فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :

احتمال آزادسازی واردات خودرو چقدر است؟

فرمول قیمت‌گذاری مناسب نیست

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزادسازی واردات خودرو به شدت به موجودی ارز کشور بستگی دارد. اگر کمبود منابع ارزی داشته باشیم امکان ورود خودرو وجود نخواهد داشت.

احتمال آزادسازی واردات خودرو چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور این روزها با مشکلات مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. مسائل و مباحث گوناگونی پیرامون ترخیص خودرو و قطعات از گمرک وجود دارد که با ترخیص آن‌ها می‌توان امیدوار بود برخی از مشکلات برطرف شود. علاوه بر این مورد نابسامانی در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها نیز موجب نارضایتی و سردرگمی خریداران شده است. در این به منظور رفع ابهام در خصوص مسائل ذکر شده گفت‌و‌گویی با عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.
    ساماندهی بازار خودرو در سال جدید

    رضیان در خصوص ساماندهی بازار خودرو در سال جدید گفت: هفته آینده قرار است کمیسیون در خصوص ساماندهی بازار خودرو با حضور وزیر و خودروسازان داشته باشد تا از طریق یک سری هماهنگی به نتیجه‌هایی در این زمینه دست یافته شود. به صورت کلی قیمت تمامی کالاها وابسته به نرخ ارز است و قیمت خودرو نیز از این مقوله خارج نیست. تا زمانی که قیمت ارز کاهش نداشته باشد در زمینه خودرو نیز کاهشی تجربه نخواهیم کرد و همه چیز به شدت به این مسئله وابسته شده است.

    بعید بودن آزادسازی واردات خودرو

    وی در رابطه با ترخیص خودروها از گمرک و احتمال آزادسازی واردات اعلام کرد: گمرک مشکلاتی در زمینه ترخیص خودروها دارد و در حال حاضر مطابق نظام قانونی مسائلی برای ترخیص‌ها وجود دارد. این مسائل شامل تعرفه‌ها می‌شود ضمن این که رئیس گمرک در کمیسیون نیز حضور داشت و در این خصوص صحبت‌های گوناگونی صورت گرفت. طبق گفته‌ها قرار شد وضعیت خودروهای موجود در گمرک تا اردیبهشت ماه سال 98 مشخص شود. قول داده شده که ترخیص خودروها تا اردیبهشت انجام شود اما در خصوص عملی شدن آن نمی‌توان صحبتی کرد. در رابطه با آزادسازی واردات خودرو نیز این مسئله به موجودی ارز کشور دارد. اگر کمبود منابع ارزی داشته باشیم امکان ورود خودرو وجود ندارد و احتمال آزادسازی در 6 ماه اول سال بسیار کم است.

    فرمول قیمت‌گذاری مناسب نیست

    وی در ادامه در خصوص شیوه قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری بر اساس 5 درصد کمتر از حاشیه بازار در سال گذشته توسط خودروسازان انجام شد اما بنده این نوع قیمت‌گذاری را مناسب نمی‌دانم. این روش باعث بروز یک سری فسادها می‌شود ضمن این که قیمت در بازار نیز کاذب است. روند افزایشی قیمت خودرو ناشی از همان فضایی است که به وجود آمده و حاشیه بازار را دلالان تعیین می‌کنند و بازار متاسفانه در کنترل دستگاه خاصی نیست. بنابراین احساس می‌کنم این شیوه قیمت‌گذاری ظلم به مصرف‌کننده است و در صورتی که قیمت ارز را نیز در نظر بگیریم، قیمت خودرو از حالت واقعی نیز گران‌تر است. متاسفانه یک فضای نادرست برای قیمت خودرو در فضای کشور وجود دارد که باعث شده مصرف‌کننده نیز در خرید ضرر کند.

    رونق تولید با برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان

    رضیان در پایان به نکاتی در رابطه با رونق تولید در سال 98 اشاره کرد: رونق تولید لوازمی را نیاز دارد که این لوازم نیز به برطرف کردن مشکلات تولیدکننده بازمی‌گردد. بسیاری از این موارد به تمامی دستگاه‌ها که متولی امور هستند مربوط می‌شود و اگر دستگاه‌ها در کنار تولیدکننگان حضور پیدا کنند و حمایت لازم را داشته باشند می‌توان امیدوار بود که تحولی در وضعیت تولید ایجاد شود. اما متاسفانه نگاه این است که عمدتا تنها به فضای شعار بسنده شده و عملا اتفاق خاصی تا کنون ایجاد نشده است. درست است که فضای خبری کشور به سمت مباحث مربوط به سیل‌های اخیر رفته اما اگر در عمل کاری را انجام ندهیم تغییری در وضعیت تولید ایجاد نخواهد شد. بحث‌های مرتبط با نقدینگی، مشکلات بانکی، سود بانکی و بسیاری از موارد از جمله مشکلات تولیدکنندگان است که باید برطرف شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو