فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تقابل عددی چری تیگو۵ و بی‌وای‌دی S۶

عصر خودرو- در سومین قسمت از سلسله مطالب تقابل عددی به سراغ دو چینی بلند‌قامت صد و اندی میلیون تومانی خواهیم رفت که با وجود افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی، اخیرا مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند.

تقابل عددی چری تیگو۵ و بی‌وای‌دی S۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»،  یک طرف چری تیگو5 را داریم که به لطف چهره نسبتا جذاب، امکانات خوب و در نهایت گستردگی قابل‌قبول نمایندگی‌های مدیران‌خودرو، از ابتدا فروش خوبی را تجربه کرد و هرچند از نظر آمار فروش هنوز یک پله پایین‌تر از جک S5 قرار دارد اما در بین همرده‌هایش خودرو پرفروشی به شمار می‌رود. طرف دیگر نیزBYDS6 تازه‌وارد را داریم که از چند سال پیش خبر عرضه‌اش به بازار ایران را می‌شنیدیم اما کمتر از یک سال است که این خودرو به خیابان‌های ایران پا گذاشته. با این وجود، S6 نیز با توجه به امکانات خوب و فضای داخلی بزرگش، در تلاش است که به بازاری تثبیت‌شده برسد. اما این دو خودرو در دنیای اعداد چه حرف‌هایی برای گفتن دارند؟!

    8087 – 8390 میلی‌متر
    اگر سه عدد طول، عرض و ارتفاع هر یک از خودروها را با هم جمع کنیم، به دو عدد بالا می‌رسیم. در نتیجه می‌توان گفت که به طور کلی ابعاد BYD S6 از تیگو5 بزرگ‌تر بوده و به همین خاطر در نگاه اول از ابهت بیشتری برخوردار است. اصل اختلاف ابعاد این دو خودرو را می‌توان در طول آنها دانست؛ هرچند که عرض و ارتفاع اس6 نیز بزرگ‌تر است.

    69.5 – 66.66 اسب بخار بر لیتر
    تیگو5 از موتور2 لیتری با 139 اسب بخار قدرت و اس6 از پیشرانه 2.4 لیتری با بیشینه توان 160 اسب بخار بهره می‌برد. اما چیزی که حائز اهمیت است، این است که چری توانسته از هر لیتر حجم موتور قدرت بیشتری بگیرد که این یعنی راندمان بالاتر برای کراس‌اوور این خودروساز. البته لازم به ذکر است که نسبت قدرت به حجم این دو خودرو اختلاف چندان فاحشی با هم ندارند.


    11.05 10.59 کیلوگرم بر اسب بخار
    با توجه به قدرت موتور هر یک از این دو خودرو که در بالاتر گفته شد و همچنین با در نظرگیری اوزان 1537 کیلوگرم برای تیگو5 و 1695 کیلوگرم برای محصول BYD، نسبت وزن به قدرت برای هر یک از دو خودرو به روایت فوق است. یعنی هر اسب بخار S6 باید 10.59 کیلوگرم را حمل کند و هر اسب بخار از تیگو5 باری به میزان نیم کیلوگرم سنگین‌تر روی دوشش است.


    8.44 – 10.59کیلوگرم بر نیوتن‌متر
    محاسبات فوق را برای گشتاور هر یک از این دو خودرو تکرار می‌کنیم. بدین ترتیب با توجه به گشتاور 182 نیوتن‌متری تیگو5 و عدد قابل توجه 229 نیوتن‌متر در محصول بی‌وای‌دی، نتایجی که در ابتدای این پاراگراف مشاهده می‌کنید به ثبت می‌رسد. بدین ترتیب هرچند که اس6 در بحث نسبت وزن به قدرت اختلاف چندانی با تیگو5 نداشت اما از نظر گشتاور یک سر و گردن بالاتر است.

    133500 – 136200 تومان
    اگر فرض کنیم قرار است روزی 50 کیلومتر با هر یک از این دو خودرو در شهری مثل تهران رانندگی کنیم، با در نظر گرفتن مصرف سوخت ترکیبی 8.9 لیتر برای تیگو5 و 9.8 لیتر برای اس6، در هر ماه باید مبالغ فوق را برای سوختگیری این دو خودرو کنار بگذارید. البته لازم به ذکر است که در صورت رانندگی پرگازتر، مطمئنا مصرف سوخت و هزینه بنزین بالاتری خواهید داشت.


    679 – 734 کیلومتر
    با درنظرگیری باک سوخت 55 لیتری تیگو5 و 72 لیتری بی‌وای‌دی و البته با توجه به نرخ مصرف سوخت ترکیبی این دو خودرو، با هر بار سوختگیری می‌توانید مسافت‌های فوق را بپیمایید. البته مصرف سوخت این دو خودرو در سیکل جاده‌ای در حدود 1 الی 2 لیتری کمتر خواهد بود.

    4 – 10 نقطه
    تیگو5 از کیسه‌های هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و 2عدد جانبی برای صندلی‌های جلو بهره می‌برد که در 4 نقطه قرار دارند. در مقابل، رقیب هموطنش علاوه بر کیسه‌های هوای سرنشینان جلو و جانبی، از ایربگ‌های پرده‌ای در طرفین نیز بهره می‌برد که مجموعا 10 نقطه حساس را محافظت می‌کنند.

    163 – 190 میلی‌متر
    هرچند که این دو خودرو در مقام «کراس‌اوور» مناسب آفرودهای سنگین نیستند، اما طبق اصول، خودرویی در این کلاس باید از پس ناهمواری‌های سبک جاده بربیاید. به همین خاطر ارتفاع کف خودرو تا سطح جاده که ذکر شده، عدد حائز اهمیتی برای خرید یک خودرو شاسی‌بلند (حتی کراس‌اوور) خواهد بود.

    BYD S6

     

    چری تیگو 5

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو