فونیکسریمکسبهتام

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد مطرح کرد؛

شیوع انگل توکسوپلاسما «یکی از دلایل افزایش آمار تصادفات در ایران است»

عصر خودرو- رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد گفت: ابتلا به انگل توکسوپلاسما که به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران حداقل یک بار به آن مبتلا شده‌اند، آمار تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد.

شیوع انگل توکسوپلاسما «یکی از دلایل افزایش آمار تصادفات در ایران است»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، بهادر حاجی‌محمدی با بیان این‌که پژوهش‌های جدید محققان جهان نشان داده که ابتلا به انگل «توکسوپلاسما گوندی» یکی از علل افزایش آمار تصادف در رانندگی است، اظهار کرد:‌ خطر این انگل در رانندگان بالای 40 سال بیشتر از رانندگان جوان است.

    وی با اشاره به این‌که انگل "توکسوپلاسما گوندی" یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در ایران است،‌ افزود: به طور میانگین 30 تا 40 درصد از جمعیت کشور حداقل یک بار به این انگل آلوده شدند.

    رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد در ادامه با بیان این‌که شیوع انگل توکسوپلاسما در مناطق گرم بیشتر از مناطق سرد است، گفت:‌ به گونه‌ای که براساس گزارشات نرخ آلودگی توکسوپلاسما در اصفهان 43 درصد و در اردبیل برابر با 18 درصد است. آلودگی در مناطق مرطوب کشور نظیر گیلان بیشتر از مناطق خشک مانند زاهدان است به طوری که شیوع آلودگی در استان گیلان 66 درصد و زاهدان 22 درصد گزارش شده است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که فقط در 15 درصد افراد مبتلا، علائم بیماری بروز می‌کند، اظهار کرد: این علائم شامل گلو درد، سردرد، تورم گره‌های لنفاوی، درد ماهیچه و تب است.

    این مسئول با اشاره به این‌که علائم حاد بیماری معمولا پس از چند روز فروکش می‌کند و شخص خود به خود بهبود می‌یابد، خاطرنشان کرد: این بیماری در برخی از افراد به شکل مزمن ادامه می‌یابد و در عضلات و مغز آن‌ها کیست‌های کوچک انگلی تشکیل می‌شود.

    رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، حضور این نوع کیست در مغز را عاملی برای افزایش تولید پیام رسان عصبی«دوپامین» دانست و بیان کرد: افزایش میزان تولید این پیام رسان تغییراتی در رفتار و روحیه فرد ایجاد می‌کند به گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده در مواجهه با موانع حین رانندگی، کندتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف به موقع خودرو نباشد که این امر در نهایت منجر به بروز تصادف می‌شود.

    بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با بیان این‌که تاخیر در اقدام به فشردن پدال ترمز باعث افزایش نرخ تصادفات در رانندگان مبتلا شده است، اظهار کرد: افراد از راه‌های مختلفی به انگل توکسوپلاسما آلوده می‌شوند که مهمترین آن مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده، کباب و استیک نیم پخته یا خونی و جگر آبدار و نپخته است.

    وی با اشاره به این‌که شیرهای غیر پاستوریزه بز نیز موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود، تصریح کرد: به طور میانگین 10 درصد نمونه‌های شیر بز آلوده بوده بنابراین ضروری است از نوشیدن شیر غیرپاستوریزه بز اجتناب کرد.

    حاجی محمدی با بیان این‌که گربه‌ها به ویژه گربه‌های ولگرد نقش مهمی در آلودگی انسان دارد، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد گربه‌های ولگرد شهری سابقه آلودگی به این انگل دارند بنابراین جمع آوری این گربه‌ها توسط شهرداری و سازمان‌های مرتبط بسیار حائز اهمیت است.

    وی با اشاره به این‌که گربه‌های خانگی نیز ممکن است به این انگل مبتلا باشند، تاکید کرد: افراد هنگام تعویض خاک جعبه فضولات گربه‌های خانگی حتما باید از دستکش استفاده کنند.

    این مسئول با بیان این‌که آلودگی به این انگل در آزمایشگاه با اخذ نمونه خون از افراد قابل تشخیص است و زیر نظر پزشک با داروهایی نظیر «پیریمتامین» و «سولفادیازین» طی 3 تا 4 هفته قابل درمان است، خاطرنشان کرد: برای خانم‌های باردار مبتلا به این انگل داروی «اسپیرامایسین» تجویز می‌شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو