فونیکسریمکسبهتام

کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت

عصر خودرو - جگوار یک نام قدیمی و ماندگار در صنعت خودروسازی جهان است. این شهرت و ماندگاری به خاطر پیچیدگی و استایل خاص خودروهای جگوار است.

کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰
  • کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت
  • کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت
  • کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت
  • کمپانی جگوار؛ سال‌ها ماندگار ظرافت، وسعت، سرعت

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، این کمپانی تاکنون حضوری متواضعانه و بسیار متمایز را در انگلیس به جهانیان ارائه داده است. آغاز این حضور به چند دهه قبل بازمی‌گردد. این کمپانی در ابتدا به‌طور غیررسمی با تلاش‌های ویلیام لیونز و ویلیام والمسی شروع به کارکرد. این دو در ابتدا یک فروشگاه درشکه‎سازی با نام Swallow Sidecar را در سال 1922 تأسیس کردند.

پس از گذشت زمان و پیشرفت درزپس از گذشت زمان و پیشرفت درزپس از گذشت زمان و پیشرفت درزپس از گذشت زمان و پیشرفت درزپس از گذشت زمان و پیشرفت درزپس از گذشت زمان و پیشرفت درزمینه خودروسازی این شرکت برای یک کمپانی موتورسیکلت‌سازی اتاق موتور تولید می‌کرد. یک سال پس‌ازاین کار، دو شریک تصمیم گرفتند نام کمپانی خود را به SS cars تغییر دهند. ازآن‌پس فعالیت آن‌ها در جهت ساخت شاسی بدنه خودروهای برندهای مشهوری مانند فیات و آستین پیش رفت. در سال 1931 اولین خودرو تولیدی توسط این کمپانی با همکاری standard motors بانام SS1 به بازار عرضه شد. این خودرو با یک موتور 6 سیلندر 2 لیتری با حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت وارد بازار شد که از نظر قیمت از خودروهای هم‌رده خود بسیار مناسب‌تر بود. به همین دلیل فروش جگوار با همان نمونه اول نیز رقم خوبی را تجربه کرد.

تغییر نام و به‎وجود آمدن یک نام افسانه‌ای

در راستای موفقیت‌های به‌دست‌آمده از اولین تولید، در سال 1935 کمپانی SS CARS خودرو SS90 و سدان SS100 را در نمایشگاه‌های لندن به نمایش گذاشت. در همین سال نیز به‌منظور جداسازی این برند از تشکلات منفی آن زمان، مانند Nazzi SS نام این کمپانی به Jaguar Cars Limited تغییر یافت. در ادامه با ما همراه باشید تا تاریخ  پر از شکوفایی و وقار این کمپانی خودروسازی محبوب انگلیسی را بررسی کنیم.

1940-196

در آغاز دهه 40، جگوار شروع به تولید خودروهای لوکس با عملکرد بالا کرد. اما پس از گذشت مدت کوتاهی با شروع جنگ، این کمپانی دوباره به ساخت بدنه شاسی برای ماشین‌ها مشغول شد. این بار این کار را برای ارتش انجام می‌داد. در طول تلاش‌های بی‌وقفه مهندسین این کمپانی، جگوار موفق به تولید موتورهای twin-cam(دو میل سوپاپِ) 6 سیلندر با آرایش خطی شد. این موتور بانام XK120 شهرت پیدا کرد و از سال 1948 در خودروها استفاده می‌شد. پس از اتمام جنگ، جگوار خودروی XK120 را کامل کرد و به بازار عرضه کرد. این خودرو آن‌قدر محبوب شد که با افزایش میزان عرضه بر تقاضا این خودرو وارد تولید انبوه شد. در سال 1954 نیز مدل‌های XK140 و XK150 را معرفی کرد. این خودروها فروش جگوار را زیر‎و‎‎رو کردند و دل بسیاری از خریداران را به دست آوردند.

1960-1980

در سال 1961 در ادامه تلاش برای کسب رضایت و شهرت بیشتر، کمپانی جگوار مدل E-Type خود را که احتمالاً مشهورترین و معروف‌ترین خودرو اسپرت تمام دنیاست معرفی کرد. با افزایش خریدوفروش جگوار و به دست آوردن منابع مالی فراوان، جگوار کمپانی Daimler و Guy Motors را خریداری کرد. علاوه بر این در سال 1963 نیز مدیریت کمپانی لیفتراک‎سازی و موتورسازی را به دست گرفت.

در سال 1968 این کمپانی بزرگ با شرکت British Motor انگلیس ادغام شد. کمی بعد نیز کمپانی‌های دیگر به این هلدینگ اضافه شدند اما این ادغام موفقیت‌آمیز نبود. سرانجام جگوار سال 1975 از این هلدینگ جدا شد. در آن زمان جگوار به یک شرکت عمومی تبدیل شد و با مشکلات مالی بسیاری مواجه شد. اما John Egan کمپانی جگوار را در سال 1984 به یک شرکت خصوصی تبدیل کرد.

1980-2000 و پس‌ازآن

John Egan در سال 1986 طی یک گزارش اعلام کرد که با مشکلات مالی بسیاری روبرو است که مانع پیشرفت جگوار می‌شود. به همین دلیل مجبور شد 10 هزار کارمند خود را برای کاهش هزینه‌های عملیاتی کنار بگذارد. تا سال 1989 این خودروسازی نتوانست خود را سرپا کند تا دوباره به عرصه جهانی بازگردد. در این زمان کمپانی فورد پیشنهادهایی برای خرید سهام جگوار مطرح کرد.

در سال 1990 بازار بورس لندن سهام جگوار را از لیست سهامش حذف کرد. به همین دلیل این کمپانی پیشنهاد فورد را پذیرفت و یکی از اعضای گروه متشکل از لندرور، ولوو و استون مارتین شد. بسیاری از منتقدان می‌گویند که این تصمیم بسیار اشتباه بود، زیرا این جگوار هیچ‌گاه تحت سلطه فورد پیشرفت چشمگیری نداشت.

در سال 2009 به دلیل عدم سوددهی جگوار به فورد، فورد تصمیم گرفت این کمپانی را به قیمت 2.3 میلیارد دلار به یک شرکت هندی به نام Tata motors بفروشد. از آن زمان تاکنون نیز جگوار تحت نظارت این شرکت قرار دارد و پیشرفت‌های زیادی نیز کسب کرده است.

در سال 2010 این کمپانی به کمک tata motors به سوددهی رسید. قیمت جگوار و خرید و فروش آن در کشورهای آمریکای شمالی، روسیه و چین به حد بالایی رسید. هم‌اکنون نیز این کمپانی با تولید مدل‌های جدید خود مانند جگوار سری F و جگوار XK در 2 مدل کوپه و کانورتیبل سعی در کسب سود بیشتر دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو