فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۶۷۵»

زنگنه: تولید بنزین یورو در کشور به ۷۴ میلیون لیتر می‌رسد

عصر خودرو- سه طرح کلی پالایشی و پروژه‌ وابسته به آن با ارزشی معادل ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال، امروز (پنجشنبه،۱۰ مردادماه) با حضور رئیس جمهوری و همراهی بیژن زنگنه، وزیر نفت در محل پالایشگاه نفت تبریز به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

زنگنه: تولید بنزین یورو در کشور به ۷۴ میلیون لیتر می‌رسد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، تبدیل استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو 5، تولید گازوئیل یورو 5 و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز از مجموعه‌ طرح‌هایی است که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند.

    تحقق تولید بنزین و گازوئیل یورو در دولت تدبیر و امید

    وزیر نفت گفت: تولید روزانه بنزین و گازوئیل یورو که در سال 91 صفر بوده، هم‌اکنون به ترتیب به حدود 74 میلیون لیتر و 50 میلیون لیتر رسیده است و نتایج ارتقای کیفیت سوخت، به خوبی در بهبود هوای کلانشهرها نمایان است.

    بیژن زنگنه امروز پس از افتتاح سه طرح پالایشی با حضور رئیس‌جمهوری در تبریز، در نشستی با حضور مدیران پالایشگاه تبریز عنوان کرد: تولید روزانه بنزین کشور از 52 میلیون لیتر در سال 91 به 107 میلیون لیتر در تیرماه امسال رسیده است و این رقم در مرداد به 110 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

    وی افزود: از نظر کیفی نیز بنزین با کیفیت یورو که در سال 91 تولید آن صفر بوده، در مردادماه امسال به بالای 74 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

    وزیر نفت ادامه داد: در سال 91 روزانه 94 میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شده که این رقم در پایان تیرماه امسال به 115 میلیون لیتر رسیده است. از نظر کیفیت نیز در سال 91 تولید گازوئیل یورو صفر بوده است، اما در پایان تیرماه امسال تولید روزانه گازوئیل یورو به 50 میلیون لیتر رسید و این رقم تا پایان سال به 60 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

    زنگنه با بیان اینکه نتایج بهبود ارتقای کیفیت سوخت را مردم در هوای شهرها می‌توانند ببینند، ادامه داد: البته توسعه گازرسانی هم در بهبود محیط زیست دخیل بوده است؛ صنایعی که از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کردند امروز از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ همین نیروگاه تبریز از نفت کوره استفاد می‌کرد که آلایندگی زیادی به همراه داشت.

    وی یادآور شد: این حرکت بزرگی بود که دولت انجام داد و این حرکت می‌تواند با محدودیت استفاده از خوروهای فرسوده و معیوب در کلانشهرها تکمیل شود.

    زنگنه با بیان اینکه این دومین طرح زیست‌محیطی است که پس از بندرعباس با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود، عنوان کرد: ان‌شاءالله تا پایان سال افتتاحی نیز در اصفهان خواهیم داشت که طرحی یک میلیارد دلاری است و با افتتاح آن، 17 میلیون لیتر نفت‌گاز یورو 4 و 5 تولید خواهد شد که در بهبود محیط زیست سهمی بسزا خواهد داشت.

    وزیر نفت درباره میزان خصوصی‌سازی در پالایشگاه‌ها به سهم 80 درصدی بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید توجه کنیم که قیمت فرآورده نیز باید ایجاد انگیزه کند؛ این درحالیست که اکنون عرضه فرآورده با کیفیت‌های مختلف با یک قیمت انجام می‌شود.

    زنگنه این را هم گفت که در تولید و تامین خوراک پالایشگاه‌ها هم با وجود به تحریم تحولات مهمی رخ داده که با توجه به اینکه بعضی‌ها با شنیدن برخی مسائل تحریک می‌شوند و به اقدام‌هایی مثل تحریم وزیر امور خارجه کشور اقدام می ‌کنند، بعدا به‌طور مشروح توضیح خواهم داد.

    بر اساس این گزارش، تبدیل استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو 5، تولید گازوئیل یورو 5 و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز از مجموعه‌ طرح‌هایی است که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند.

    واحد بنزین‌سازی جدید با ظرفیت روزانه 20 هزار بشکه، تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت 10 هزاربشکه در روز، تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت روزانه 30 هزار بشکه، همچنین اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز با ظرفیت سالانه 40 هزار تن و تولید روغن پایه به ظرفیت سالانه 90 هزار تن، از پروژه‌های وابسته به سه طرح کلی هستند که امروز به‌صورت رسمی افتتاح شد.

    تبدیل کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 به میزان 3 میلیون و 500 هزار لیتر در روز، تبدیل حدود یک سوم نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو 5 به مقدار 2 میلیون و 500 هزار لیتر در روز، تکمیل زنجیره تامین و برندسازی و تکمیل 80 درصدی روغن پایه گروه 2 وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز برای تکمیل زنجیره تامین از دستاوردهای طرح‌های یادشده به شمار می‌آیند.

    واحد بنزین‌سازی جدید با ظرفیت روزانه 20 هزار بشکه، تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت 10 هزاربشکه در روز، تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت روزانه 30 هزار بشکه، همچنین اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز با ظرفیت سالانه 40 هزار تن و تولید روغن پایه به ظرفیت سالانه 90 هزار تن، از پروژه‌های وابسته به سه طرح کلی هستند که امروز به‌صورت رسمی افتتاح شد.

    بنا بر اعلام وزارت نفت، تبدیل کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 به میزان 3 میلیون و 500 هزار لیتر در روز، تبدیل حدود یک سوم نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو 5 به مقدار 2 میلیون و 500 هزار لیتر در روز، تکمیل زنجیره تامین و برندسازی و تکمیل 80 درصدی روغن پایه گروه 2 وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز برای تکمیل زنجیره تامین از دستاوردهای طرح‌های یادشده به شمار می‌آیند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو