • جدیدترین کمپرسی معدنی GINAF در وزن 100 تُن

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  این شرکت در سال 1948و با هدف تغییر در خودروهای سنگین به‌جا مانده از ارتش آمریکا همچون ساخته‌های GMC به منظور استفاده از آنها در شرایط سخت‌تر و خاص، تاسیس شد. در سال 1960 این شرکت نام خود را Van Ginkels Automobiel Fabriek و به اختصار Ginaf گذاشت و اساس کاری‌اش را بر استفاده از ساخته‌های DAF بنا کرد. جیناف از ابتدا یک شرکت با سیاست استفاده از بالاترین تکنولوژی‌ها در ساخته‌هایش بود به طوری که در سال 1986 تمام ساخته‌های آن از فنربندی بادی بهره‌مند بودند. این خودروساز در سال 2011 توسط یک شرکت چینی به نام CHTC خریداری شد اما همچنان تکنولوژی‌ها و طراحی آن، کاملا اروپایی است.

جیناف 100 تن
محصول جدید جیناف به نام HD5395TS که بر اساس کامیون‌های فورد کارگو یا همان فورد ترکی ساخته شده است، یک کامیون 100تن با آرایش حرکتی 8×10 است و این در حالی است که این شرکت قبلا ‌ساخته‌های 4‌محور تمام چرخ محرک و یا نمونه‌های 5 محور با تیپ حرکتی 8×10 نیز داشته است اما کامیونی 100 تن با قابلیت بارگیری خالص به صورت 70تُن محصول جدید آن محسوب می‌شود.
این کامیون ترکیبی از اتاق فورد و شاسی DAF است که با تکنولوژی خاص فنربندی ساخت SISU همراه شده است که باید این شرکت را از سازندگان بسیار معروف کامیون‌های خاص بدانیم. ورود به کابین در عین بلندبودن قد آن به‌راحتی انجام می‌شود. آینه‌های جانبی به خاطر عرض زیاد اتاق با فاصله بالایی از کابین قرار گرفته‌اند و دید نسبتا خوبی را فراهم می‌کنند.
در حالت عادی ما با یک کمپرسی 5 محوره 6×10 روبه‌رو هستیم که در صورت فعال‌کردن سیستم رانش هیدرولیکی محور جلوی آن به نام Hydro Axle+، به یک کامیون 8×10  تبدیل می‌شود و قابلیت‌های بالاتری در عبور از مسیر‌های بیراهه در میدان کار و معادن پیدا می‌کند. قابل ذکر است که گیربکس این کامیون نیز از ساخته‌های ZF است. پیشرانه این خودرو از سری موتور‌های ساخت کامینز به کد QX15 است که با 6 سیلندر و 15لیتر حجم، توانایی تولید 610 اسب بخار توان و 2540 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و به کمک یک گیربکس 12 سرعته خودکار و البته بدون مبدل گشتاور از سری AS-tronic، این نیرو به چرخ‌های محرک آن منتقل می‌شود. شتاب‌گیری با این خودرو با این ابعاد و وزن و رسیدن به سرعت 40 کیلومتر در ساعت به تندی صورت می‌گیرد و با اینکه ارتفاع بالای این خودرو منجر به بالا رفتن نقطه ثقل آن شده است، اما با این حال پایداری آن در مسیر‌های ناهموار و پر پیچ و خم به لطف شاسی و فنربندی خاصش کاملا قابل توجه است. ضمن اینکه وجود 5 محور به همراه سیستم فنربندی ساخت sisu، سواری آن را بسیار نرم‌تر و دلپذیرتر از کامیون‌های غول‌پیکر معدنی دو‌محوره می‌کند.
این خودرو به لطف داشتن سیستم کنترل حرکت در سرازیری، حتی با بار کامل بسیار پایدار و ایمن است و با وجود داشتن یک ریتاردر قدرتمند، توانایی بالایی در توقف در سرازیری‌ها حتی با ظرفیت بار کامل دارد. در حال حاضر جیناف عضوی از خانواده چینی CHTC است و اتفاقا مهم‌ترین بازار این شرکت نیز در کشور چین واقع شده است به نحوی که از مجموع 135 خودرو 5 محوری که در سال گذشته توسط این شرکت تولید شد، 3دستگاه آن که در آلمان به میدان رفتند و 130 دستگاه نیز برای بازار چین خریداری و ارسال شد و 2 دستگاه نیز سهم بقیه خریدارانش شد.

اقتصادی‌تر
مصرف سوخت در خودروهای اینچنینی بسیار بالاست که این موضوع در درازمدت اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. از طرفی در انتخاب این خودروها معمولا فاکتورهایی نیز مدنظر قرار می‌گیرد به این شکل که از زمان بارگیری و طی کردن یک مسیر به صورت با بار کامل تا تخلیه و برگشتن آن چقدر زمان لازم است و در طول این مسیر چه میزان سوخت مصرف خواهد شد. این فاکتور‌ها در کنار ظرفیت بارگیری خودرو و مقایسه با رقبا، باعث می‌شود تا یک محصول به انتخاب نهایی برسد و یا خیر. جیناف HD5395TS یک کامیون 95 تن با ظرفیت بارگیری تا 70 تن است که این مشخصات آن را در کلاس 100 تن‌ها قرار می‌دهد. این خودرو در این رده وزنی با رقبایی چون کاترپیلار و کوماتسو که با دامپ تراک‌هایشان حضور دارند، روبه‌رو می‌شود که وزن بالاتر این خودروها و همچنین مصرف سوخت بیشتر آنها، جیناف را در جایگاه بهتری از نظر مصرف سوخت قرار می‌دهد به نحوی که به ادعای این شرکت، این کامیون 40 درصد هزینه‌های سوخت کمتری دارد که این عدد در 26 هزار ساعت استفاده از آن به دست آمده است.
مصرف سوخت کمتر در کنار قیمت خرید پایین‌تر و سرعت بالاتر خودرو در مسیر‌ها، امکان جابه‌جایی بار بیشتر با هزینه‌های کمتری را پدید می‌آورد که جیناف را برنده این رقابت خواهد کرد.

 

نویسنده: علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو