فونیکسریمکسبهتام

تکمیل خودروها مشروط شد

عصر خودرو- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی چندی پیش اعلام کرد خودروهای ناقص ظرف یک ماه و نیم آینده تکمیل خواهند شد که حالا یک شرط برای تحقق این هدف گذاشته است. فرشاد مقیمی در گفت‌و‌گوی هفته گذشته خود با خبرگزاری فارس گفته بود «در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌های خودروساز وجود دارد که با تحویل قطعات باقی‌مانده در آینده نزدیک، این خودروها تکمیل خواهند شد.»

تکمیل خودروها مشروط شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، وی اما در اظهارات جدید خود که در خبرگزاری مهر منتشر شده، تاکید کرده «به محض اینکه ساز و کار تامین قطعات مورد نیاز فراهم شود، حداکثر ظرف 5 هفته، کل خودروهای موجود را تکمیل کنیم.» تفاوت این دو جمله معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در عرض یک هفته بیان شده‌اند، در قیدی است که وی برای تکمیل خودروهای ناقص گذاشته است. مقیمی در گفت‌و‌گوی اول خود هیچ قید و شرطی برای تکمیل خودروهای ناقص نگذاشته، اما در گفت‌و‌گوی دوم می‌گوید «به محض فراهم شدن سازو‌کار تامین قطعات»، خودروهای ناقص تکمیل می‌شوند. نکته دیگر اینجاست که مقیمی تاکید کرده قرار است به زودی فهرست کاملی از قطعات کسری دو خودروساز بزرگ تهیه و تکمیل شود، تا بخشی از آن از سوی قطعه‌سازان داخلی و بخش دیگر از سوی قطعه‌سازان خارجی تامین شود. اگر اظهارات جدید معاون وزیر صنعت را ملاک قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تکمیل خودروهای ناقص به این راحتی و به این زودی انجام نخواهد شد، هرچند البته ظاهرا تغییر سیاست وزارت صنعت از افزایش تیراژ (به هر قیمت) به تولید محصولات کامل و قابل تجاری شدن، تغییر کرده است. وزارت صنعت پیش‌تر اصرار داشت تیراژ حتی با وجود تولید محصولات به صورت ناقص، بالا برود، اما مدتی است تغییر استراتژی داده و به‌دنبال آن است که ناقصی‌ها را تکمیل کند. این سیاست اگرچه احتمالا کاهش تولید را در پی خواهد داشت، اما حداقل خودروسازان را از شر محصولات ناقص نجات می‌دهد و بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان نیز به خودروی خود می‌رسند.

    البته با توجه به قیدی که معاون وزیر صنعت از آن صحبت کرده، به نظر می‌رسد خودروسازان راه سختی برای تکمیل خودروهای ناقص پیش‌رو دارند. در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌ها، بسیاری از تامین‌کنندگان خارجی ارتباط خود را با زنجیره خودروساز ایران قطع کرده و آنها هم که هنوز وصل هستند، با مشکل نقل و انتقال پول مواجهند؛ بنابراین تامین قطعات از خارج پروسه‌ای بسیار سخت و زمانبر است، آن هم در شرایطی که ظاهرا مشکل اصلی بسیاری از خودروهای ناقص، به کمبود قطعات وارداتی از جمله ایربگ و ECU و... مربوط می‌شود.

    در بخش قطعات داخلی نیز مشکل و چالش کم نیست و تامین آنها هم به این راحتی‌ها نخواهد بود. در حال حاضر خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع اجازه نمی‌دهد تامین قطعات در بستری مناسب و هموار جریان داشته باشد. خودروسازان هزاران میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازها دارند و شرکت‌های قطعه‌ساز نیز می‌گویند در این شرایط امکان تامین نیاز آنها را نداشته و حتی ممکن است خیلی دوام نیاورند. مسوولان قطعه‌سازی بارها هشدار داده‌اند که در صورت نرسیدن پول، خطوط تولیدشان تعطیل خواهد شد، با این حال فعلا خبری از کمک مالی (از جمله 844 میلیون یوروی وعده داده شده از سوی دولت) به زنجیره خودروسازی کشور نیست. با این شرایط، پرسش اینجاست که آیا وعده اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر تکمیل خودروهای ناقص ظرف یک ماه و نیم، محقق خواهد شد یا پارکینگ خودروسازان تا مدت‌ها میزبان محصولات ناقص می‌ماند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو