فونیکسریمکسبهتام

همه چیز درباره BMW ( ب ام و) و تولید نخستین خودرو؛

پروسه ای جالب برای نامگذاری محصولات BMW

عصر خودرو -BMW که کوتاه‌ شده عبارتِ «بایِریشه موتورن وِرکه» (به آلمانی: Bayerische Motoren Werke) است در فارسی معمولاً بِ‌اِم‌وِ تلفظ می‌شود و به‌معنای صنایع موتوریِ بایرن است.

پروسه ای جالب برای نامگذاری محصولات BMW
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، شرکت‌های خودروسازی گوناگونی در جهان مشغول به فعالیت هستند که هر کدام برای سبک و سیاق و تاریخچه‌ای خاص دارند. یکی از شرکت‌هایی که در بین همه افراد شناخته شده است و در اکثر کشور‌ها محصولاتش مورد استفاده قرار می‌گیرد شرکت BMW است که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی و تاریخچه این شرکت و همچنین نحوه نامگذاری محصولات BMW بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جالب را از دست ندهید.
معرفی BMW

بِ‌اِم‌وِ (به آلمانی: BMW) که کوتاه‌شدهٔ عبارتِ «بایِریشه موتورن وِرکه» (به آلمانی: Bayerische Motoren Werke) است و در فارسی معمولاً بِ‌اِم‌وِ تلفظ می‌شود، به‌معنای صنایع موتوریِ بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان بنام خودرو‌های لوکس و موتورسیکلت در جهان به شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد.

شرکت ب‌اِم‌وِ در سال 1916 توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی است.

در سال 2015 ب‌ام‌و بیش از دو میلیون و چهارصدهزار دستگاه وسیلهٔ نقلیه تولید کرد. این شرکت در حال حاضر در کشور‌های آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا کارخانه تولید اتومبیل دارد.

امروزه اکثریت سهام بِ‌اِم‌وِ در اختیار خانوادهٔ کوانْدْت قرار دارد (اشتفان کواندت 29٪، و سوزان کوانْدْت کلاتن 21٪). حدود نیمی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم سهامداران است.
معرفی شرکت BMW مالک برندهای زیر است:

    BMW
    Mini
    Rolls-Royce
    BMW Motorrad

تولد اولین اتومبیل BMW

تاریخ تولد اتومبیل در کمپانی بی ام دبلیو به سال 1928 برمی گردد. در پاییز این سال شرکت بی ام دبلیو یک کارخانه کوچک آلمانی به نام «فاقزوگ فابریک آیسناخ» را که در زمینه تولید موتور سیکلت و وسایل نقلیه موتوری کوچک فعالیت داشت، با پرداخت مبلغی نه چندان هنگفت به مالکیت خود درآورد.

کارخانه فابریک آیسناخ، خوردو‌های کوچک و ابتدایی تولید می‌کرد که دیکسی نام داشتند و بر پایه خودروی آستین 7 و تحت لیسانس شرکت موتور آستین ساخته می‌شدند. با مستقر شدن عوامل بی ام دبلیو در محل این کارخانه، کار تولید اتومبیل‌های دیکسی متوقف شد، اما ایده‌ای در ذهن راپ و همکارانش جرقه زد و آن‌ها با کمک گرفتن از مجوز این کارخانه، تولید اتومبیل جدیدی را آغاز کردند و نخستین خودروی شرکت بی ام دبلیو با نسخه به روز شده دیکسی و به نام بی ام دبلیو – دیکسی 3 به بازار آمد.

دیکسی 3 یک موتور کوچک 4 سیلندری داشت که تنها 15 اسب بخار تولید می‌کرد، اما همین میزان هم برای خبرساز شدن آن کافی بود. موتور دیکسی با آب خنک می‌شد و قادر بود با سرعت 75 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

تا مدت‌ها تصویر دیکسی روی صفحه اول روزنامه‌های آن زمان به چشم می‌خورد. این اتومبیل بیش از آنچه که مسوولان شرکت بی ام دبلیو، تصور می‌کردند مورد استقبال قرار گرفت و 18 هزار دستگاه طی دو سال تولید و روانه بازار شدکه رقم قابل توجهی بود.

سال 1930 اصلاحاتی روی ساختار و بدنه دیکسی 3 صورت گرفت، سیستم ترمز آن بهبود داده شد و هر چهار چرخ، مجهز به سیستم ترمز شدند ودر قسمت‌هایی از بدنه نیز از فولاد استفاده کردند که باعث شد پایداری و استقامت اتومبیل بالا برود.

همان سال، دیکسی 3 در مسابقات اتومبیلرانی هم شرکت داده شد و توانست اولین موفقیت‌های خود را به دست آورد، پیروزی در مسابقات و تقاضای زیاد برای تولید دیکسی 3 باعث شد تا مهندسان شرکت بی ام دبلیو وارد مرحله جدیدی شده و فناوری ساخت این اتومبیل را گسترش داده و به سمت طراحی و تولید اتومبیل‌های اسپرت و مسابقه‌ای و لوکس پیش بروند.

100 کیلومتر در ساعت؛ رویای دست نیافتنی

اگر امروزه مبنای شتاب خودرو‌ها صفر تا 100 است، 80 سال پیش شتاب اولیه اتومبیل‌ها بر مبنای صفر تا 40 کیلومتر در نظر گرفته می‌شد، چرا که هیچ اتومبیلی ساخته نشده بود که عقربه سرعت شمارش به 100 برسد و تولید اتومبیلی با حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، برای خیلی از خودروسازان یک رویای دست نیافتنی محسوب می‌شد.

دیکسی 3 از نظر شتاب اولیه در آن زمان یکی از رکورددار‌ها بود. این اولین خودروی بی ام دبلیو، شتاب صفر تا 40 کیلومتر بر ساعت را در 10 ثانیه به دست آورد و بی شک همین شتاب اولیه بود که برای این اتومبیل، پیروزی در مسابقات را به ارمغان آورد. به هر صورت، تولید دیکسی 3 آغاز یک رویا برای مهندسان شرکت بی ام دبلیو بود. تنها 3 سال بعد، بی ام دبلیو اولین اتومبیل 6 سیلندر خود را با نام بی ام دبلیو 303 به بازار عرضه کرد.

این خودرو، نمونه پیشرفته تری از دیکسی بود، با این تفاوت که موتور آن از 4 سیلندر به 6 سیلندر تغییر پیدا کرده بود، 30 اسب بخار قدرت داشت و حداکثر سرعتش حدود 100 کیلومتر در ساعت بود. این اولین بار بود که بی ام دبلیو، خودرویی ساخت که عقربه سرعت شمار آن به عدد 100 می‌رسید.

اگرچه استقبال از این خودرو هم به اندازه دیکسی 3 خوب بود، اما برخلاف دیکسی که تولید بالایی داشت تنها تعداد 2300 دستگاه از این اتومبیل ساخته شد که امروزه تنها چند دستگاه از آن در دست کلکسیونر‌ها می‌چرخد.

حالا مهندسان و طراحان شرکت بی ام دبلیو روی دور موفقیت افتاده بودند. آن‌ها بی وقفه کار می‌کردند و خیلی زود مدل‌های دیگر بی ام دبلیو 315 و 319 تولید شدند که سرعتی بالغ بر 150 کیلومتر در ساعت داشتند.

این خودرو‌ها همچنین شرکت را در رده تولیدکنندگان خودرو‌های لوکس قرار دادند و تا مدت‌ها ظاهر کشیده این خودروها، عنوان پرافتخار «لوکس‌ترین خودرو در اروپا» را برای این شرکت به ارمغان آورد. حالا دیگر نام این شرکت بر سر زبان‌ها افتاده بود و از شهرت و جایگاه خوبی بین خودروسازان برخوردار شده بود و روز به روز به اوج نزدیکتر می‌شد.
فراز و نشیب‌های کمپانی BMW

بی ام دبلیو مانند هر شرکت موفق دیگری فراز و نشیب‌هایی در طول تاریخ خود داشته، گاه زمین خورده و دوباره بلند شضده و گاهی هم با خیال راحت موفقیت هایش را جشن گرفته است.

تا جنگ جهانی دوم، عمده تولیدات این شرکت را خودرو و موتورسیکلت تشکیل می‌داد.

در زمان جنگ برخلاف میل مدیران شرکت، بی ام دبلیو بار دیگر به تولید موتور هواپیما روی آورد و در کنارش، تولید موتورسیکلت را در برنامه کاری داشت، اما تولید اتومبیل متوقف شده بود، تا سال 1945 و پایان جنگ، که بار دیگر تولید اتومبیل از سر گرفته شد، اما به دلیل بمباران کارخانه در زمان جنگ، بخش خودروی شرکت با مشکلات مالی روبرو شد و اتومبیل‌های بی ام دبلیو که خودرو‌های لوکسی به حساب می‌آمدند برای کشوری که بعد از جنگ با ویرانی‌های بسیاری روبرو بود انتخاب خوبی نبود، چون تقاضا بسیار کم بود و همین قضیه، شرکت بی ام دبلیو را با مشکلات جدی مالی روبرو کرد و سهامداران شرکت راهی نداشتند جز اینکه ریسک کرده و به کار تولید ادامه بدهند یا اینکه فعالیت کارخانه را معلق کنند.

آن‌ها بالاخره تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند، اما برای ادامه دادن، حق تولید خودروی کوچک ایتالیایی به نام «ایزوایستا» را خریداری کردند که با توجه به شرایط بعد از جنگ این خودروی کوچک و ارزان قیمت طرفداران زیادی داشت.

تولید و فروش ایزوایستا طی هفت سال، بی ام دبلیو را از خطر ورشکستگی نجات داد و بی ام دبلیو مانند گذشته بار دیگر به روز‌های اوجش بازگشت و چند سال بعد، برای ارتقای سطح کیفی اتومبیل هایش و دسترسی به دانش تولید تسمه تایم، کارخانه «هانس گلس» را خریداری کرد و سال 1994 هم گروه «روور» را که شامل برند‌های روور، لندروور و ام جی بود به مالکیت خود درآورد، اما این کار، برایش تنها ضرر و زیان هنگفتی به همراه داشت.

بعد از شش سال زیاندهی، بالاخره در سال 2000، بی ام دبلیو حق امتیاز این برند‌ها را فروخت و در مقابل، حقوق مربوط به تولید رولزرویس را به دست آورد و همچنان تملک این کارخانه‌ها را در دست دارد.

از سال 1928، که اولین خودروی کوچک و ساده سوخت بی ام دبلیو یا همان دیکسی 3 رونمایی شد تاکنون، بیش از 300 مدل خودروی متنوع، پرقدرت و لوکس توسط این شرکت طراحی و تولید شده که هر کدام در جای خود هیاهویی بین اتومبیل دوستان برپا کردند.

اما خیلی از مهندسان خودروسازی بر این عقیده اند که دیکسی 3، اولین خودروی تولید شده با آرم بی ام دبلیو، هنوز هم یک شاهکار صنعتی و طلایی‌ترین دوران تاریخ بی ام دبلیو مربوط به همان سال‌های تولید دیکسی 3 است.

این روز‌ها بی ام دبلیو خودرویملی کشور آلمان شده و در کشور‌های دیگر یک خودرویلوکس و گرانقیمت و اشرافی به حساب می‌آید و هیچ کجا از آن به عنوان تاکسی استفاده نمی‌شود. راحتی و ایمنی، به همراه طراحی زیبا و جذاب باعث شده تا درصد تولید به فروش بی ام دبلیو از 98 درصد در سال هم بگذرد و جزو یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های دنیا باشد.

در هر حال، شرکت بی ام دبلیو یکی از بهترین و برترین شرکت‌های دنیا به شمار می‌آید و این موضوع را بار‌ها با ساخت مدل‌های زیبای خود به معرض نمایش گذاشته است، مدل‌هایی که هر کسی آرزوی داشتن یکی از آن‌ها را در سر دارد.
تولید موتورسیکلت BMW

در سال 1955 شرکت BMW به سراغ تولید ایزتا 250 رفت که یک موتورسیکلت بود. این موتورسیکلت تحت لیسانس یک کارخانه ایتالیایی به نام ایزو تولید می‌شد.

این موتور تک سیلندر، ظرفیتی معادل 245 سی سی داشت و نیروی محرکه‌ای معادل 12 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه تولید می‌کرد و حداکثر سرعتی معادل 85 کیلومتر بر ساعت داشت. در طول 7 سال که ایزتا تولید می‌شد جمعا 161 هزار دستگاه از آن تولیدشد.
توقف تولیدات BMW

شرکت بی ام دبلیو در تولید قطعات هواپیما در آلمان پیشتاز بود و شهرت بسیاری داشت، کارل راپ هم از این موضوع به شدت خوشحال بود و روز‌های روشنی برای شرکت خود پیش بینی می‌کرد، اما این خوشحالی چندان طولی نکشید؛ سال 1919 قطعنامه‌ای بین طرفین درگیر جنگ به امضا رسید.

با قطعنامه سال 1919 که به پیمان ورسای مشهور است جنگ جهانی اول رسما خاتمه یافت و با پایان جنگ و امضای این پیمان، کارخانه بی ام دبلیو مجبور شد تولید موتور‌های هواپیمای جنگی را متوقف کند. راپ که حاضر نبود کارخانه اش را به همین راحتی از دست بدهد از این پس به ساختن موتور قایق و موتورسیکلت روی آورد، البته همچنان به طور پنهانی و به دلیل عشقی که به هواپیما داشت روی قطعات موتور پرنده‌های آهنی هم کار می‌کرد.

تا سال 1923، شرکت بی ام دبلیو به همین منوال تنها به ساخت قطعات موتور قایق و موتورسیکلت ادامه می‌داد و بعد تا سال 1928 مدتی هم روی سیستم ترمز قطار‌ها و لوکوموتیو‌ها کار کرد تا اینکه در این سال، شرکت بی ام دبلیو بار دیگر خط مشی اش را تغییر داد.
نحوه نامگذاری محصولات

بِ اِم وِ در نامگذاری محصولات خود شامل خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها به‌طور معمول از قواعدی استوار پیروی می‌کند. خودرو‌های بِ اِم وِ معمولاً با یک عدد سه رقمی که در ادامه یک یا دو حرف نیز آن را دنبال می‌کند نامگذاری می‌شوند.

بدینصورت که رقم اول مشخص‌کنندهٔ سری (که در فارسی اتاق هم خوانده می‌شود) خودروست و دو رقم بعدی نشانگر حجم تقریبی موتور آن. از مجموعه حروفی که در ادامهٔ عدد به کار می‌روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    i: بنزینی بودن موتور
    d:موتور دیزل
    L: کمی طولانی‌تر بودن فاصله|بین دو محور (استفاده از آن در سری 7 معمولتر است)
    x: اصطلاحاً چهارچرخ متحرک بودن خودرو
    c:دارا بودن قابلیت تبدیل به حالت کابریوله (کروکی)

به عنوان نمونه 520i یک خودرو بِ اِم وِ سری 5 با موتوری بنزینی به حجم تقریبی 2 لیتر است. البته این نامگذاری استثنا‌هایی دارد به عنوان مثال می‌توان به ردهٔ محصولات برقی هیبریدی بِ اِم وِ اشاره نمود که با یک حرف i. در ابتدای نامشان مشخصند مانند i8 یا i3. همچنین محصولات اصطلاحاً تیونیگ شدهٔ بِ اِم وِ در قسمت موتوراسپورت (متناظر بخش AMG در شرکت رقیب بنز) آن که از زیرمجموعه‌های خود شرکت است با حرف M. در ابتدای نام متمایزند مانند M3 یا M5.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو