فونیکسریمکسبهتام

پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها در خودروسازی

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دو خودروساز بزرگ می‌توانند با تولید و تامین مشترک قطعات اصلی خودرو، به میزان قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها در خودروسازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، شهرام آزادی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که دو شرکت ایران خودرو و سایپا بخواهند با همکاری یکدیگر پلت‌فرم مشترک تولید کنند بلکه باید ابتدا بر تولید مشترک قطعات اصلی خودرو، تمرکز کنند.

    وی با بیان اینکه قطعاتی همچون موتور، گیربکس، اکسل، ‌سیستم فرمان، سیستم ترمز و جعبه دنده از قطعات اصلی تشکیل‌دهنده پلت‌فرم خودرو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران خودرو و سایپا هر کدام به صورت جداگانه کار طراحی، تولید و تامین این قطعات را انجام می‌دهند.

    عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: این در حالی است که این دو شرکت می‌توانند از این به بعد در پروژه‌های طراحی و تولید قطعات اصلی خودرو با یکدیگر مشارکت کنند.

    وی افزود: به عنوان مثال اگر ایران خودرو و سایپا هر کدام به صورت جداگانه در حال طراحی و تولید یک موتور جدید با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین هستند این پروژه‌ها با یکدیگر ادغام شده و با همکاری دو طرف یک موتور ملی برای استفاده هر دو شرکت تولید شود.

    آزادی با بیان اینکه هزینه‌های طراحی و تولید یک موتور خودرو بین 100 تا 200 میلیون یورو است، تصریح کرد: وقتی دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می‌کنند، هزینه‌های مالی آنها در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

    وی ادامه داد: علاوه بر آن در صورت تولید مشترک قطعات اصلی خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا، تیراژ قطعات تولیدی به شدت افزایش یافته و به همان نسبت هزینه‌های تمام شده آن کاهش می‌یابد.

    عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی یک خودروساز یک موتور جدید را با تیراژ سالانه 100 هزار دستگاه تولید می‌کند هزینه‌های آن به‌ مراتب بیشتر از شرایطی است که این موتور در تیراژ سالانه 200 هزار دستگاه برای استفاده دو خودروساز تولید شود.

    وی اظهار کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در شرایط فعلی که با تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی مختلفی روبرو هستند می‌توانند با تولید مشترک قطعات اصلی خودرو، هزینه‌های خود را کاهش داده و پس از آن به سمت تولید مشترک پلت‌فرم خودرو حرکت کنند.

    پیش از این ابوالفضل خلخالی - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت -  پیشنهاد کرده بود که "تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا فرصت مناسبی برای ایران خودرو و سایپا است تا با طراحی پلت‌فرم مشترک، با کمترین هزینه به سمت خودکفایی در این صنعت حرکت کنند".

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو