فونیکسریمکسبهتام

تناقض آشکار در واردات ۱۸ میلیون یورویی خودرو

وزارت بهداشت اسناد آمبولانس‌ها را منتشر کند

عصر خودرو- بانک مرکزی لیستی منتشر کرده است که در آن وزارت بهداشت به عنوان بزرگترین وارد‌کننده خودرو با رقم ۱۸ و نیم میلیون یورو در صدر قرار گرفته است.

تناقض آشکار در واردات ۱۸ میلیون یورویی خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، بانک مرکزی در ادامه انتشار فهرست شرکت هایی که از ابتدای سال جاری، پس از ثبت سفارش در سامانه سازمان توسعه تجارت، ارز به نرخ رسمی دریافت کرده اند و نیز در راستای شفافیت اطلاعاتی، اسامی و اطلاعات مربوط به واردکنندگان خودرو را منتشر کرد.

    همچنین در ستاد اقتصادی دولت مقرر شده است بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه های ذیربط و مسئول، نسبت به انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی اقدام کند. بر این اساس در ادامه انتشار نخستین فهرست شرکت های دریافت کننده ارز توسط بانک مرکزی در روز یکشنبه دهم تیرماه، فهرست زیر که حاوی میزان تامین ارز رسمی برای واردات خودرو است، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

    جالب توجه آنکه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدر لیست واردات خودرو قرار دارد.

    وزارت بهداشت رقمی بیش از 18 و نیم میلیون یورو ارز دولتی برای واردات خودرو دریافت کرده است. خودرویی که طبق مدارک و شواهد منتشر شده بانک مرکزی نمی‌تواند آمبولانس باشد.

    چراکه آمبولانس‌های وزارت بهداشت بیش از 2000 سی‌سی هستند، حال آنکه در لیست منتشر شده بانک مرکزی، خودروهای وارد شده توسط وزارت بهداشت بین 1200 تا 2000 سی‌سی بوده‌اند و مهم تر از آنکه در این لیست منتشر شده خودروها بنزینی هستند ولی آمبولانس‌های که این وزارت‌خانه وارد کرده، دیزلی است!

    **کدتعرفه مربوط به واردات آمبولانس نیست

    مسئله دیگر کد تعرفه واردات این خودرو‌هاست، کد تعرفه ای که برای خودروهای وارداتی وزارت بهداشت اعمال شده(33219) اصلا مربوط به آمبولانس نیست و در رده خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی معمولی طبقه‌بندی شده است؛ دقیقا کدی که دیگر شرکت‌های خودرویی هم با آن واردات انجام داده‌اند، در حالی که در چند گزینه پایین تر در جدول منتشر شده، یک شرکت با کد معمول برای واردات آمبولانس(323321) اقدام کرده است و برای آن هم 4 میلیون یورو ارز دریافت کرده است.

    از طرفی در کتاب تعرفه‌های گمرک هم به این نکته اذعان شده است که تعرفه آمبولانس نمی تواند این کد باشد.(32321)

    اگر در این بین مسئولان بانک مرکزی و گمرک هم تخلف کرده‌اند و کدها را اشتباه زده‌اند که باید پاسخگو باشند و مشخص کنند که چرا برای واردات 100 میلیارد تومانی خودرو تعرفه را جابه‌جا زده‌اند و آن را در یک سند رسمی منتشر کرده‌اند.

    **وزارت بهداشت: فقط آمبولانس وراد کردیم

    در همین‌باره عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت به خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: ما تنها واردات خودرویی که داشته‌ایم در رابطه با ماشین‌های امدادی بوده است. 18 میلیون ارز مذکور برای واردات 400 دستگاه «آمبولانس کمک‌دار» برای مناطق صعب‌العبور هزینه شده که برای نخستین بار است که وزارت بهداشت به این نوع آمبولانس‌ها مجهز شده است.

    وی افزود: در چند سال گذشته 2000 دستگاه آمبولانس مجهز و استاندارد از آلمان وارد کشور شده یا در حال ورود است. همچنین 200 دستگاه موتورلانس نیز از هوندای ژاپن با استانداردهای پیشرفته خریداری شده و در حال حاضر در بعضی از شهرهای کشور فعالیت می‌کنند. 70 دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز نیز از هیوندای کره جنوبی خریداری شده است.

    فرافکنی به جای شفاف سازی به روش وزارت بهداشت

    اما نکته جالب تر اظهارات عجیب رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت‌ بهداشت است.

    وی در پاسخ به مطالبات انجام شده و اظهار نظرها درباره شفاف نبودن این قرار داد و موضوع واردات اعلام کرد که شکایت خواهیم کرد!

    وی با رد اظهارات رییس انجمن وارد کنندگان خودرو که گفته بود که ما این آمبولانس های گفته شده را ندیدیم،گفت: وزارت بهداشت از رییس انجمن واردکنندگان شکایت می‌کند و ایشان باید اظهارات خود را ثابت کند و بگوید وزارت بهداشت به‌جز خودروهای امدادی چه خودروی دیگری وارد کرده است.

    وی اظهار داشت که برای دیدن این آمبولانس ها باید سری به مناطق محروم بزنید تا ببینید.

    شفاف سازی خواست مسئولان نظام و مطالبه مردم است

    این اظهارات در حالی انجام گرفته که رهبری و مسئولان نظام بارها از مردم خواسته اند تا از مسئولان مطالبه کنند و این مطالبه نه یک خواسته شخصی که یک درخواست عمومی از یک ارگان عمومی و دولتی است و تهدید به شکایت از منتقدان و کسانی که خواهان شفاف سازی هستند دور از شان یک مسئول پاسخگو است.

    قطعا مردم حق دارند که بدانند وزارت بهداشت با 18 میلیون یورو کدام آمبولانس با ظرفیت کمتر از 2 هزار سی سی را وارد کرده است! و این آمبولانس ها با این موتور کوچک در کدامیک از روستاها و مناطق دور افتاده در حال خدمت رسانی است؟ و 70 عدد از کدام مدل آمبولانس را می توان 18 میلیون یورو خرید؟

    هرچند وزارت بهداشت در توضیح این خبر اعلام کرده که «آمبولانس‌های کمک‌دار» وارد کرده‌ است، اما هیچ تصویری و فیلمی از این آمبولانس‌ها ارائه نکرده و تصویری که در خبر خود وزارت بهداشت هم قرار داده شده مربوط به آمبولانس‌های بنز است که نه زیر 2هزار سی‌سی است و نه بنزینی و البته تعداد واردات آن 2 هزار دستگاه بود که اصلا با رقم اعلام شده گمرک همخوانی ندارد.

    به نظر بهتر است وزارت بهداشت به جای این توضیحات شفاهی، متن قرار داد و ثبت سفارش را منتشر کند و همچنین به صورت روشن آمبولانس هایی که با مشخصات اعلامی گمرک و بانک مرکزی همخوانی داشته باشد را به مردم با اسناد و مدارک معرفی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو