فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات:

۱۳هزار خودرو موجود در گمرک در آستانه ترخیص

عصر خودرو- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو در سال ۹۸ ندارد.

۱۳هزار خودرو موجود در گمرک در آستانه ترخیص
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، سید مهدی نیازی در پاسخ به اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو دارد، گفت: وزارت صمت در سال جاری، ثبت سفارش جدیدی برای خودرو ندارد و تنها خودروهای موجود در گمرک که ثبت سفارش آنها در سال گذشته و اوایل سال 97 انجام شده ترخیص خواهد شد.

    مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات افزود: پس از آن که واردات خودرو ممنوع شد و خودروهای وارداتی چندین ماه در گمرک بلاتکلیف ماند هیئت دولت در مصوبه 16 دی‌ماه مقرر کرد؛ ثبت سفارش خودروهایی که داخل گمرک هستند و تا 16 مرداد قبض انبار گمرکی دارند، احیا شود تا این خودروها از گمرک ترخیص شوند.

    مراحل تجاری از مراحل قضایی، ترخیص خودروهای وارداتی جدا است

    وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش جدیدی برای واردات خودرو نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: خودروهایی موجود در گمرک تعیین تکلیف می‌شوند؛ برخی از این خودروها پرونده قضایی دارند که -در مصوبه‌ای که ان‌شاالله سران سه قوا به ما می‌دهند- سیر مراحل تجاری از مراحل قضایی جدا خواهد شد. بنابراین خودروهای داخل گمرک ترخیص می‌شود سپس قوه قضاییه به  پرونده‌ آنها رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد میکند.

    نیازی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مردم برای واردات این خودروها هزینه کردند دولت تصمیم گرفت زمینه ترخیص خودروها را فراهم کند.

    آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای ثبت سفارش خودرو در سال 98 دارد؟

    مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای ثبت سفارش خودرو در سال 98 دارد، توضیح داد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو ندارد.

    حدود 13 هزار خودرو در گمرک وجود دارد،با مصوبه هیات وزیران عمده این خودروها ترخیص می‌شود؛ دستورالعمل لازم برای ترخیص این خودروها آماده است

    13 هزار خودرو در گمرک وجود دارد

    نیازی با بیان اینکه حدود 13 هزار خودرو در گمرک وجود دارد، یادآور شد: با مصوبه هیات وزیران عمده این خودروها ترخیص می‌شود. دستورالعمل لازم برای ترخیص این خودروها آماده است و به زودی ابلاغ می شود و فرایند ترخیص این خودروها احتمالاً در هفته جاری آغاز می‌شود.

    وی درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی مبنی بر محدودیت اعمال شده از سوی وزارت صمت برای ثبت سفارش، گفت: به علت شرایط ارزی کشور و تقاضای بسیار برای واردات کالا، هماهنگی‌هایی میان دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی به منظور اولویت‌بندی برای ثبت سفارش‌ها صورت می‌گیرد. این اولویت‌ها بر اساس منابع ارزی موجود به بانک مرکزی معرفی و بر این مبنا بانک مرکزی تخصیص ارز را تامین می‌کند.

    واردات یک هزار و 390 ردیف تعرفه ممنوع شد

    مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات ادامه داد: اتفاق ویژه‌ای رخ نداده، تنها اولویت بندی‌ها در ثبت سفارش‌ها دقیق‌تر شده است. در سال جاری واردات یک هزار و 390 ردیف تعرفه ممنوع شد و 800 ردیف از تعرفه ارز 4 هزار و 200 تومانی برخوردار هستند. سایر تعرفه‌ها ارز حاصل از صادرات را باید تامین کنند که با توجه به شرایط ارز حاصل از صادرات اولویت بندی‌ میان دستگاه‌ها انجام و به بانک معرفی می‌شود. شرایط مانند سال گذشته نیست در حال حاضر حجم تقاضا برای واردات بسیار است که باید متناسب با شرایط کشور اولویت داده شوند./

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو