فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نمونه تقویت‌شده کامیون ۲۶۳۱آمیکو؛

بازآفرینی از راه بومی‌سازی

عصر خودرو- در این مدت زمانی که خودرو آسنا به بازار معرفی شده، بازار و عموم مردم به‌نحوی این خودرو را نمادی برای آمیکو می‌شناسند درحالی‌که آمیکو بیش از ورود به حوزه تولید و ساخت این خودرو، یک نام آشنا در حوزه خودروهای سنگین بوده و هست.

بازآفرینی از راه بومی‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، گروه صنعتی  آمیکو  فعالیت صنعتی  تولیدی خود را در سال 1368 با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتور در منطقه جلفا (مرز بین کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه ) انتخاب با ثبت جهانی برند آمیکو(AMICO مخففAzar Motor Industrial CO) آغازکرده است. در ابتدا کار خود را با تولید موتورسیکلت آغاز کرد و به‌تدریج به حوزه‌ بسیاری از تولیدات صنعتی وارد شد. کامیون‌، کشنده، کمپرسی و کامیونت از جمله محصولات این برند در حوزه حمل‌ونقل تجاری هستند. محصول 2631 به‌عنوان یک کامیون محبوب در میان محصولات آمیکو شناخته می‌شد که برای مصارف زیادی قابلیت استفاده دارد. نمونه قبلی که با یک موتور 9 لیتری 6 سیلندر کار می‌کند و از استانداد یورو2 بهره می‌برد، به‌عنوان یک محصول محبوب در میان مشتریان این خودروها شناخته می‌شود. در اقدامی تازه و با اتکا به دانش بومی، شرکت آمیکو قرار است به زودی نمونه ارتقا یافته این خودرو را که با استاندارد یورو5+EEV کار می‌کند را روانه بازار کند، در حالی که این خودرو تنها نمونه مجهز به استاندارد یورو5 در میان رقبا هم کلاس خود در بازار ایران است. این محصول که از یک پیشرانه 12 لیتری 6سیلندر بهره می‌برد می‌تواند برای کاربرای‌های کمپرسی و باری مورد استفاده قرار بگیرد. در این راستا با مهندس امیرقلی‌پور، کارشناس فنی سازمان فروش شرکت آمیکو گفت‌وگویی داشتیم تا در خصوص جزئیات این نمونه جدید اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

    قوای محرکه؛ قدرتمندتر، کارآمدتر
    نمونه قبلی این کامیون به یک پیشرانه 6 سیلندر توربو مجهز است که حجمی معادل 9 لیتر دارد و می‌تواند 334 اسب بخار قدرت و 1350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور که در نوع و کلاس خود بسیار قدرتمند است در نمونه جدید جای خود را به یک نمونه6سیلندر توربو 12لیتری داده است که می‌تواند 400 اسب بخار قدرت و 1950 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این اختلاف قدرت فاحش که با‍ احتساب هدررفت‌های ناشی‌از نصب سیستم‌های کنترل آلایندگی محاسبه شده است نشان می‌دهد که گروه صنعتی آمیکو با اتکا به دانش بومی و با همکاری بسیاری از برندهای مطرح جهان در قالب برون‌سپاری، نمونه جدید را بر روی قالب قبلی این کامیون سوار کرده است. این تغییرات که در ادامه به آن‌ها به صورت دقیق‌تر پرداخته می‌شود، برای این کامیون قابلیت کاربری در دو دسته کمپرسی و باری را فراهم می‌کند.بهره‌گیری از شاسی دوبل نردبانی باعث شده تا این خودرو بتواند با استفاده از اتصالات مکانیکی این امکان را به مالک می‌دهد تا با افزایش دادن طول شاسی به اندازه 1.5 متر و به‌صورت دستی، کاربری این خودرو را از کمپرسی به باری تغییر دهد. در کاتالوگ عنوان شده که این خودرو به صورت استاندارد میتواند تا 32 تن بار ناخالص را تحمل کند. شرایط اقلیمی در هر منطقه از جمله جغرافیا و درجه حرارت محیط باعث شده تا آمیکو برای این خودرو سیستم‌های خنک‌کاری متفاوتی نسبت به نمونه قبلی طراحی کند. این سیستم که با همکاری شرکت BEHR آلمان طراحی شده می‌تواند درجه حرارت خودرو را در شرایط بسیار سخت محیطی در حالی که با حداکثر توان در حال حرکت است و تا حد مجاز بار حمل می‌کند کنترل کند و مانع از آسیب‌رسیدن به موتور شود. افزایش دادن ظرفیت اکسل‌ها با دولایه شدن شاسی مستقل در این خودرو باعث شده تا توان حمل بار از 6.5 تن بر روی محور جلو تبدیل به 8 تن شده و اکسل‌های عقب در نمونه قبلی 11 تن بوده که در نمونه تقویت شده برای هر کدام به سقف حداکثر 16 تن رسیده است. گیربکس نمونه قبلی 10 دنده ساخت EATON سنکرنیزه بود که 9 دنده جلو و یک دنده عقب داشت و در نمونه جدید نیز از همان برند استفاده شده است که 12 دنده جلو و 2 دنده عقب دارد و فول سنکرونیزه شده است. سیستم کلاچ نمونه قبلی ساخته شرکت VALEO بوده اما در مدل به‌روز شده از برند EATON استفاده شده است که کارایی و هماهنگی به‌مراتب بهتری نسبت به نمونه قبلی دارد.جعبه فرمان به کار گرفته شده بر روی این نمونه جدید از شرکت ZF تهیه شده است و سیستم پدال گاز بر روی این نمونه به‌صورت برقی است و از Williams کانادا تهیه شده است. ابعاد شاسی به اندازه کامیون‌های 10 چرخ ولوو طراحی شده و از طرفی در ظاهر بیشتر به خودروهای ایوکو شباهت دارد. این فاکتور به این خودرو کمک می‌کند تا به‌واسطه سابقه طولانی استفاده از خودرو های ولوو در جاده های کشور ، ساخت و تولید لگن و اتاق باری برای این سایز بسیار راحت‌تر از سایزهای دیگر باشد در عین اینکه می‌تواند با نمونه ساخته شده برای ولوو هم سایز خود نیز تعویض شود واین مساله یک نکته مثبت از جهت تامین نیاز راننده به‌حساب می‌آید. سیستم کنترل باد در این خودرو به صورت کوپلینگ است و این بدان معنی است که راننده نیازی نیست برای کنترل هدر رفت باد از مهره استفاده شود. این سیستم که توسط شرکت VOSS آلمان طراحی شده است به‌صورت دو اتصال نری و مادگی به هم متصل شده و به سادگی نیز جدا می‌شود.

    آلایندگی؛ برگ برنده آمیکو نسبت‌به رقبا
    درحالی که تمامی خودروهای باری در کشور ایران حداکثر به استاندارد آلایندگی یورو4 مجهز هستند، این نمونه جدید از 2631 آمیکو از استاندارد یورو5+EEV استفاده می‌کند که در نمونه‌های موجود در ایران، تک و نسبت به رقبا پیشرو است. در حالی که در اروپا خودروهای کشنده و کمپرسی باید از استاندارد یورو6 استفاده کنند، این خودرو توان این را دارد تا با توجه به داشتن سیستم AdBlue و EEVدر جاده‌های اروپا نیز به راحتی تردد کند. بهره‌گیری از سیستم DPF و AdBlue در عین اینکه به کاهش آلایندگی کمک می‌کند، نیازمند نگه‌داری و تمیزکاری به‌موقع نیز هستند. این سیستم‌ها که به‌واسطه کیفیت نه‌چندان خوب گازوئیل در ایران بیش‌تر از کشورهای دیگر نیاز به مراقبت دارند، باید در زمان‌های مقرر که خود سیستم به راننده اطلاع می‌دهد مورد بازرسی قرار بگیرند تا باعث کاهش توان خروجی موتور نشوند و فقط وظیفه خود که کاهش آلایندگی است را به‌خوبی انجام دهند.

    ایمنی؛ ایمن‌تر از قبل
    لزوم استفاده از ترمز‌های اضطراری در خودروهای تجاری امری انکارناپذیر است. وقتی قرار است باری در حدود 20 تن به صورت استاندارد را حمل کنید باید به فکر نگه‌داشتن آن در شرایط بهرانی هم باشید. 2631 جدید با بهره‌گیری از ترمزهای قوی مجهز به ABS، EBLو ASR که همگی از برند WABCO آلمان تهیه شده اند این ضمانتی را به شما خواهد داد که در شرایط بسیار سخت هم بتوانید خودرو را کنترل کنید. مضاف‌بر این‌ها، استفاده از سیستم اینریتاردر(inretarder) که عموما بر روی خودروهایی همچون اتوبوس که در آن جان مسافر در میان است استفاده می‌شود، باعث شده که این کامیون به یکی از ایمن‌ترین نمونه‌ها در میان هم‌نوعانش در بازار ایران مبدل شود.

    تامین قطعات؛ همپوشانی 70درصدی با نمونه قبلی
    وقتی از یک محصول جدید صحبت می‌کنیم، رانندگان به‌خصوص در کلاس خودروهای سنگین و تجاری که عموما انتخاب‌هایشان براساس تجربه است، معمولا نگرانی‌هایی به‌وجود می‌آید که این محصول جدید از نظر تامین قطعه و تعمیرات در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت و تا زمانی که تکلیف این مساله روشن نشود عموما رانندگان خودورهای سنگین به سراغ آن نخواهند آمد. در مورد 2631 جدید باید گفت که چون بخشی در حدود 70 درصد از قطعات فنی آن با نمونه قبلی که هنوز هم روی خط تولید قرار دارد یکسان است، پس جایی برای نگرانی نیست که بحث تامین قطعه و تعمیرات آن با مشکلی مواجه شود.

    نویسنده: روزبه نورزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو