فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

معرفی خودروهایی که در ایران تولید شدند، اما امروزه کمتر در یاد ایرانیان باقی مانده‌اند

عصر خودرو- صنعت خودرو در ایران به طور جدی و رسمی از اواخر دهه ۳۰ شمسی و با مونتاژ جیپ در شرکت پارس خودرو کنونی آغاز شد.

معرفی خودروهایی که در ایران تولید شدند، اما امروزه کمتر در یاد ایرانیان باقی مانده‌اند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، پس از آن بود که شرکت‌های دیگری همانند ایران خودرو (ایران ناسیونال) و سایپا نیز محصولات متنوعی را به ایران آوردند و خودروسازن مطرح دیگری نیز همانند ایران وانت (گروه بهمن)، زامیاد، مرتب و سایرین همگی سهمی از تاریخ تولید خودرو در کشورمان را به خود اختصاص دادند. در این بین اما برخی محصولات هر یک از این کارخانه‌ها، پس از دوره‌ای تولید، به فراموشی سپرده شدند و دیگر هیچ یادی از آنها در محافل رسمی و غیررسمی و در بین علاقه‌مندان و متخصصان نیست. در این مطلب سعی داریم تعدادی از آنها و علل فراموش‌شدنشان را معرفی کنیم.

    سیتروئن 2CV Van
    شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل‌های سیتروئن یا همان سایپا، در اواسط دهه 40 برای مونتاژ محصولات اقتصادی و کوچک این برند مطرح فرانسوی در جاده مخصوص کرج تاسیس شد. اولین محصول این کارخانه تازه‌کار اما ون‌های کوچک سیتروئن بودند که در حقیقت براساس پلت‌فرم مدل موفق 2CV شکل گرفته بودند و با قیمتی در محدوده 13 هزار تومان به بازار عرضه شدند. با وجود موفقیت و عرضه نسبتا طولانی این مدل و جایگزینش یعنی ون ژیان یا همان آکادایان، نهایتا اثر چندانی از این دو مدل در ایران نمانده و به جز عده‌ای محدود، کمتر کسی تولید این دو‌در ایران را به یاد می‌آورد.

    سیتروئن مهاری فایبرگلاس
    با موفقیت سایپا در دهه 40، دهه 50 برای این خودروساز به معنای افزایش تنوع و تسخیر بازار خودروهای اقتصادی و شهری بود. سایپا که تجربه عرضه دو مدل ون-وانت به بازار یعنی 2CV و آکادایان را داشت، مدل جدید و دوست‌داشتنی مهاری را به ایران آورد. مهاری اصلی که در بازار جهانی نیز با همین نام شناخته می‌شود، بدنه‌ای فایبرگلاس و ظاهری جذاب داشت. پس از یک سال اما به‌تدریج مدل ایرانی مهاری که در حقیقت در بازار جهانی با نام Baby Brousse شناخته می‌شد، جایگزین مهاری فایبرگلاسی شد که امروزه تعداد انگشت‌شماری از آن در ایران باقی مانده است.

     

    فیات 1100
    اولین خودرو سواری خانوادگی مونتاژ‌شده در ایران، فیات 1100 بود. برادران کاشانچی کارخانه خود را در اوایل دهه 40 شمسی در جاده دماوند تاسیس کردند تا این محصول اقتصادی و کوچک ایتالیایی را در ایران تولید کنند. دیری نپایید که فیات‌های ساخت ایران، معابر کشورمان را اشغال کردند و در ناوگان تاکسیرانی و پلیس نیز حضوری پررنگ داشتند. فیات اما بعدها با رقیبی جدی یعنی پیکان مواجه شد. تولیدش قطع شد و به‌تدریج پیکان در همه‌جا، اعم از خانواده، ناوگان تاکسیرانی و پلیس، جانشین آن شد. امروزه تعداد فیات 1100های باقیمانده در ایران بسیار محدود است و یاد و خاطره آن تقریبا فراموش شده.

     

    پژو 205
    عرضه بیشتر محصولات پژو در ایران، از دهه 40 تا‌کنون، همراه با موفقیتی بزرگ بوده است. در این بین اما تنها یک مدل وجود دارد که شاید ایران خودرو و حتی خود پژو، علاقه چندانی به اشاره کردن به تولید آن در کشورمان نداشته باشند. مدل 205 که در بازار اروپا یک موفقیت محض و یکی از بهترین خودروهای تاریخ پژو بود، در ایران به بزرگ‌ترین شکست تاریخ پژو بدل شد. بسیاری معتقدند، در میانه دهه 70 شمسی که 205 در ایران عرضه شد، کهنه‌شده بود. برخی نیز معتقدند که حضو پراید با امکانات بهتر و قیمت پایین‌تر، 205 را مغلوب کرد.

     

    رنو21
    رنو در ایران فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. با وجود موفقیت قابل توجه بیشتر محصولات وارد‌شده و مونتاژ این برند در ایران، برخی مدل‌ها نیز نتوانستند به آنچه استحقاقشان را داشتند، برسند. در این بین رنو 21 را باید یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های این برند در ایران دانست. در ابتدای دهه 70 که رنو 21 توسط سایپا عرضه شد، مرزها به روی خودروهای وارداتی باز بود و همین سبب شد تا رنو 21 با قیمت بالا و ظاهر عجیبش، نتواند با رقبایی مدرن و جذاب رقابت کند. عنوان شده که قیمت بالای رنو 21 از طرف فرانسوی‌ها به سایپا دیکته شده بود و همین سبب شد تا رنو 21 نتواند موفقیت رقیب هموطنش یعنی پژو 405 را کسب کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو