فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:

راهکارهای حمایتی اما غیر مستقیم دولت از صنعت خودرو

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنعت خودرو اظهار کرد: واگذاری به بخش خصوصی دارای اهلیت و صلاحیت که نسبت به ارایه برنامه ۲۰ ساله خود اقدام کند راه نجات صنعت خودرو خواهد بود و این صنعت هیچ چاره ای ندارد جز این که به سمت خصوصی سازی واقعی حرکت کند.

راهکارهای حمایتی اما غیر مستقیم دولت از صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    امرالله امینی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  با بیان این که با وجود دخالت و حمایت دولت در صنعت خودرو مشکلات این حوزه به طور قطع همچنان باقی خواهد ماند، تصریح کرد:هم اکنون خودروسازان به شدت بر سر تعیین قیمت با چالش جدی مواجه هستند این در حالیست که قیمت گذاری جدید باید در شرایطی انجام شود که صنعت خودرو نسبت به حل مشکلات و با افزایش بهره وری نسبت به کاهش هزینه های خود اقدام کند.
    این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: مشکلات فعلی صنعت خودرو بهبود نمی یابد مگر آن که صنعت خودرو راه حل اول و آخر این مشکلات را که ورود بخش خصوصی به این صنعت است را برگزیند در این شرایط دولت و مصرف کننده متحمل زیان نمی شوند و بخش خصوصی نیز مدیریت و مالکیت را به صورت همزمان در اختیار خواهد داشت.
    وی ادامه داد: در غیر این صورت و با ادامه این شرایط این صنعت پیشران مانند وضعیت فعلی لنگ لنگان پیش می رود و هیچ حمایتی حتی از سوی دولت کمکی به این صنعت نخواهد کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که در حال حاضر برخی از شرکت های خودروسازی خصوصی شده نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند و آیا این روند نشان نمی دهد که مشکلات صنعت خودرو فراتر از خصوصی سازی است، تصریح کرد: باید روند خصوصی سازی انجام شده در شرکت های خودروسازی مورد بررسی قرار گرفته و در عین حال نیز ترکیب سهامداران و نحوه چینش آن ها نیز بررسی شود در این شرایط می توان دستاوردهای خصوصی سازی در صنعت خودرو را تشریح کرد.
    امینی با تاکید بر این که البته در شرایط فعلی و با نوسان نرخ ارز بخش خصوصی با مشکلات متعددی مواجه شده است، گفت: دولت برنامه مشخصی با هدف حمایت از تولید ندارد و اگر قصد واگذاری واحدهای خودروسازی به بخش خصوصی را ندارد نباید دست به ناپایدار کردن فضای اقتصادی بزند.
    وی در تشریح ضرورت حمایت دولت از صنعت خودرو به شکل های مختلف گفت: دولت می تواند با پیش بینی اقداماتی از جمله کاهش میزان مالیات پرداختی خودروسازان و توصیه به بانک ها برای در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم به آن ها وظیفه حمایتی خود را انجام دهد. 
    او گفت: در عین حال نیز واگذاری به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهد و به این موضوع توجه داشته باشد که حتی خودروساز خصوصی نیز، نیازمند تسهیل گشایش اعتبار و تامین ارز جهت واردات مواد مصرفی خود است و بنابراین دولت می تواند با واگذاری واحدهای خودروسازی به بخش خصوصی این دست از حمایت ها را اجرایی کند و صنعت خودرو را جان تازه ای ببخشد.
    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: دولت می تواند با حکمرانی صحیح و تدوین بخشنامه های درست در جهت حمایت از تولید صنعت خودرو نقش خود را در این صنعت ایفا کند و در عین حال بکوشد تا بی ثباتی در کاهش تولید را به پایین ترین میزان ممکن برساند.
    امینی با بیان این که دولت می تواند با این دست از حمایت ها صنعت خودرو را از شرایط فعلی خارج کند، گفت: باید انگیزه تولید را افزایش داد و در عین حال به صورت منطقی نسبت به افزایش تعرفه واردات اقدام کرد و در عین حال به خودروسازان مهلت داد تا خود را بر اساس این شرایط تطبیق دهند.
    این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: البته باید پذیرفت شرایط خاصی برای تولیدکنندگان و خودروسازان در شرایطی نظیر تحریم به وجود آمده به طوری که در نظر گرفتن سود تولید نشان می دهد که واردات حتی با دلار 10 هزار تومان سود بیشتری از تولید دارد بر این اساس لازم است دولت هرچه سریع تر نسبت به افزایش انگیزه تولید اقدام کند.

    نویسنده :میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط