فونیکسریمکسبهتام

ضرورت بازگشت دوچرخه به چرخه زندگی

عصر خودرو- دوچرخه‌ که در قدیم وسیله ای برای رفت و آمد افراد و جابه جایی سبد غذایی روزانه مردم از بازار به خانه بود، در پاکی هوا و سلامتی جامعه نقشی مهم ایفا می کرد، امروز نیز با توجه به پیامدهای ناگوار خودروها، ضرورت بازگشت آنها به چرخه زندگی مردم بیشتر احساس می شود.

ضرورت بازگشت دوچرخه به چرخه زندگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، اگرچه خودرو مدیریت زمان، شتاب بخشی به انجام امور، جابه جایی شمار بیشتری از افراد، حمل حجم زیادتری بار، تسریع در رسیدن به مقصد و ارتباطات افزونتر و پیشرفت جامعه را سرعت بخشیده است اما پیامدهای ناگواری از جمله آلودگی هوا، ترافیک سنگین، مصرف زیاد سوخت، تهدید سلامتی افراد ازطریق بیماری های اعصاب بخاطر ماندن در ترافیک و مرگ و جرح در تصادف و انواع امراض ناشی از آلودگی را نیز در پی داشته است.
    امروز بدلیل حس تنبلی که استفاده زیاد و بی رویه از خودرو در میان مردم بوجود آورده باعث شده تا افراد حتی برای طی یک مسیر 200 تا 300 متری از خانه تا محل کار، مغازه، نانوایی و غیره از خودرو استفاده کنند و کف خیابان ها پوشیده از خودروهای تک سرنشین و باعث پراکندن آلودگی دود ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی در هوا شوند، طوریکه امروز بسیاری از کلان شهرها در روزهای زیادی از سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و آلودگی بیش از حد تعطیل می شوند.
    گذشته از هزینه هایی که افزایش سوخت خودروها، تعطیلی کارخانه ها، ادارات و شهرها ناشی از آلودگی هوا بر دوش اقتصاد کشور می گذارد، تلفات انسانی و هزینه های درمان بیماری های ناشی ازآن که برجامعه و محیط زیست تحمیل می شود نیز بیش از زیان اقتصادی آن است.
    با توجه به این وضعیت ضرورت کاهش استفاده از خودرو و آلودگی ها و خسارت های ناشی از آن حداقل در شهرها با فرهنگ سازی و ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله ای برای ورزش همگانی و تامین سلامتی در بین مردم مورد توجه مسئولان دولتی و سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.
    امروز کم و کاستی ها در رشته ورزشی دوچرخه سواری در حالی است که وقتی آسمان تیره و آلوده نبود، دوچرخه ‌ها در حیات بشری یکه‌ تازی می کردند زیرا هم ابزار رفت و آمد بودند و هم ورزشی برای ضمانت سلامت و شادابی انسان‌ها و چرخشان به معنای واقعی چرخ زندگی را می‌چرخاند.
    اما در عصر حاضر صنعت و مدرنیته بر همه ابعاد زندگی بشر سایه انداخته و با پیشرفت ابزارآلات و تغییر زندگی انسان‌ها، بتدریج دوچرخه ها کنار زده شدند و جای آنها را خودروهایی گرفتند که آلایندگی آنها اسباب رنج و نگرانی شده و سلامت بشر را تهدید می کنند.
    سبک زندگی پیشینیان، آیینه عبرتی است که باید از آن درس گرفت و تجربه ای است پیش روی ما تا فرصت باقی است از این تجربه در دسترس، بهره مند شویم.
    همچنین سیری در زندگی پیش از صنعتی شدن و مقایسه آن با زندگی امروز، ضرورت حضور دوچرخه ها را برای ما ثابت می کند تا بتوانیم سالم تر زندگی کنیم و در هوایی پاک نفس بکشیم.
    ایجاد ایستگاه های دوچرخه سواری، تعیین مسیر ویژه برای دوچرخه سواران، برگزاری مسابقات و تورهای دوچرخه سواری برای همه رده های سنی و بانوان و افزایش پیست های دوچرخه سواری از جمله راهکارها برای گسترش استفاده از این وسیله سودمند است.

    * موانع توسعه دوچرخه سواری در بوشهر
    در استان بوشهر حضور پررنگ دوچرخه سواران (مرد و زن) در سطح شهر با وجود شرایط سخت آب و هوایی بیانگر این واقعیت است که امروز مردم به این رشته ورزشی علاقه مند هستند و می طلبد مسئولان نگاه ویژه ای به این ورزش داشته باشند.
    با توجه به شرایط خاص استان بوشهر امروز دوچرخه سواران زن گوی سبقت را از مردان گرفته اند ولی به دلیل برخی محدودیت ها امکان برگزاری هیچ مسابقه ای برای آنان وجود ندارد به همین دلیل امروز ورزشکار سازمان یافته ای در بخش بانوان در این رشته ورزش وجود ندارد.
    با توجه به نقش تاثیرگذار رشته دوچرخه سواری در سلامت روحی، جسمی و ایجاد تحرک بویژه برای بانوان می توان با همکاری مسئولان برخی از فضاهای شهر را به این رشته ورزشی که زیرساخت خاصی نیز لازم ندارد اختصاص داد و با این اقدام فضای امنی برای بانوان رکاب زن در سطح شهر ایجاد می شود.
    با افزایش رکاب‌زنان، بدون شک آلایندگی های هوا و صوتی، سرطان ها و بیمارهای ریوی و قلبی و روحی روانی بویژه افسردگی در بانوان که بدلیل شرایط آب و هوایی بوشهر زیاد است،کاهش و سلامتی جامعه افزایش می یابد و روح و روان افراد آرامش می گیرد.
    یکی از فعالان رشته دوچرخه سواری در استان بوشهر گفت: مهم ترین مشکلات دوچرخه سواری در استان بوشهر در مرحله اول شرایط آب و هوایی است که تمرین ها در فصل گرما و رقابت ها در فصل مدرسه و امتحانات برگزار می شود.
    فرید دهدشتی افزود: برای رونق ‌بخشی به فعالیت اعضای هیات و شرکت کنندگان در مسابقه، به اسپانسر دائمی نیاز است تا با خیال آسوده به تمرین بپردازیم.
    وی ادامه داد: اداره ها می توانند در اجرای مسئولیت های فرهنگی خود به هیات دوچرخه ‌سواری یاری رسانند.
    دهدشتی بیان کرد: وضعیت این ورزش در استان بوشهر با توجه به سخت گیری ها در بخش بانوان به مراتب پیچیده تر است در صورتی که این ورزش در استان های دیگر رو به پیشرفت است.
    وی گفت: بودجه این هیات بسیار کم است و اعزام ها به سختی انجام می شود، در صورتی که دوچرخه ‌سوارنی با کسب مقام در افزایش رتبه ورزشی استان کمک زیادی می کند.
    دهدشتی ادامه داد: بودجه کم سبب می شود این رشته ورزشی بسیاری از علاقه‌مندان خود را از دست بدهد.
    سرمربی هیات دوچرخه سواری بانوان بوشهر گفت: تعداد دوچرخه سواران علاقه مند بسیار زیاد است اما دوچرخه سوار حرفه‌ای به صورت انگشت شمار و محدود فعالیت می کنند.
    مهرناز اسکندری افزود: در زمان حاضر یک پیست دوچرخه سواری کوهستان در انتهای پارک لیان منطقه سرتل وجود دارد که دوچرخه سواران در آن تمرین می کنند و برای دوچرخه سواری جاده نیز تمرین در ورزشگاه 15 هزار نفری شهید مهدوی تنگک انجام می شود.
    وی ادامه داد: فاز نخست طرح استعدادیابی دوچرخه سواری سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش اجرا شد و امسال نیز در فازهای بعدی به آموزش علاقه مندان به این رشته ورزشی پرداخته می شود.
    اسکندری بیان کرد: قابلیت ها و استعدادهای خوبی در بخش دوچرخه سواری بویژه در بین بانوان استان بوشهر وجود دارد ولی به دلیل برخی محدودیت ها نمی توانند از این ورزش مفرح و مورد علاقه خود به صورت حرفه ای استفاده کنند.

    ** قهرمانی بانوی دوچرخه‌سوار بوشهری
    مربی بانوان دوچرخه ‌سوار در بوشهر درباره وضعیت هیات دوچرخه سواری بانوان گفت: در زمان حاضر این هیات نایب رئیس ندارد و از آنجا که فعالیت دوچرخه سواران زن باید محدود به محیط های بسته باشد، امکان برگزاری همایش نیست.
    اسکندری افزود: محدودیت ها برای دوچرخه‌ سواری بانوان عمومی است اما در استان بوشهر به مراتب بیشتر است این در حالی است که سال گذشته طرح استعدادیابی دوچرخه ‌سواری در استان بوشهر با استقبال بی نظیر دختران روبرو شد.
    وی گفت: مهرنوش شبانی، دوچرخه‌سوار بانوی بوشهری در مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور کوهستان در سال 97 که به میزبانی سنندج برگزار شد، به مقام قهرمانی رسید و افتخار بزرگی برای جامعه ورزشی بانوان استان کسب کرد و به اردوی تیم ملی راه یافت.
    اسکندری ادامه داد: در بخش آقایان نیز محمد هرمی در همین مسابقات به مقام پنجم کشور رسید و به تیم ملی جوانان دعوت شده است.
    وی بیان کرد: با برگزاری همایش دوچرخه سواری می توان از ظرفیت بانوان استفاده کرد و این ورزش را در سطح استان ترویج داد.

    ** یک روز در هفته به دوچرخه سواری اختصاص یابد
    یکی از اعضای هیات دوچرخه سواری بوشهر گفت: استفاده از دوچرخه، آسیب سوخت های فسیلی را کاهش می دهد و آلودگی صوتی کمتری دارد.
    محمدرضا شاکری درباره ترویج فرهنگ دوچرخه‌ سواری افزود: اگر هفته ای یک روز را مانند برنامه پیاده روی به روز دوچرخه اختصاص دهیم، این فرهنگ در جامعه جا می افتد.
    وی ادامه داد: با وجود علاقه افراد به رکاب ‌زدن اما این هیات با کمبود بودجه و سختی اعزام به رقابت ها روبرو است.
    عضو شورای شهر بوشهر گفت: از هر طرح و برنامه ای که منجر به ایجاد نشاط، تحرک و حضور پررنگ بانوان در جامعه شود، استقبال می شود.
    طاهره شمشیری افزود: شورای پنجم و شهرداری بندر بوشهر میراث دار مشکلات و نواقصی از گذشته است که یکی از آنها موضوع مسیر دوچرخه سواری است که در دوره ای حذف شد‌.
    وی افزود: مطالعات طرح مسیر دوچرخه‌سواری با الگوبرداری از شهرهای موفق در این زمینه و با استفاده از مشاوران با تجربه در شورای سوم انجام شد اما برخی کج‌سلیقگی ها در مدیریت شهری سابق سبب از بین رفتن حق بجای شهروندان شد.
    این عضو شورای اسلامی شهر بوشهر بیان کرد: از آنجا که فضای سبز جایگزین مسیر دوچرخه شده، امکان بازسازی آن وجود ندارد و باید مجدد طرح مسیرهای جدید را که نیاز به زیرساخت های جدید دارد، پیش‌بینی و اجرا کنیم.
    شمشیری ادامه داد: کمیسیون فرهنگی از هر طرح و برنامه ای که سبب حضور بیشتر بانوان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و منجر به ایجاد نشاط و پویایی در بانوان شود، استقبال می کند.
    وی درباره اینکه به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در بوشهر، یک روز در هفته را به نام روز دوچرخه نام گذاری کنیم، گفت: اجرایی شدن این پیشنهاد مستلزم همکاری و هماهنگی دیگر دستگاه هاست.
    شمشیری ادامه داد: این قول را می دهم که این موضوع را در اولین فرصت با فرماندار بوشهر به منظور طرح و تصویب در شورای فرهنگ عمومی مطرح کنم.

    ** ضرورت نهادینه سازی فرهنگ و توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری
    رئیس هیات دوچرخه سواری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر 300 دوچرخه سوار مرد به صورت سازمان یافته در این استان رکاب می زنند.
    عبدالرسول زارعی افزود: بیشترین ورزشکاران دوچرخه سوار در شهرستان های گناوه، دشتستان، کنگان، عسلویه، جم، دیر و بوشهر فعال هستند.
    وی بیان کرد: با وجود علاقه زیاد بانوان به رشته دوچرخه سواری ولی با توجه به وجود برخی محدودیت ها در استان و نداشتن امکان برگزاری همایش و یا مسابقه دوچرخه سواری برای بانوان، در این بخش ورزشکار سازمان یافته ای وجود ندارد.
    زارعی اضافه کرد: سال گذشته با تدبیر آموزش و پرورش و هیات دوچرخه سواری استان بوشهر طرح استعداد یابی دوچرخه سواری در مدرسه های استان برگزار و امسال نیز اجرا می شود.
    وی یادآور شد: از طرح استعدادیابی دوچرخه سواری سال گذشته 'مهرنوش شبانی' مقام اول را کسب کرد و به لیگ برتر معرفی و مقام دوم کشور را کسب کرد.
    زارعی گفت: تعداد بانوان علاقه مند به رشته دوچرخه سواری در بوشهر بسیار زیاد است اما دوچرخه سوار حرفه ای بصورت انگشت شمار و ‌محدود وجود دارد.
    وی درباره پیست دوچرخه سواری اضافه کرد: شمار پیست های دوچرخه سواری در کشور بسیار محدود است و تنها در چند استان وجود دارد و مابقی در کوهستان و یا در جاده اقدام به دوچرخه سواری می کنند.
    رئیس هیات دوچرخه سواری استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه پیست کوهستان زیرساخت خاصی نیاز ندارد در شهرستان بوشهر به صورت تخصصی یک پیست کوهستان در انتهای پارک لیان منطقه سرتل در نظر گرفته شده و در بخش جاده هم تمرین در ورزشگاه پانزده هزار نفری شهید مهدوی واقع در تنگک انجام می شود.
    زارعی اظهار داشت: رشته تریال و بی ام ایکس از دیگر رشته های دوچرخه سواری است که تعداد قابل توجهی ورزشکار دارد ولی با توجه به اینکه حرکت های نمایشی دوچرخه سواری در آن به نمایش گذاشته می شود نیاز به محل برای تمرین دارند.
    وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر رشته تریال و بی ام ایکس در استان بوشهر محلی برای تمرین ندارند بیان کرد: تامین فضای مناسب برای تمرین رشته دوچرخه سواری سرمایه گذاری زیادی نمی خواهد و از فضاهای موجود در سطح شهر از جمله دهکده گردشگری نیز می توان برای این امراستفاده و محیط شادی را برای تفریح مردم فراهم کرد.
    زارعی اضافه کرد: می توان با همکاری اداره ورزش و جوانان و هماهنگی هایی که پیشتر شده محل تمرین پارک لیان را به پیست مجهز و استاندارد تبدیل کرد.
    وی یادآور شد: باتوجه به اینکه رشته دوچرخه سواری نیاز به وسیله خاص دارد ورزشکاران که این رشته را انتخاب می کنند در ابتدا باید علاقه مند باشند و توانایی تهیه وسایل را داشته باشند.
    زارعی اضافه کرد: هیات دوچرخه سواری استان بوشهر برای روان سازی این روند تعدادی دوچرخه بصورت محدود برای آموزش تهیه کرده است اما هر دوچرخه سوار باید دوچرخه مخصوص خود را استفاده کند.
    وی برضرورت برنامه ریزی قابل پیش بینی در دوچرخه سواری بانوان با هدف افزایش تعداد قهرمانان در استان و برگزاری دوره های آموزشی مستمر برای انتخاب استعدادهای برتر در این رشته ورزشی تاکید کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو