فونیکسریمکسبهتام

احتمال واگذاری سهام دولتی خودروسازان

عصر خودرو- پرونده واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور بار دیگر به جریان افتاده و این احتمال وجود دارد که ایران‌خودرو و سایپا رسما از زیر سایه دولتی‌ها بیرون بیایند.

احتمال واگذاری سهام دولتی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ،آن طور که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  عنوان کرده، با تصویب نهایی واگذاری حدود 14 درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و حدود 17 درصد سهام دولت در سایپا در هیات وزیران، این اتفاق به‌زودی عملیاتی می‌شود. سعید باستانی تاکید کرده که اوایل هفته گذشته کمیسیون اقتصادی دولت در مصوبه‌ای تصمیم گرفت سهام دولت در شرکت‌های خودروساز و چند شرکت دیگر دولتی را به‌طور کامل واگذار کند.نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی، این را هم گفته که با تصویب نهایی این پیشنهاد در هیات وزیران، دولت از شمول سهامداران دو خودروساز بزرگ داخلی خارج می‌شود و به این ترتیب، صنعت خودرو کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار خواهد گرفت.

    اظهارات باستانی در شرایطی است که پرونده خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا سال‌هاست در جریان بوده، با این حال هیچ‌گاه به معنای واقعی اجرا نشده و سایه دولت کماکان بر سر آنها قرار دارد. اگرچه سهم دولت در هر یک از دو خودروساز بزرگ زیر 20 درصد است، اما همین سهم اندک راه را برای دخالت و نفوذ دولتی‌ها در امور ریز و درشت خودروسازان باز نگه داشته است. به‌عبارت بهتر، خودروسازی روی کاغذ تقریبا خصوصی به‌شمار می‌رود (چون دولت کمتر از یک پنجم در آن سهم دارد)، با این حال در اصل، این دولت است که سمت و سوی ایران‌خودرو و سایپا را تعیین می‌کند.هرچه هست، با توجه به تصمیم دولت مبنی‌بر واگذاری سهام خودروسازان، باید منتظر ماند و دید آیا این بار دولت از صنعت خودرو کنار خواهد رفت یا باز هم سایه سنگین  سیاست‌های دولتی بر سر دومین صنعت بزرگ کشور باقی‌خواهد ماند؟البته طبق قانون دولت می‌تواند تا20درصد از سهام خودروسازان را  در اختیار داشته باشد، با این حال ظاهرا قرار است اندک سهام باقیمانده دولت در صنعت خودرو در آینده نزدیک واگذار شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو