فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۶۱۳»

ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

عصر خودرو- ونزوئلا و سودان ارزان‌ترین بنزین و هنگ‌کنگ گران‌ترین بنزین را در دنیا عرضه می‌کنند.

ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، به اعتقاد کارشناسان، بنزین کالای حساسی است و باید به‌صورت کارشناسی درباره قیمت آن تصمیم گرفته شود. هرچند که گفته می‌شود که قیمت بنزین را باید به نسبت سرانه درآمدی هر کشور سنجید.

    بر این اساس، میانگین قیمت بنزین در سراسر جهان، 1.13 دلار در هر لیتر است. با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی در این قیمت‌ها بین کشورها وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، کشورهای ثروتمند قیمت‌های بالاتری دارند، در حالی که کشورهای فقیرتر و کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت، قیمت‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

    در این بین، ایالات متحده آمریکا علی‌رغم این‌که یک کشور پیشرفته اقتصادی است اما قیمت بنزین را با قیمت پایین عرضه می‌کند. به‌طور کلی تفاوت قیمت در سراسر کشور به دلیل مالیات و یارانه‌های مختلف برای بنزین در نظر گرفته می‌شود.

    در ایران نیز بیش از ٤٥ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که چین، با یک‌ونیم میلیارد جمعیت، ٣٧ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند. ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران است. یعنی ١۰ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم و ٥۰ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، این در حالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

    ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را دارد

    بر اساس آمارهای سایت «گلوبال پتروپرایس»، قیمت هر لیتر بنزین در ایران حدود 29 سنت است که فقط در مقایسه با ونزوئلا و سودان، ارزان محسوب می‌شود. قیمت هر لیتر بنزین در این دو کشور به ترتیب یک و 13 سنت برآورد شده است. پس از ایران، کویت با قیمت 34 سنت در هر لیتر جزو کشورهای ارزان قیمت بنزین در دنیاست.

    الجزایر، نیجریه، ترکمنستان، قزاقستان، مصر و آذربایجان در لیست بعدی قرار گرفته‌اند که به ترتیب بنزین را در هر لیتر، 35،40،43، 46، 46 و47 سنت عرضه می‌کنند همچنین اکوادور و آنگولا بنزین را 49 سنت در هر لیتر عرضه می‌کنند. پس از این، کشورهای مالزی، بحرین، ازبکستان، بولیوی، قطر، عربستان سعودی و عمان در ردیف بالاتری از قیمت بنزین قرار گرفته‌اند به‌گونه‌ای که به ترتیب قیمت بنزین در این کشورها در هر لیتر، 50، 53، 53، 54،55، 56، و 57 سنت عرضه می‌شود.

    از سوی دیگر، افغانستان و قرقیزستان بنزین را در هر لیتر 62 سنت و کشورهای برمه و عراق هر لیتر بنزین را 63 سنت عرضه می‌کنند، هم‌چنین امارات متحده عربی قیمت بنزین خود را 64 سنت، هائیتی 66 سنت و تونس 69 سنت در نظر گرفته‌اند. در رده بعدی قیمت بنزین شاهد حضور کشورهای روسیه با 70 سنت، اندونزی 71 سنت، کلمبیا 73 سنت، پاکستان 74 سنت، اتیوپی 75 سنت، بوتان 77 سنت، سیرا لئون 78 سنت و لیبریا 79 سنت در هر لیتر هستیم. این در حالی است که هرچه به سمت قیمت‌های بالاتر پیش می‌رویم تعداد کشورها نیز افزایش می‌یابد.

    کشورهای بلاروس قیمت 81 سنت، بنین 81 سنت، ایالات متحده آمریکا 84 سنت، ترینیداد و توباگو 85 سنت، بوتسوانا 86 سنت، دومینیکا و پاناما 87 سنت، سورینام، لبنان و نامیبیا بنزین را در هر لیتر 89 سنت عرضه می‌کنند. در پورتوریکو قیمت بنزین در هر لیتر 90 سنت، سریلانکا 91 سنت، فیجی 93 سنت، ویتنام و لسوتو 94 سنت، تگو و گواتمالا و السالوادور 96 سنت، تایوان، آرژانتین، تانزانیا 97 سنت و در کشور کامبوج 99 سنت برآورد شده است.

    قیمت بنزین در کدام کشورها بیش از یک دلار است؟

    کشورهایی که قیمت بنزین را بیش از یک دلار عرضه می‌کنند، کم نیستند اما کمترین قیمت را در این بازه، نپال با قیمت یک دلار در هر لیتر به خود اختصاص داده است؛ بعد از آن نیز زیمبابوه با قیمت یک دلار و یک سنت، پاراگوئه با قیمت یک دلار و دو سنت، گینه و گایانا با قیمت یک دلار و چهار سنت و کشورهای بنگلادش، نیکاراگوئه و استرالیا با قیمت یک دلار و پنج سنت در صدر کشورهای یک دلاری بنزین قرار گرفته‌اند.

    بعد از کشورهای هند و فیلیپین که بنزین را در هر لیتر یک دلار و شش سنت و کشورهای غنا، ساحل عاج، مراکش و کامرون بنزین را در هر لیتر یک دلار و هفت سنت عرضه می‌کنند، کشوهای مکزیک و موزامبیک بنزین را با قیمت یک دلار و هشت سنت در هر لیتر عرضه می‌کنند. کشور کانادا بنزین را در هر لیتر یک دلار و 10 سنت عرضه می‌کند.

    در کشورهای آفریقای جنوبی و ماداگاسکار قیمت این انرژی به ترتیب یک دلار 14 و یک دلار و 15 سنت تخمین زده شده، کشورهای آروبا و اوکراین نیز قیمت هر لیتر بنزین خود را یک دلار و 16 سنت و کشورهای تایلند، مالاوی و پرو یک دلار و 17 سنت و همچنین کشورهای کاستاریکا، سنگال و ترکیه بنزین را در هر لیتر یک دلار و 18 سنت عرضه می‌کنند.

    در قبرس و مجارستان با سه سنت بیشتر و در اردن با قیمت یک دلار و 41 سنت عرضه بنزین صورت می‌گیرد. هم‌چنین در لوکزامبورگ و لتونی قیمت این انرژی یک دلار و 43 سنت تخمین زده شده و در جمهوری چک و مونته نگرو قیمت این کالا یک دلار و 44 سنت است که در اتریش با یک سنت بیشتر عرضه می‌شود.

    همچنین در کشورهای یمن و نیوزلند قیمت هر لیتر بنزین یک دلار و 58 سنت برآورد شده که این عدد در کشورهای ایرلند و سنگاپور یک دلار و 60 سنت، آلبانی یک دلار 62 سنت، انگلستان و لیختن اشتاین یک دلار 63 سنت، بلژیک یک دلار و 65 سنت است.

    هنگ کنگ گران‌ترین بنزین دنیا را عرضه می‌کند

    بنزین اما در فرانسه با قیمت یک دلار و 78 سنت و در ایتالیا نیز قیمت این انرژی در هر لیتر یک دلار و 81 سنت، یونان یک دلار و 85 سنت، اسرائیل یک دلار و 88 سنت، هلند یک دلار و 91 سنت، و دانمارک یک دلار و 93 سنت این انرژی را عرضه می‌کنند. اما هنگ کنگ نیز که گران‌ترین بنزین را عرضه می‌کند، قیمت 2 دلار و 22 سنت را انتخاب کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو