فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

کدام خودروهای مفهومی پس از تولید جذاب‌تر شدند؟

عصر خودرو- در اکثر موارد، خودروهای مفهومی از ظاهری بسیار جذاب و چشم‌نواز برخوردارند و همگان را متحیر می‌کنند اما به محض ورود به خطوط تولید انبوه، ظاهر آنها تا حد زیادی تقلیل یافته و به خودروهای روزمره بدل می‌شود.

کدام خودروهای مفهومی پس از تولید جذاب‌تر شدند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این تغییرات عمدتا برای دستیابی به اهداف اقتصادی و یکپارچه‌سازی محصولات هر خودروساز شکل می‌گیرد و قطعات ویژه هر خودرو را تا حد ممکن کاهش می‌دهد، اما در صنعت خودرو، موارد زیادی از زیباتر‌شدن خودروهای مفهومی پس از تولید انبوه یافت نمی‌شود و می‌توان آنها را جزء استثنائات برشمرد. در ادامه این مقاله به معرفی میوه‌های نارس صنعت خودرو می‌پردازیم که پس از به تولید رسیدن از شرایط بهتری برخوردار شدند.

     

    Honda S2000
    نسخه مفهومی هوندا S2000 از ظاهری نسبتا معقول برخوردار بوده است اما محل قرار‌گیری چراغ‌های جلو در مقایسه با نسخه تولیدی متفاوت بوده و با تغییر نسبتا جدی مواجه شده است. حال پس از گذشت چندین سال از تولید این خودرو به نظر می‌رسد نسخه تولیدی از شرایط بهتری برخوردار است و شاید در صورت تولید مدل مفهومی‌، چنین استقبالی از آن صورت نمی‌گرفته است.

    Mini
    مینی یکی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ است که تصور ظاهری متفاوت برای آن بسیار سخت است اما به هر حال نسخه اولیه مفهومی این خودرو در چنین شرایطی قرار داشته است. چراغ‌های جلو در این نسخه با حاشیه بزرگ‌تری طراحی شده که خوشبختانه در نسخه اصلی این حاشیه کاهش یافته و از ظاهر بهتری بهره‌مند شده است.

     

    Porsche 918 Spyder
    هر‌چند پورشه 918 در نسخه مفهومی و تولیدی با تغییرات چندانی روبه‌رو نشد و هر دو نسخه از نظر طراحی فوق‌العاده به نظر می‌رسند اما جابه‌جا‌شدن خروجی‌های اگزوز از کناره‌ها‌ به پشت موتور در بالای شیشه عقب‌، ظاهری هیجان‌انگیز به آن بخشیده و به عنوان یک تغییر مثبت از آن یاد می‌شود.

     

    Pontiac GTO
    جایگزین پونتیاک جی‌تی‌او همواره با این انتقاد روبه‌رو بوده است که از هیجان کافی برخوردار نیست اما بسیار خوشحالیم که هیچ‌گاه این نسخه از GTO روانه خطوط تولید نشده است. این مدل از طراحی افراطی برخوردار است و به هیچ عنوان از جزئیات لازم برای شناخته‌شدن به عنوان یکی از اعضای خانواده GTO برخوردار نیست.

     

    Chrysler Crossfire
    کرایسلر یکی از شرکت‌های تولید‌کننده خودروها با طراحی متفاوت است که در اواخر دهه 90 بر این ویژگی حکمفرمایی می‌کرد. این شرکت در این برهه زمانی محصولاتی مانند CROSSFIRE را روانه بازار کرد که پیش از تولید با چنین ظاهری پدیدار شده بود اما خوشبختانه با اعمال تغییرات عمده به بازار عرضه شد.

     

    نسل چهارم فورد ماستنگ
    فورد در اوایل دهه 90‌، خط فکری خود را برای تولید ماستنگ به طور کامل از دست داد و نسل چهارم این مدل محبوب را با چنین ظاهری طراحی کرد. البته این مسئله بسیار خوشحال‌کننده است که این مدل هرگز به تولید انبوه دست نیافت و به زباله‌دانی آرشیو فورد پیوست.

     

    Lexus LFA
    تویوتا از طریق زیرمجموعه لوکس خود یعنی لکسس، شاهکار خود یعنی LFA را با هزینه بالا روانه بازار کرد اما جالب است بدانید این خودرو پیش از تولید از ظاهری مانند یک اردک برخوردار بوده و خوشبختانه مدیران این شرکت، متوجه این مشکل شده‌اند و محصول فوق‌العاده خود را با چنین ظاهری روانه بازار نکرده‌اند.

     

    Bugatti Veyron
    از نظر بسیاری از کارشناسان بوگاتی ویرون خودروی زیبا و هیجان‌انگیزی در زمینه طراحی نیست اما با مشاهده نسخه مفهومی این خودرو در‌می‌یابیم که نسبت به طراحی‌های اولیه از شرایط بسیار بهتری برخوردار است و بوگاتی نسبتا هوشمندانه عمل کرده است.

     

    Chevrolet Corvette Stingray
    نسل فعلی کوروت یکی از زیباترین خودروهای جهان است که به نسخه اولیه خود نیز تنه می‌زند اما با نگاهی به مدل مفهومی و پیش‌تولیدی این خودرو می‌توان دریافت که شورولت بر مسیر صحیحی حرکت نمی‌کرده و در صورت تولید این مدل با ظاهر اولیه‌‌، موفقیت چندانی را به دست نمی‌آورده است.

     

     

    FWD Mazda Miata
    یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین رودستر‌های دهه 90 قطعا مزدا میاتا است که با چنین نسخه کانسپتی هرگز توان رسیدن به موقعیت فعلی خود را نداشته است. با گذر از ظاهر خودرو می‌توان دریافت که این خودرو حتی از دیفرانسیل جلوی فعال برخوردار بوده و این به معنی فاجعه برای چنین محصولی است که خوشبختانه در نسخه اصلی به دیفرانسیل عقب تغییر یافته است.

    نویسنده: محمدرضا برخورداری

     

    برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان خودرو به کانال عصر خودرو در روبیکا بپیوندید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط