فونیکسریمکسبهتام

اتوبان مرگ همچنان جان می‌گیرد

عصر خودرو- اگر اخبار حوادث را از رسانه‌ها دنبال کنید حتماً نام بزرگراه تهران-ساوه را هم زیاد شنیده‌اید. جاده‌ای که هر روز شاهد تصادفات زنجیره‌ای است و تاکنون تعداد زیادی از هموطنان‌مان را به کام مرگ کشانده است.

اتوبان مرگ همچنان جان می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، این جاده با وجود وعده‌های زیادی که از سوی دولتمردان برای تجهیزش داده شده همچنان به‌دلیل غیر استاندارد بودنش مشکلات زیادی را برای هموطنان ما ایجاد کرده است. با این وجود به‌دلیل اینکه اغلب ساکنان شهرهای پرند، رباط‌کریم و شهریار از مسافران هرروزه این اتوبان هستند کارشناسان بر این باورند که احداث خطوط مترو در این شهرها می‌تواند تا اندازه زیادی از تصادفات جاده‌ای بکاهد.

    **درسال‌های اخیر بسیاری از مردم تهران و شهرستان‌ها
    به دلیل مشکلات اقتصادی، آلودگی هوا و بیماری و هزاران مشکل کوچک و بزرگ دیگر به شهرهای اطراف تهران مهاجرت کرده‌اند. هر یک از شهروندانی که در این شهرهای جنوب غرب تهران ساکن هستند و روزانه به‌خاطر گذران امور زندگی مجبور به تردد در اتوبان تهران-ساوه هستند، هر روزه یا خود طعمه تصادفات جاده‌ای می‌شوند یا شاهد این‌چنین حوادثی هستند.

    این روزها دیگر مقوله‌ای به نام ترافیک به یک معضل دائمی تبدیل شده و هر شهروند تهرانی برای تردد به محل کار و منزل باید بیش از سه تا چهار ساعت از وقت خود را در این اتوبان و بزرگراه سپری کند؛ تازه آن هم معلوم نیست که آیا به سلامت به منزل و کار برسد یا خیر. حالا با وجود فرهنگ‌سازی انتقال شهروندان تهرانی به شهرستان‌های اطراف به منظور کم‌کردن حجم جمعیتی شهر تهران و با توجه به حجم تردد‌کنندگان از شهرستان‌های رباط‌کریم، بهارستان و پرند به پایتخت و بالعکس این مسیر بسیار پرتردد است.

    از سوی دیگر این بزرگراه که غرب کشور را به پایتخت متصل می‌کند، محل گذر کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و سواری‌های بسیاری است که ناچارند برای استفاده از بزرگراه از مسیر تهران-ساوه-همدان و درنهایت غرب کشور، از آن استفاده کنند، اما به‌رغم پرداخت عوارض، از کمترین امکانات بزرگراهی محروم هستند.

    **همچنین وجود ماشین‌های سنگین در این بزرگراه
    دیگر علت ایجاد ترافیک‌های سنگین و تصادف‌های منجر به فوت این جاده است که مشکلات دیگری را به همراه دارد. این در حالی است که در گذشته وسایل سنگین از جاده قدیم تهران-ساوه حق تردد داشتند. بزرگراهی که وعده‌های مسوولان سه دولت را با خود به همراه داشته، حالا به یکی از ناامن‌ترین راه‌های مواصلاتی کشور تبدیل شده است. از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود در این بزرگراه نامناسب بودن روکش آسفالت و چاله‌ها و دست‌اندازهایی است که در طول مسیر به آن برمی‌خوریم و یکی از عوامل ایجاد تصادف در این مسیر محسوب می‌شود.

    اگرچه این عبورکنندگان از این مسیر هرازگاهی شاهد ترمیم آسفالت برخی نقاط این بزرگراه هستند؛ اما به‌دلیل زیرسازی نامناسب، ترمیم روکش آسفالت راهکاری موقتی و بی‌فایده است. بنا به اظهارات برخی شهروندان، این بزرگراه فاقد روشنایی و نورپردازی مناسب، خط‌کشی و علائم راهنمایی و حتی استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی است! گویا تمام تدابیر پلیس راهنمایی به تعبیه چند دوربین تخلف‌سنج، آن هم در چند نقطه محدود که البته برای رانندگان شناخته شده است، محدود شده و به‌رغم اعتراضات مکرر رانندگان، هیچ اقدامی برای تجهیز بزرگراه تهران-ساوه انجام نمی‌شود.

    این در حالی است که در این مسیر، هیچ‌گونه امکانات و مجتمع‌های رفاهی برای رفع خستگی و نیاز رانندگان و مسافران هم وجود ندارد. بنا به گفته برخی مسافران، بزرگراه تهران-ساوه از جمله مسیرهایی است که در صورت خرابی اتومبیل و ماندن در جاده، نمی‌توان به رسیدن هیچ کمک و نیروی امدادی امیدوار بود.

    در روزهای گذشته نیز تصادف یک دستگاه اتوبوس و چهار دستگاه خودرو سواری و همچنین حریق این خودروها در این جاده باعث نگرانی هرچه بیشتر اهالی این مناطق شده است.

    به گفته سخنگوی اورژانس کشور این تصادف در 20‌کیلومتری آزادراه تهران-ساوه اتفاق افتاده است و در این تصادف هفت نفر کشته و هفت نفر مصدوم شده‌اند که این مصدومان به بیمارستان اعزام شده‌اند. همچنین جسد فوتی‌ها نیز به‌دلیل سوختگی، غیرقابل شناسایی هستند. گفتنی است شدت این تصادف در حدی بود که منجر به آتش‌سوزی خودروی سواری شد. اما این نه نخستین حادثه مرگبار در این مسیر است و نه آخرین آن خواهد بود.

    حالا کارشناسان و اهل فن برای حل مشکلات این جاده پیشنهادهای متفاوتی دادند که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی مترو پرند در ادامه خط یک مترو تهران است. بدیهی است وجود مترو در این مناطق می‌تواند تا حد زیادی از ترافیک جاده‌ای بکاهد و همین موضوع کاهش نرخ تصادفات در این مسیر را به‌دنبال خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو