فونیکسریمکسبهتام

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو:

افزایش واردات قطعات یدکی قاچاق به کشور

کار برای تعمیرکاران به‌صرفه نیست

عصر خودرو- رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، افزایش واردات لوازم یدکی به صورت قاچاق را عمده‌ترین مشکل این صنعت عنوان کرد.

افزایش واردات قطعات یدکی قاچاق به کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، علیرضا نیک آیین   با بیان اینکه قاچاق لوازم یدکی خودرو افزایش یافته، اظهار کرد: قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار اگرچه ارزان فروخته می‌شوند اما ضرر قابل‌توجهی هم برای مشتری و هم برای تعمیرگاه‌های خودرو به همراه دارند، زیرا بسیاری از این قطعات، با کیفیت مناسب توسط قطعه‌سازان داخل تولید شده و غیر از استفاده در خط تولید خودرو، به بازار قطعات یدکی نیز عرضه می‌شوند.

    وی ادامه داد: تعداد زیادی از قطعات خودرو در کشور با کیفیت بالا تولید می‌شوند، در حالی که یک عده سودجو نمونه‌های مشابه تقلبی این قطعات را وارد می‌کنند و این موضوع علاوه بر تبعاتی که برای مصرف‌کننده دارد منجر به تعدیل نیرو در واحد‌های تولیدی و تعطیلی این واحد‌ها می‌شود.

    به گفته نیک آیین، کیفیت دیسک و صفحه‌ای که یک شرکت داخلی معتبر تولید می‌کند بسیار خوب و تقاضا هم برای آن بالا است، زیرا معمولا تولیدات قطعه‌سازان تحت استانداردهای موردنظر خودروسازان انجام می‌شود و به همین دلیل از کیفیت بالایی برخوردار است.

    رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از برخی تولیدکنندگان گلایه کرد و گفت: متاسفانه تیراژ تولید قطعات با کیفیت داخل چندان بالا نیست که پاسخگوی نیاز و مصرف متقاضیان داخل باشد، برای نمونه دیسک و صفحه تقلبی خودرو پراید در بسته‌بندی سایپایدک به بازار عرضه می‌شود به شکلی که خریدار به سختی می‌تواند تشخیص دهد این بسته‌بندی تقلبی بوده و اصل نیست.

    نیک آیین تصریح کرد: تکنولوژی بسته‌بندی‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز آنقدر به روز است که می‌‌تواند هر علامت مشابه بسته‌بندی اصل را روی جعبه‌ها حک کنند، پس تشخیص اصل و فرع این بسته‌بندی‌ها به جز مشتری برای تعمیرکاران نیز دشوار است و متاسفانه در صنف تعمیرکاران تهران برای تست اصل یا تقلبی بودن این قطعات، آزمایشگاه مجهز نداریم بنابراین تعمیرکاری که به‌ناچار مایحتاج خود را از همین بازار تامین می‌کند، محکوم می‌شود.

    وی درباره قیمت محصولات تقلبی توضیح داد: در واقع برای آن که بتوانند این محصولات را بفروشند، همیشه قیمت این قطعات را درصدی پایین‌تر از قیمت قطعه اصل عرضه می‌کنند و متاسفانه مشتری هم بیشتر تحت‌تاثیر همین ارزان‌تر بودن قطعه قرار می‌گیرد و از آن استقبال می‌کند اما وقتی همین قطعه روی خودرو نصب می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند، موضوع را از چشم تعمیرکار می‌بینند.

    نیک آیین با اشاره به افزایش اجرت تعمیرکاران خودرو بیان کرد: طبق روال باید ابتدای هر سال در مورد میزان مالیات، بین ما با اتاق اصناف توافق صورت گیرد اما امسال این توافق انجام نشده است.

    رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو خبر داد: 120بازرس از داخل صنف و از طرف اتحادیه فعالیت می‌کنند و هر کدام از این بازرسان در یکی از این محدوده‌ها به‌صورت گشت ویژه فعال هستند، به این ترتیب ما گروهی از درون‌‌ اتحادیه ایجاد کرده‌ایم و در این راستا توانستیم 2300 تعمیرکار بی‌جواز را شناسایی و برای آن‌ها تشکیل پرونده دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط