فونیکسریمکسبهتام

تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ دنده‌ای را بشناسید

عصر خودرو -تویوتا در طراحی هایلوکس ۲۰۱۶ از زبان طراحی جدید و شاشی جدید تویوتا تاکوما استفاده کرده که این خودرو را نسبت به نسخه قبلی جذاب­تر کرده است.

تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ دنده‌ای را بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲:۰۰
  • تویوتا هایلوکس 2016 دنده‌ای را بشناسید
  • تویوتا هایلوکس 2016 دنده‌ای را بشناسید
  • تویوتا هایلوکس 2016 دنده‌ای را بشناسید
  • تویوتا هایلوکس 2016 دنده‌ای را بشناسید
  • تویوتا هایلوکس 2016 دنده‌ای را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، قدمت تویوتا در حدود 80 سال است و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته می‌شود. این گروه عظیم صنعتی، ظرفیت عرضه‌ای نزدیک به 17 میلیون دستگاه در سال دارد و تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح در سطح جهانی تولید می‌کند. آمار خیره‌کننده‌ی تویوتا، جای شکی باقی نمی‌گذارد که هر مدلی از این برند، شایسته‌ی بررسی است و باید به‌عنوان رقیبی برای دیگر خودرو‌های دنیا، مورد توجه قرار گیرد.

خودرو‌های پیکاپ در سال‌های اخیر با رشد چشم گیری مواجه شده اند. پس از نیسان و فورد که با رونمایی از پیکاپ‌های جذاب و متنوع خود، نوبت به برند‌های معروف فیات، رنو، جیپ و حتی مرسدس بنز رسید تا وارد این عرصه شوند. اما با این حال هنوز اولین خودرویی که با کلمه پیکاپ به ذهن خطور می‌کند، تویوتا هایلوکس است.
طراحی ظاهری تویوتا هایلوکس

تویوتا در طراحی هایلوکس 2016 از زبان طراحی جدید و شاشی جدید تویوتا تاکوما استفاده کرده است که این خودرو را نسبت به نسخه قبلی خشن­تر، با ابهت­تر و جذاب­تر کرده است. در تویوتا هایلوکس 2016 که نسل هشتم این خودرو است، طراحی جدید سپر هستیم که ارتفاع بیشتری نسبت به زمین دارد و برای سفر‌های آفرود بسیار مناسب است. در دو طرف سپر مه شکن‌ها به زیبایی در حاشیه‌های کرومی سپر جای گرفته‌اند. البته این طراحی کرومی در بخش‌های دیگر خودرو مثل جلوپنجره، زیر سپر، آینه‌ها، دستگیره‌ی در‌ها و سپر پشت دیده نیز مشاهده می‌شود. این طراحی و ادوات باعث شده تویوتا هایلوکس به خودرویی لوکس در بازار کشور تبدیل شود در حالی که هایلوکس در بازار جهانی خودرویی تجاری محسوب می‌شود و به عنوان یک خودروی لوکس شناخته نمی‌شود.

با این حال نمایی روبروی هایلوکس 2016 بیشترین تفاوت را با مدل‌های قبلی داشته است در نمای جانبی و عقب تغییرات چندانی در این خودرو مشاهده نمی‌شود. تفاوت‌های اصلی را می‌توان در حجیم‌تر شدن بدنه و به خصوص گلگیر‌ها دانست که در نظر اول کاملا احساس می‌شود.
طراحی داخلی تویوتا هایلوکس

با ورود به کابین تویوتا هایلوکس 2016 متوجه بیشترین تفاوت این خودرو به نسل قبلی می‌شویم. صفحه نمایشگر لمسی اولین چیزی است با طراحی زیبای خود، جدا از داشبورد و سایر ادوات جلب نظر می‌کند.همچنین قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع در زیر صفحه نمایش چهره به‌روز و قابل‌قبولی در این پیکاپ ایجاد کرده است. فاصله 3090 میلی‌متری بین دو محور در این خودرو سبب شده تا فضای کافی کابین برای سرنشینان ایجاد شود که به لطف صندلی‌های راحت و سیستم فنربندی خوبی که دارد، تجربه لذت‌بخشی از سفر‌های آفرودی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با این حال هنوز با پلاستیک‌های سخت زیادی که در هایلوکس موجوداند، بیاد می‌آورید که درون یک پیکاپ نشسته اید. مدل حاضر تویوتا هایلوکس در تست از امکانات و تجهیزات بالایی نیز بهره می‌برد که صفحه لمسی 7 اینچی، رادیو DAB و بلوتوث، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع و استارت بدون کلید از آن جمله‌اند.

این خودرو در تمامی ابعاد بزرگ‌تر از قبل شده است و مهم‌تر اینکه از محفظه‌ی بار بزرگ‌تری سود می‌برد که نسبت به هایلوکس قدیمی 130 میلی‌متر عریض‌تر است. این خودرو همچنین می‌تواند تا 3200 کیلوگرم بار را نیز بکشد که اگرچه رقم بالایی است، اما آن را پس از نیسان ناوارا قرار می‌دهد.

هایلوکس هم مانند هر تویوتای دیگری در بخش فنی چیزی کم نگذاشته، انواع موتور های دیزلی و بنزینی برای هایلوکس قابل سفارش است که البته در ایران تنها یکی از آنها عرضه شده است، این موتور 2.7 لیتری چهار سیلندر خطی بوده و با کد 2TR-FE شناخته می شود. این همان موتوری است که در تویوتا پرادوی چهار سیلندر هم استفاده شده است. این موتور 160 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور دارد. بلوک این موتور از جنس چدن بوده و سیلندر های آن دارای کورس و قطر 95 میلی متر هستند. هایلوکس تنها خودروی تویوتا نیست که موتور آن از کورس و قطر یکسان برخوردار است تویوتا GT86 نیز دارای سیلندر هایی با قطر و کورس یکسان است.

موتور 2TR-FE دارای دو عدد بالانسر شفت در داخل محفظه ی میل لنگ است تا اینرسی ثانویه ای را که در موتور های چهار سیلندر خطی وجود دارد را خنثی کنند. در موتور های چهار سیلندر خطی هنگامی که پیستون ها به حداکثر سرعت خود می رسند، درست در نقطه ی بالاتر از مرکز کورس، دو پیستونی که در حال بالارفتن هستند اینرسی بیشتری از دو سیلندری که در حال پایین آمدن هستند دارند که این امر سبب لرزش موتور می شود. برای خنثی سازی این وضعیت، تویوتا از دو عدد شفت بالانسر استفاده کرده است که بر خلاف جهت یکدیگر و با سرعت دو برابر سرعت میل لنگ چرخش می کنند.

موتور 2TR-FE پیستون های آلومینیومی دارد که توسط نازل های پاشش روغنی که در زیر آنها تعبیه شده است خنک می شوند. برای کاهش اصطکاک و سایش، پیستون ها با رزین روکش شده اند؛ همچنین شیار رینگ پیستون بالایی با آلومیت روکش شده تا مقاومت آن افزایش یابد( همان فرآیند آنادایزینگ). رینگ کمپرس شماره ی 1 با مواد PVD روکش شده و رینگ کمپرس شماره ی 2 هم دارای روکش کرومی است.

این را هم باید اشاره کنم که معمولا پیستون ها سه عدد رینگ(می تواند بیشتر هم باشد) برای آب بندی دارند که دو عدد از آنها برای آب بندی تراکم موتور(رینگ کمپرس) و یکی هم برای آب بندی روغن است(رینگ روغن) ، رینگ ها در طی عمر کاری خود همواره در معرض سایش، اصطکاک وفشار زیادی قرار دارند به همین دلیل این اقداماتی که در موتور هایلوکس برای کاهش این مسایل صورت گرفته در افزایش عمر موتور تاثیر به سزایی دارند.


موتور 2TR-FE دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر است که بصورت هیدرولیکی خودکار تنظیم می شوند، یعنی این موتور تایپیت اتوماتیک بوده و نیازی به سرویس تنظیم سوپاپ ها ندارد. 2TR-FE همچنین به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا اختصارا VVT-i مجهز شده است. این سامانه میل سوپاپ هوا را بسته به دور موتور، موقعیت دریچه ی گاز، زاویه ی میل سوپاپ، دمای موتور و حجم هوای ورودی تا میزان 45 درجه می تواند بچرخاند.

یعنی زمان باز و بسته شدن سوپاپ را جابجا کند. عملکرد این سیستم نه تنها به کاهش مصرف سوخت بلکه با بهبود منحنی گشتاور در دور های بالا و میانی هم کمک می کند. در دور های بالا زمان طی شدن یک کورس از سیلندر به دلیل سرعت بالای پیستون بشدت کاهش میابد این کاهش زمان سبب می شود ضمن اینکه دود فرصت کافی برای خروج از سیلندر پیدا نمیکند، هوای ورودی نیز فرصت کافی برای ورود به سیلندر پیدا نمی کند، این یکی از عواملی است که سبب افت گشتاور و قدرت موتور در دور های بالا می شود. سیستم VVT-i با اعمال تغییر در زمانبندی میل سوپاپ، سوپاپ هوا را زود تر باز کرده و سوپاپ دود را هم دیرتر می بندد، این کار باعث بهبود زیادی در عملکرد موتور می شود.

نتیجه گیری

با خرید هایلوکس شما یکی از بهترین خودروهای این کلاس(اغراق نیست اگر بگوییم بهترین) را دریافت خواهید کرد. با قیمت پایه ای زیر سی هزار دلار هایلوکس کاملا با دست پر به میدان رقابت آمده است و کیفیت و توانایی های آن فراتر از انتظار است اما در بازار کشورمان با دارا بودن برچسب قیمتی 150 تا 180 میلیون تومانی خودروی بسیار گرانقیمتی است و باید قبول کرد که این قیمت گذاری، هایلوکس را نه تنها از کاربری خود بلکه از بازار خود نیز جدا کرده و به سطحی دیگر از بازار فرستاده است. هایلوکس در بازار کشورمان رقیب قدری هم ندارد و شاید بتوان تنها رقیب آن را ایسوزو D-MAX به حساب آورد که با توجه به سابقه ی درخشان برند تویوتا در کشورمان به نظر نمیرسد تهدیدی جدی برای هایلوکس طلقی شود. اگر هایلوکس قیمت خود را به ایسوزو نزدیک تر کند تا می تواند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو