فونیکسریمکسبهتام

ویراژ قیمت‌های غیرواقعی در بازار موتورسیکلت

عصر خودرو- در هفته گذشته که اولین هفته گشایش بازارهای اقتصادی در سال جدید بود، در بازارهای مختلف قیمت‌های پرتی برای کالاها اعلام شد که بازار موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نبود. رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی معتقد است قیمت‌های اعلامی غیرواقعی جایگاهی در بازار نداشته و خریداری برای این قیمت‌ها وجود ندارد.

ویراژ قیمت‌های غیرواقعی در بازار موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، در یک دهه اخیر به‌واسطه رشد جمعیت، افزایش حجم ترافیک در کلان‌شهرها و افزایش قیمت وسایل نقلیه شخصی، بازار موتورسیکلت رشد قابل‌توجهی یافت و بسیاری از افراد با خرید موتورسیکلت نقش خودرو و وانت را ایفا و محل درآمدی برای خود دست و پا کردند؛ به طوری‌که با موتورسیکلت خود اقدام به جابه‌جایی یخچال، اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی در خیابان‌ها کردند. اما با رشد قیمت ارز به‌ویژه دلار و ادامه نوسان آن طی سال گذشته، بازار موتورسیکلت همچون دیگر بازارها تحت تأثیر قرار گرفت و رشد قیمت 2.5 تا 3.5 برابری آن به ثبت رسید.

    بررسی‌ها نشان از آن دارد موتورسیکلت‌های به‌روز هندی که مشتریان بسیاری برای آن وجود داردT در ابتدای سال گذشته قیمتی در محدوده 10 میلیون تومان داشت که در حال حاضر قیمت این محصول به محدوده 28 میلیون تومان رسیده و در کنار آن ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار که به‌عنوان موتورسیکلت ایرانی طرح هوندا شناخته می‌شود و البته موتور آن چینی بوده و به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود، از قیمت 2 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسیده است.

    اما نکته قابل‌توجه آن است که در چند وقت اخیر به‌ویژه در هفته گذشته که به‌صورت رسمی و یکپارچه بازارهای اقتصادی در سال جاری آغاز به کار کرده‌اند، قیمت‌های پرتی در بازارهای مختلف اعلام‌شده که بازار موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نبود و بسیاری از کارشناسان در اکثر بازارها اعلام کردند که در این هفته دست به خرید نزنید.

    بررسی قیمت‌ها در یک هفته اخیر نشان از آن داشت که با وجود اعلام قیمت رسمی از سوی کارخانه‌ها و درصد سود قانونی فروش برخی از افراد در فضای مجازی و در سطح شهر، برای موتورسیکلت طرح هوندا قیمت 10 میلیون تومانی، برای موتورهای هندی قیمت 35 میلیون تومانی و برای موتورهای برندهای ایتالیایی قیمت 60 میلیون تومانی اعلام‌شده است.

    این قیمت‌ها در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر کسی با رشد 2.5 تا 3.5 برابری قیمت‌ها توان خرید موتورسیکلت را نداشته و این قیمت‌ها به شدت برای بازار موتورسیکلتی که در رکود قرار دارد، پرت و به دور از منطق اقتصادی به نظر می‌رسد.

    در این رابطه محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی به ایسنا گفت: برخی قیمت‌های اعلامی در بازار موتورسیکلت به دور از واقعیت است و موتورهای برند ایتالیا به 60 میلیون تومان نرسیده و حتی موتورهای ایرانی طرح هوندا که اعلام‌شده قیمتی در حدود 10 میلیون تومان دارند حداکثر به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان باید به فروش برسد.

    وی خاطرنشان کرد: فروشندگان بر مبنای میزان سود تعیین شده موتور را عرضه می‌کنند و کارخانه‌ها تولیدی به واحدهای عرضه‌کننده اجازه نمی‌دهند موتورسیکلتی که در حدود 35 میلیون تومان قیمت دارند را به قیمت 60 میلیون تومان عرضه کنند.

    خادم منصوری با بیان اینکه در حال حاضر عرضه موتورهای هندی کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: رشد قیمت موتورسیکلت، قدرت خرید افراد را کاهش داده و عاملی شده تا حجم عرضه و تقاضا و کسب‌وکار واحدهای صنفی موتورسیکلت فروشی به شدت کاهش یابد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی در رابطه با تأثیر قیمت‌های اعلامی در سایت‌های تبلیغ و فروش کالا بر بازار، بیان کرد: مردم در سایت‌های عرضه کالا به دنبال قیمت ارزان هستند و اعلام قیمت‌های گران در سایت هیچ خروجی برای فروشنده به همراه ندارد و قیمت‌های پرت در این سایت‌ها بر بازار آن‌چنان تأثیری نخواهد داشت.

    وی گفت: در چند روز اخیر از پلاک گذاری برخی از انواع موتورسیکلت به دلیل قوانین راهنمایی و رانندگی و محیط‌زیست همچون استاندارد سوخت جلوگیری شده است که این موضوع نیز بر کاهش عرضه تأثیرگذار بوده است.

    خادم منصوری یادآور شد: عرضه موتورسیکلت به شدت کم شده و با نرخ دلار روز واردات جدید انجام نشده و جای سؤال دارد که آیا کارخانه‌ها توان واردات با نرخ‌های روز را دارند یا خیر؟ با توجه به این شرایط انتظار می‌رود تولید موتور در داخل کشور انجام شود تا نیاز به واردات در این صنعت به شدت کاهش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو