فونیکسریمکسبهتام

اختلاف نظر بر سر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک؛

دبیر انجمن واردکنندگان: ۸ هزار خودرو در گمرک‌ها باقی مانده است

عصر خودرو- در حالی که سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک از رفع برخی ابهامات و مسائل پیش‌آمده راجع‌به اصلاح ثبت‌سفارش خودرو‌های وارداتی خبر داده است مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: تنها چند مورد در خصوص شرح کالا اصلاح شده و خودرویی ترخیص نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان: ۸ هزار خودرو در گمرک‌ها باقی مانده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از رویداد24 ، مدتی است که تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به معضلی جدی و یکی از موارد اختلاف چند وزارتخانه و البته انجمن‌های صنفی مربوط به واردات خودرو تبدیل شده است؛ دولت مصوبه‌ای برای ترخیص خودروها صادر می‌کند و نهاد دیگری آن را انجام نمی‌دهد. سازمان گمرک معتقد است ابهاماتی درباره شهری که خودروها در آن ساخته شده وجود داشته و در صورتی که سازمان استاندارد و نیرو محرکه آن را تائید کد، امکان ترخیص آنها وجود خواهد داشت.

    در 12 دی ماه 1397 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجوز ترخیص 13 هزار خودرو را صادر کرده است. بر همین اساس دولت مصوبه‌ای را در تاریخ 16 دی ماه 1397 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ کرد.

    در حالی که همگان منتظر تهیه دستورالعمل اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند، بانک مرکزی کمتر از 10 روز بعد در تاریخ 25 دی ماه 1397 در خبری اعلام کرد با ترخیص خودرو‌های وارداتی که بعد از 16 مرداد 97 وارد گمرک‌های کشور شده‌اند به دلیل ما به التفاوت ارزی مخالفت کرده است، با همین استدلال در مصوبه‌ای تاریخ ترخیص خودرو‌ها تغییر کرد.

    مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره ابلاغیه بانک مرکزی اینگونه توضیح داده است: مصوبه‌ای برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز ابلاغ شده که بر اساس آن افرادی که ارز دولتی 4200 تومانی گرفته‌اند، باید این مابه التفاوت را به سامانه سنا بپردازند، این در حالی است که همان زمان عده‌ای با ارز آزاد خودرو‌ وارد کرده‌اند. بانک مرکزی اعلام کرده کسانی که با ارز آزاد خودرو وارد کرده‌اند هم برای ترخیص، مابه التفاوت ارز 13300 تومان پرداخت کنند.

    به گزارش رویداد24 هیات دولت در اردیبهشت ماه امسال و بعد از اتمام فرصت چهار ماهه وارد‌کنندگان برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با توجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک وجود داشت، این فرصت را برای دو ماه دیگر یعنی تا اواسط تیرماه سال جاری تمدید کرد تا وارد‌کنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند.

     

    رضا سعیدی سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک درباره این اختلاف نظر گفته بود اگر ابهامات مربوط به 300 تا 500 خودرو بخشی از تشریفات گمرکی را طی کرده و در مرحله خروج از گمرک قرار دارند و ابهاماتی که در مورد خودرو‌های وارداتی بوده برطرف شده و در صورت تایید سازمان استاندارد و نیرو محرکه این خودرو‌ها ترخیص خواهند شد.

    اما مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد به خبرنگار اقتصادی رویداد24 می‌گوید: مصوبه مربوط به ترخیص خودرو‌های وارداتی تا فردا 16 تیر ماه اعتبار دارد و تاکنون هم کمتر از 4300 خودرو وارداتی از گمرک ترخیص شده است و 8 هزار خودروی دیگر هنوز در گمرک‌های کشور باقی است.

    او ادامه می‌دهد: این مصوبه 2 ماه هم بیشتر تمدید شده بود تا نواقص برطرف شود اما برای تمدید مجدد هنوز تصمیمی از سوی مسئولان گرفته نشده است.

    دادفر می‌گوید: در این خصوص مکاتباتی با آقای رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور صورت گرفته است تا هر چه سریعتر اقدامی انجام شود اما تاکنون اقدامی نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو