فونیکسریمکسبهتام

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها خبر داد‌:

تانکر‌ها اجازه تردد در شب را ندارند

عصر خودرو- دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به اینکه تانکر‌ها اجازه تردد در شب ندارند گفت: جلسه بررسی سانحه تصادف اتوبوس با تانکر سوخت هفته آینده برگزار می‌شود.

تانکر‌ها اجازه تردد در شب را ندارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، مهرداد تقی‌زاده  با اشاره به مجوز نداشتن حرکت تانکر در شب بیان کرد: مجوزی برای حرکت تانکر سوخت در شب وجود ندارد مگر در موارد خاص که تانکر مسیر یاب باشد. هم اکنون هیچ اطلاع دقیقی از داشتن مجوز این تانکر اعلام نشده و تمامی این موارد در کمیسیون ایمنی راه‌ها بررسی می‌شود.

    وی درباره حادثه تصادف اتوبوس مسافری با تانکر سوخت گفت: این حادثه در ساعت 23:15 دقیقه شب در آزاد راه کاشان- نطنز رخ داده است.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها ادامه داد: بررسی‌های میدانی نشان داده است که شرکتی که مسافران را جابه‌جا می‌کرده مجاز بوده و راننده هیچ تخلفی تا به امروز نداشته و سرعت حرکت این اتوبوس نیز 103 کیلومتر در ساعت بوده این در حالی است که سرعت مجاز در این محور 110 کیلومتر در ساعت بوده است.

    تقی‌زاده با اشاره به اینکه اتوبوس مسافری از پشت با این تانکر برخورد داشته و پلیس همین عامل را در وقوع حادثه دخیل دانسته است، افزود: شب گذشته تیم متخصصی از کمیسیون ایمنی راه‌ها به محل سانحه اعزام شده است. تمامی مشاوران این تیم متخصص بوده و کاملا بی طرفانه ابعاد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

    وی اظهار کرد: دوشنبه دوم مهر ماه برای این حادثه جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد و در این جلسه علت وقوع این حادثه اعلام می‌شود.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها تأکید کرد: این جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، پلیس راهور و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اورژانس و آتش‌نشانی برگزار می‌شود.

    تقی زاده ضمن انتقاد از حرکت تانکر‌های سوخت در جاده‌های کشور توضیح داد: چرا باید در جاده‌های کشور تانکر سوخت 30 هزار لیتری حرکت کند و موجب وقوع چنین حوادث خطرناکی در جاده‌های کشور شود.

    وی افزود: در سه سال گذشته شرکت راه‌آهن درخواست خرید واگن‌های مخزن دار را ارائه داده است، ولی وزارت صمت مجوز لازم را برای خرید این واگن‌ها صادر نمی‌کند.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شده وزارت صمت تنها با درخواست 850 واگن موافقت کرده و این واگن‌ها فقط از نوع مخزن‌دار نیستند.

    تقی زاده با اشاره به اینکه خرید این واگن‌ها هیچ هزینه‌ای برای دولت و مردم ندارد افزود: تمامی این واگن‌ها توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود و از هزینه‌های آن از محل حمل بار‌ها جبران می‌شود.

    وی از کشته شدن سالانه 16 هزار نفر با خودروی شخصی گفت: متأسفانه عدم ارائه مجوز برای خرید واگن‌های مخزن‌دار زمینه‌ساز افزایش تعداد کشته‌های جاده‌ها می‌شود.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به اینکه حمل بار از طریق واگن باعث کاهش تردد کامیون و تریلی در جاده‌ها می‌شود افزود: حرکت انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها میزان ریسک جاده‌ها را دو برابر کرده است.
    تقی زاده با بیان اینکه باید زودتر به داد بخش حمل و نقل کشور برسیم افزود: با افزایش نرخ ارز قیمت تمام کالا‌ها افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث صرفه‌جویی استفاده از قطعات یدکی نو در ناوگان مسافری می‌شود.

    وی با اعلام نگرانی از صرفه جویی قطعات یدکی در ناوگان‌های مسافری گفت: به دلیل افزایش قیمت لاستیک و سایر قطعات یدکی برخی از شرکت‌ها مسافری تعویض لاستیک و یا لوازم یدکی را به تأخیر می‌اندازند و همین موضوع باعث می‌شود که ترمز خودرو‌ها و یا اتوبوس‌ها با مشکل مواجه شود.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها از درخواست جدید معاونت حمل و نقل برای تخصیص ارز نیما به شرکت‌های حمل و نقلی خبر داد و افزود: با پیشنهادی که ارائه کرده ایم به شرکت‌های حمل و نقل، ارز نیما و به شرکت‌های ریلی به دلیل توجیه ایمنی و رفع آلایندگی، ارز کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد.

    تقی زاده گفت: امیدواریم هر چه سریعتر دولت با پیشنهاد ما که نقش مؤثری در بهبود وضعیت حمل و نقل کشور دارد موافقت کند.

    وی با اشاه به اینکه هرچه میزان استفاده از حمل و نقل ریلی افزایش یابد میزان آمار کشته‌های جاده‌ای کاهش می‌یابد افزود: در بخش بار و مسافر استفاده از حمل و نقل جاده‌ای دارای ریسک بالایی است و باید زمینه استفاده از حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها پایین بودن قیمت سوخت را عامل دیگری برای افزایش تلفات جاده‌ای دانست و افزود:در تمامی دنیا قیمت سوخت گران و قیمت استفاده از خودرو بسیار پایین است، ولی متأسفانه در ایران این موضوع کاملا برعکس است.

    تقی زاده گفت: باید با افزایش قیمت سوخت و آزاد کردن واردات خودرو وضعیت موجود در کشور را ساماندهی کنیم.

    وی بیان کرد: باید تعرفه واردات و قیمت خودرو را کاهش دهیم از سوی دیگر هزینه‌های استفاده از خودرو را چندین برابر کنیم این طرح هم اکنون در تمامی کشور‌های دنیا اجرایی شده و آمار‌های مردمی نیز نشان می‌دهد که اکثر متقاضیان از این موضوع راضی هستند.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها از نقشه ایمنی راه‌ها که معاون اول رئیس جمهور اجرایی کردن آن را تکلیف کرده بود خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی یک پکیج کامل از تمامی اقدامات ایمنی راه‌ها تهیه کرده و در کمیسیون دولت این موضوع مطرح و به تصویب رسیده است.

    تقی زاده توضیح داد: مدیریت ایمنی جاده، مدیریت بعد از سانحه، تقویت حمل و نقل عمومی از جمله ریلی و هوایی افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش قیمت خودرو از موضوعاتی بوده که در نقشه ایمنی را‌ه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

    وی تعداد کشته‌های جاده‌ها را در سال جاری 3 هزار نفر مطرح کرد و افزود: در چند سال گذشته هم زمان با کاهش قیمت سوخت تعداد کشته‌ها 27 هزار نفر بوده است.

    دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها ادامه داد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که کشور ایران با توجه به قیمت سوخت کنونی خود و با توجه به جایگاهی که دارد وضعیت خوبی نسبت به سایر کشور‌های دیگر دارد.

    تقی زاده در انتها خاطر نشان کرد: 350 هزار میلیارد تومان بودجه برای ایمنی جاده‌ها در ده سال آینده پیش بینی کرده ایم که امیدوار هستیم تخصیص این بودجه اثرگذاری خوبی در ایمنی راه‌ها داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو