فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل پیشین رنو-نیسان دوباره دستگیر شد

عصر خودرو- کارلوس گون، مدیر عامل پیشین شرکت خودروسازی رنو-نیسان بار دیگر در توکیو دستگیر شد.

مدیرعامل پیشین رنو-نیسان دوباره دستگیر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، بازداشت گون به دست پلیس در حالی روی داد که او از روز 15 اسفند گذشته با پرداخت وثیقه‌ای معادل یک میلیارد ین (8 میلیون یورو) در آزادی موقت به سر می‌برد و منتظر احضار به دادگاه بود. رسانه‌های ژاپنی نوشته‌اند که این گونه بازداشت کردن سریع افراد در زمان آزادی موقت در این کشور تقریبا بدون پیشینه است.

    ماجرای دستگیری مجدد گون در منزلش بامداد پنج‌شنبه 15 فروردین به طور زنده از چند شبکه تلویزیونی ژاپن پخش شد. در تصاویر تلویزیونی دیده شد که مأموران به محل زندگی کارلوس گون مراجعه کرده و کمتر از یک ساعت بعد مدیر عامل پیشین شرکت ژاپنی فرانسوی رنو-نیسان را با خودرو به بازداشتگاه کاسوگه توکیو منتقل کردند.

    دلیل بازداشت مجدد کارلوس گون طرح اتهام‌های تازه در پرونده او در پیوند با فرار مالیاتی اعلام شده است. این تاجر و مدیر صنعتی 65 ساله روز چهارشنبه در توییتر نوشته بود که قصد دارد روز پنج‌شنبه 22 فروردین در یک نشست مطبوعاتی صحبت کند.
    گون: توطئه است
    کارلوس گون در نخستین واکنش به بازداشت غیرمنتظره خود که در نامه‌ای به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، نوشته است: «چرا می‌آیند مرا بازداشت کنند در حالی که من به هیچ روی کاری بر خلاف رویه قضایی جاری نکرده‌ام؟ آیا جز این است که می‌خواهند مرا خرد کنند؟»

    خبرگزاری فرانسه با انتشار این جملات می‌نویسد که آقای گون ظاهرا این نامه را پیش از دستگیری نوشته است.

    مدیر عامل پیشین شرکت رنو-نیسان همچنین نوشته است: «من از همه اتهام‌های بی‌پایه و موارد دیگری که علیه من مطرح شده مبری هستم. این بازداشت بخشی از بازی جدید برخی افراد در شرکت نیسان است که می‌خواهند با اعمال نفوذ نزد دادستان مانع از طرح دفاعیات من بشوند. تمام اینها یک توطئه است.»
    توییت کارلوس گون در مورد نشست مطبوعاتی 22 فروردین

    جونیشیرو هیروناکا، وکیل آقای گون نیز با اعتراض به اقدام تازه مقام‌های قضایی در این پرونده، رفتار آنها را «ناعادلانه» خواند.

    کارلوس گون، مدیر عامل پیشین آلیانس خودروسازی ژاپنی-فرانسوی «رنو نیسانمیتسوبیشی موتورز» در نوامبر 2018 به دلیل تخلفات مالی بازداشت شد. یکی از موارد اتهامی او «اعلام نادقیق درآمدها» ی شرکت نیسان در فاصله سال‌خای 2010 تا 2018 و «سوء استفاده از اعتماد دولت» است. وی اکنون متهم شده است که در فاصله میان اواخر سال 2015 تا اواسط 2018 در مجموع 15 میلیون دلار را از شرکت نیسان به حساب شرکت دیگری که عملا در اختیار خود اوست، منتقل کرده است. دادستان ژاپن در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شد، آورده که متهم دست کم 5 میلیون دلار از این مبلغ را که در واقع جزئی از درآمدهای شرکت نیسان بوده برای «استفاده شخصین مصرف کرده است.

    یک منبع نزدیک به پرونده گون به خبرگزاری فرانسه گفته است که ماجرای این اتهام‌ها در واقع از سال 2012 آغاز شده بود. در آن زمان فاش شد که او 30 میلیون دلار به حساب یک شرکت توزیع‌کننده نیسان در عمان ریخته و ظاهرا بخشی از این پول از طریقی غیر از درآمد نیسان حاصل شده بود. او همچنین سابقه خرید یک کشتی تفریحی لوکس برای پسرش در آمریکا از محل درآمدهای شرکت نیسان داشته است. به همین دلیل تراکنش‌های مالی آقای گون از سال 2016 تحت نظارت و کنترل قرار گرفته بود.

    کارلوس گون لبنانی‌تبار، متولد برزیل تبعه فرانسه است. او در اواخر دهه 1990 میلادی با مدیریت بحران مالی شرکت نیسان، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو