فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز مطالعات راهبردی سایپا:

قیمت ها واقعی نشود امکان کنترل بازار وجود ندارد

عصر خودرو- رئیس مرکز مطالعات راهبردی، برنامه ریزی و فناوری سایپا گفت : هیچ مشکلی برای عرضه نداریم اما تا قیمت ها واقعی نشود امکان کنترل بازار وجود ندارد.

قیمت ها واقعی نشود امکان کنترل بازار وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا قره ئی در نشست بررسی مشکلات بازار خودرو که به میزبانی دادستانی تهران برگزار شد ، افزود: از ما در این جلسه سوال می شود که چرا عرضه خودرو صورت نمی گیرد؟ در پنج ماه نخست امسال 238 هزار و 93 خودرو عرضه کردیم که در مدت مشابه سال گذشته 221 هزار و 485 دستگاه خودرو بود و ما امسال 17 هزار خودرو بیشتر عرضه کردیم.
    وی گفت : سوال دیگر این است که چرا خودرو سازان دیگر نمی آیند و برخی ها دوباره از انحصار سخن می گویند که پاسخ ما این است در زمان برجام هیچ شرکت خارجی، کارخانه ای در ایران تأسیس نکرد و رنو به عنوان دومین خودرو ساز دنیا قصد داشت شرکتی را در ایران از سایپا بخرد که نشد و رنو قصد ترک ایران را داشت.
    قره ئی افزود : هیچ جای دنیا ظرفیت ذخیره و انبار در خودروسازی وجود ندارد و بیشتر از تقاضا هم نمی توان تولید کرد و ما سال گذشته تیبا 2 را به قیمت 25 میلیون تومان می دادیم که 7 میلیون را می گرفتیم و 18 میلیون اقساط بود و اوایل امسال ما برای خودرو تیبا 19 میلیون تومان هم وام گرفتیم.
    وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت قطعه و نوسانات قیمت ارز قطعاً ما را با مشکل مواجه کرده است، گفت: قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیم در مرداد سال گذشته 8 هزار و 994 تومان و مرداد امسال 26 هزار تومان بود و اکنون بالای 30 هزار تومان شده است و قیمت هر کیلوگرم میلگرد فولادی پارسال 3 هزار و 268 تومان بود و امسال 5 هزار تومان شده است.
    این مقام مسئول در شرکت سایپا افزود: این موارد همه تولید داخل است و افزایش قیمت ارز هم بر مشکلات می افزاید.
    قره ئی با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه امسال کاهش عرضه نداشته ایم ، گفت : تا قیمت ها واقعی نشود به هیچ روشی امکان کنترل بازار وجود ندارد.
    وی افزود: برای مثال هجوم برای خرید وانتزامیاد یک و نیم برابر خرید ساندرواستپ وی بوده است اما اگر شرایط عادی باشد قطعاً ظرفیت های ما از تقاضا بیشتر خواهد بود.
    دادستان عمومی و انقلاب تهران هم در واکنش به این سخنان گفت: خلاصه حرف شما این است که قیمت ها به روز شود؟ ما در جلسه ای شنیدیم که قیمتی که برای پیش فروش اعلام شده بالاتر از هزینه تمام شده است شما این را قبول دارید؟
    عباس جعفری دولت آبادی افزود: چه تضمینی وجود دارد که اگر قیمت ها واقعی شود باز سال آینده بهانه ای دیگر برای افزایش قیمت مطرح نشود؟ مردم چقدر صبر کنند تا قیمت خودرو واقعی شود؟ آیا در کشورهای دیگر هم هر سال اینگونه افزایش قیمت خودرو را داریم؟
    در ادامه این نشست یکی دیگر از شرکت کنندگان هم گفت: چرا یک شرکت قطعه ساز به خودش اجازه می دهد تا گلوی خودروساز را بگیرد و فروشش را متوقف کند؟
    وی افزود: چرا قطعه سازان ما اینگونه رانت خواری می کنند؟ آیا پس از 30 سال وقت آن نرسیده است که سایر قطعه سازان هم ورود کنند؟ چرا یک قطعه ساز به عنوان سهامدار وارد شرکت خودروسازی می شود؟ آیا اینها به تحریم و شرایط جنگ اقتصادی مربوط است؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو