فونیکسریمکسبهتام

بن‌بست تجاری‌سازان

عصر خودرو- روند تولید خودروهای تجاری در شرایطی سیر نزولی یافته که این مساله اسقاط خودروهای تجاری فرسوده را نیز متاثر کرده است. سال گذشته ابرپروژه خروج فرسوده‌های تجاری با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور کلید خورد تا بحران مربوط به آلودگی هوای کلان‌شهرها مرتفع شود.

بن‌بست تجاری‌سازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، حال با توجه به میزان تولید خودروهای تجاری در کشور که به پایین‌ترین سطح خود طی یک دهه گذشته رسیده، به‌نظر می‌رسد که سرانجامی برای این پروژه نباشد. اما گزارش‌های ارائه شده ازسوی تجاری‌سازان کشور به سازمان بورس حکایت از وضعیت نامناسب تولید در این شرکت‌ها دارد با این حال اما شرکت ایران‌خودرو دیزل رشد نسبی در تولید داشته است.

    نگاهی به گزارش‌های ارسالی حکایت از آن دارد که شرکت ایران‌خودرو دیزل در بهمن‌ سال‌جاری 53 دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل کرده، این در شرایطی است که این شرکت در دی ماه، 49 دستگاه کامیون تولید کرده بود. بنابراین ایران‌خودرو دیزل توانسته است در بهمن امسال در بخش کامیون تولید خود را 8 درصد افزایش دهد این در شرایطی است که این شرکت خودروساز در این ماه هیچ اتوبوسی را در خطوط تولید خود تکمیل نکرده است.اما گزارش سایپا دیزل به سازمان بورس نشان‌دهنده این موضوع است که این شرکت در مجموع طی بهمن‌ماه توانسته 68 دستگاه انواع کامیونت و کامیون تولید کند. از این تعداد سهم کامیونت فوتون 2 دستگاه و کامیون ولوو 500 و کامیون ولوو 460 به ترتیب24 و 43 دستگاه بوده است. سایپا دیزل در دی امسال، 70 دستگاه کامیون ولوو 500 را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است؛ بنابراین این شرکت در بهمن‌ماه رشد منفی 3 درصد را ثبت کرده است.
    همچنین براساس گزارش شرکت

    بهمن دیزل به سازمان بورس، این شرکت در بهمن 97، توانسته تعداد 77 دستگاه انواع مینی‌بوس، کامیونت و کامیون تولید کند. از این تعداد، سهم کامیونت 3 دستگاه بوده است. همچنین در خطوط تولید بهمن دیزل 2 دستگاه مینی‌بوس و 4 دستگاه کامیون تولید شده است. بیشتر سهم از سبد تولید شرکت بهمن دیزل در یازدهمین ماه سال‌جاری به تولید انواع محصولات برند ایسوزو اختصاص داشته است. این شرکت در بهمن‌ماه در مجموع 68 دستگاه خودرو با برند ایسوزو تولید کرده است.تولید 77 دستگاه انواع خودرو تجاری در بهمن‌ماه در حالی است که این شرکت در ماه پیش از این توانسته بود در مجموع 132 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این تجاری‌ساز خصوصی در بهمن امسال، رشد منفی 5/ 41 درصدی را به نام خود ثبت کرده است. به این ترتیب در شرایطی تولید خودروهای سواری در کشور در بهمن با اندکی تغییرات روند صعودی به خود گرفته که محصولات تجاری در این ماه سیر نزولی پیدا کرده است.

    رشد محصولات سواری بی‌تردید به مدد توجه و حمایت‌های ویژه‌ای صورت گرفته که وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت‌های سواری ساز  به عمل آورده است.  در کنار این مساله، بازار پرتقاضای سواری‌ها هم مزید بر علت شده تا مسوولان وزارتخانه تمرکز خود را روی شرکت‌های سواری ساز قرار دهند. این در حالی است که شرکت‌های تجاری‌ساز از این حمایت‌ها محروم هستند و همین باعث شده تا تیراژ تولید این شرکت‌ها به نسبت ماه‌های گذشته نزولی باشد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که شرکت‌های فعال در زمینه تولید خودروهای تجاری بیش از تولید‌کنندگان سواری به شرکای بین‌المللی خود وابسته هستند. تولید هیچ یک از محصولات شرکت‌های تجاری‌ساز مستقل از همکاری با تجاری‌سازان بین‌المللی امکان تولید ندارد.

    با توجه به خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام در اواسط اردیبهشت گذشته و بازگشت تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو در مرداد امسال و همچنین محدودیت‌های اعمال شده در ارتباط با نقل و انتقال مالی میان طرف‌های ایرانی و شرکای بین‌المللی، روند خروج شرکای خارجی را تسریع کرد.در این شرایط آنچه می‌تواند شرکت‌های فعال در زمینه تولید خودروهای تجاری را از این بن‌بست خارج و نمودار تولید آنها را بهبود ببخشد، حمایت‌های دولتی از این شرکت‌ها است.همان‌طور که گفته شد بهمن‌ماه سال گذشته، دولت دوازدهم پروژه‌ای تحت‌عنوان «ابر‌پروژه اسقاط» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور در دستور کار قرار گرفت. براساس آن پروژه قرار بود تعداد 202 هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری از قبیل کامیون، کشنده، اتوبوس تا پایان دولت عمر دولت فعلی نوسازی شوند.بی‌تردید این اتفاق می‌توانست خون تازه‌ای به رگ‌های شرکت‌های تجاری‌ساز پمپاژ کند. اما خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام و به‌دنبال آن خروج شرکای اروپایی از خطوط تولید تجاری‌سازان داخلی از یک طرف و همچنین چالش‌های دولت در بخش تامین منابع مالی دست در دست هم دادند تا این پروژه متوقف شود.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو