فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۳۴۰»

زمزمه شروع گرانی‌ها بعد از رشد قیمت بنزین

وقتی شایعات داغ می‌شود

عصر خودرو- اخبار گران شدن بنزین این روزها به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل‌شده است و مردم نگران بالا رفتن قیمت دیگر اقلام هستند چراکه همیشه شروع گرانی‌ها بعد از رشد قیمت بنزین رخ داده است.

زمزمه شروع گرانی‌ها بعد از رشد قیمت بنزین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  این روزها که دولت در حال ارائه آمارهای کاهش نرخ تورم در کشور است، مردم در بازار همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

    مردم با این پرسش روبه‌رو هستند که چرا پایین رفتن تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند و چرا خبری از رونق کسب‌وکارشان نیست و چرا آن‌ها به‌جای اینکه سرکارشان باشند، خانه‌نشین شده و به سیل بیکاران پیوسته‌اند.

    در این میان نکته جالبی که وجود دارد خبر افزایش قیمت بنزین در ماه‌های آینده است. با مخابره اخبار و شایعات پیرامون گران شدن قیمت بنزین زمزمه شروع گرانی دیگر اقلام نیز به گوش می‌رسد.

    مردم نگران هستند تا بعد از گران شدن قیمت بنزین برخی‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفته و دوباره در بازار آشفتگی به وجود بیاورند. مردم معتقد هستند که افزایش قیمت بنزین، گران شدن بسیاری از مایحتاج زندگی مردم را به دنبال دارد و بر این اساس جامعه کشش و ظرفیت افزایش قیمت بنزین را ندارد.

    مگر دستمزد ما جهانی است که قیمت بنزین هم جهانی شود!؟

    کارشناس حوزه اقتصاد در خصوص گران شدن بنزین به خبرنگار مهر گفت: مگر دستمزد ما جهانی است که قیمت بنزین هم جهانی شود!؟ بدون شک گران شدن بنزین باعث افزایش قیمت سایر اقلام در جامعه می‌شود.

    علی ارسلانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصادی به‌هیچ‌وجه نباید قیمت حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین افزایش پیدا کند، افزود: خبر گران شدن بنزین در شرایط اقتصادی کنونی باعث نگرانی جدی در میان مردم شده است.

    وی سپس با اشاره به اینکه جامعه ما ظرفیت افزایش قیمت بنزین را ندارد، ابراز داشت: تجربه نشان داده که در بالا رفتن تورم در جامعه افزایش قیمت سوخت تأثیر بالایی دارد.

    ارسلانی بابیان اینکه گران شدن قیمت بنزین آثار تورمی زیادی به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: دولت هر زمان توانست نرخ دستمزد را در کشور جهانی کند آن موقع قیمت بنزین هم جهانی شود. به‌عنوان‌مثال کارگر کشورمان ماهانه فقط 150 دلار حقوق می‌گیرد و درست نیست که قیمت بنزین هم برحسب دلار جهانی شود.

    گران شدن بنزین توجیهی ندارد

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص افزایش نرخ بنزین گفت: گران شدن بنزین در این شرایط به آن صورت توجیهی ندارد و البته بحث دونرخی شدن بنزین مطرح است.

    محمدحسین فرهنگی با اشاره به اینکه روی دونرخی شدن بنزین بحث و تبادل‌نظر می‌شود، افزود: دونرخی به این معناست که به دارندگان کارت سوخت به مقدار مشخصی بنزین با نرخ قبلی طی یک ماه داده می‌شود و از آن بیشتر نیز با نرخ بالاتری به فروش می‌رسد.

    وی با اشاره به قاچاق بنزین در کشور گفت: در حال حاضر کاروان‌های گسترده قاچاق سوخت به‌صورت زمینی و دریایی انجام می‌شود و باید با دونرخی کردن بنزین جلوی این قاچاق گسترده گرفته شود.

    فرهنگی همچنین ادامه داد: البته دونرخی شدن قیمت بنزین نیز ممکن است فسادهای کوچکی در پی داشته باشد و بازار سیاه در این خصوص به وجود آید.

    نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به شائبه افزایش نرخ بنزین در بودجه 98 گفت: فعلاً هیچ‌چیزی قطعی نشده است و قیمت‌ها و نرخ‌ها نیز به‌صورت رسمی و قطعی تصمیم‌گیری نشده است.

    دولت هیچ برنامه ای درخصوص افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نکرده است

    عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نکرده است و این مسائل مطرح‌شده اخیر گمانه‌زنی است.

    بیت‌الله عبدالهی با اشاره به اینکه باید دولت نظرش را بگوید و ما هم در مجلس بررسی کنیم، افزود: اگر دولت در این خصوص نظرش را اعلام کند نمایندگان مجلس نیز بررسی می‌کنند که این افزایش و یا دونرخی شدن قیمت بنزین چه تاثیری در جامعه خواهد داشت.

    وی با تأکید بر اینکه دو احتمال در خصوص قیمت بنزین مطرح است، ادامه داد: یک احتمال اینکه دولت با فعال شدن کارت سوخت به دنبال دونرخی کردن بنزین است. به این شکل که یک نرخ بنزین به قیمت فعلی و با کارت سوخت و سهمیه مشخص عرضه می‌شود و یک نرخ هم با قیمت آزاد به فروش می‌رسد.

    این نماینده مردم اهر سپس افزود: احتمال دوم هم این است که به‌جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها، سهمیه مساوی به همه خانوارها چه خودرو داشته و چه نداشته باشند، داده شود.

    وی سپس گفت: البته تاکنون بحثی درباره افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی مطرح نشده است، هر دو احتمال ممکن است معایب و مزایایی داشته باشد که باید در مجلس بررسی کنیم.

    عبدالهی در خصوص احتمال افزایش قیمت سایر کالاها بعد از افزایش نرخ بنزین گفت: این بعید به نظر می‌رسد چراکه قیمت بسیاری از اجناس و کالاها طی سال جاری رشد چند برابری داشته است و این اصلاً منطقی نیست.

    با همه این اوصاف نباید فراموش کرد که مردم امروز تحمل فشار اقتصادی را ندارند و مسئولان و دولتمردان اول باید مردم را ازنظر اقتصادی و معیشتی توانمند کنند و قدرت خرید آن‌ها را بالا ببرند و سپس نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو