فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد:

پیچ و خم‌های تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با وضعیت لوازم یدکی خودروهای وارداتی در بازار اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت لوازم یدکی در خصوص خودروهای وارداتی به هیچ وجه مناسب نیست.

پیچ و خم‌های تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  گسترش‌نیوز ، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  در خصوص وضعیت لوازم یدکی خودروهای وارداتی اظهار کرد: کالای مربوط به خودروهای وارداتی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها در گمرکات است و به خاطر مشکلات فراوان امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد. بحث تحریم و انتقال ارز باعث شده مشکلاتی برای تامین قطعات ایجاد شود که البته با برنامه‌ریزی قابل حل است. خودرویی که برند روز دنیا است در تمامی نقاط دنیا قطعات آن پیدا می‌شود.

    واردات قطعات تقلبی به کشور

    دادفر ادامه داد: این نکته را باید گفت که در خصوص خودروهای وارداتی قطعات تقلبی نیز وجود دارد. هر جایی که سود وجود داشته باشد و فضای نظارتی و رقابتی آن نیز کم باشد در نتیجه تقلب در آن نیز به وجود خواهد آمد. در خصوص تامین قطعات اجازه ورود افراد برای این کار دچار مشکل است. اگر شرکت نمایندگی باشید این امکان وجود دارد که بتوانید با ثبت سفارش اقدام به واردات قطعه کنید. در غیر این صورت نیز باید به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کنید و راه دیگری وجود ندارد. در حالتی که راه‌ها بسته می‌شود حتما باید به سمت قاچاق رفت. کمبود در بازار نتیجه این می‌شود که قاچاق در زمینه قطعات صورت می‌پذیرد و قطعات تقلبی به کشور راه پیدا می‌کند. اگر فعالان این حوزه بتوانند به سادگی قطعات را به کشور وارد کنند شرایط بهتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر کسی می‌تواند قطعه‌ای را از خارج به کشور وارد کند این اجازه داده شود. البته در این زمینه تنها یک مانع به نام استاندارد وجود خواهد داشت که باید به آن توجه کرد. ما در حال حاضر در حالتی قرار داریم که به همگان اجازه واردات قطعه داده نمی‌شود و به همین دلیل کمبود در بازار لوازم یدکی وجود دارد.

    زیر و بم ساخت داخل قطعات خودروهای وارداتی

    وی در مورد ساخت داخل قطعات به ذکر نکاتی پرداخت: قطعه‌سازان داخلی یقینا می‌توانند در ساخت قطعات مرتبط با خودروهای وارداتی نیز یک سری فعالیت انجام دهند اما نکاتی در این خصوص وجود دارد. صرفا خواستن در این مبحث مطرح نیست بلکه تکنولوژی و اقتصادی بودن نیز جزو مواردی است که باید در ساخت قطعات به آن توجه کرد. اگر می‌خواهید وارد ساخت قطعه‌ای شوید ابتدا باید قالب‌سازی انجام شود و در نتیجه نیاز به هزینه وجود دارد. سرمایه‌گذاری باید متناسب با تعداد خودروهای موجود در کشور و مصارف آن باشد. با توجه به این که تولید برخی از قطعات توجیه اقتصادی ندارد بسیاری از قطعه‌سازان وارد این زمینه نمی‌شوند. شرکتی که به عنوان مثال در حال ساخت واتر پمپ خودروی پراید است توانایی ساخت این قطعه برای خودرویی مانند لکسس را نیز دارد البته پیچیدگی آن کمی بالاتر است.

    ساخت لنت ترمز در داخل کشور

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نکته مهم اینجاست که تعداد خودروهای وارداتی در کشور ما محدود است. به همین دلیل قطعه‌سازان سرمایه خود را بر روی ساخت قالب قطعه‌ای که صرفه اقتصادی ندارد نمی‌گذارند. لازم به ذکر است تنها جایی که قطعه‌سازان داخلی به آن ورود کرده‌اند در ساخت لنت ترمز است چرا که این قطعه مصرفی است و قالب خاصی نیز ندارد. تولید این قطعه سخت نیست و فروش آن نیز نسبتا سریع است و حتی اگر فردی به ندرت از خودروی خود استفاده کند احتمالا سالانه یک الی 2 بار نیاز به تعویض لنت پیدا خواهد کرد. اکثر لنت‌ها به نوعی طراحی شده که صرفا برای یک نوع خودرو استفاده می‌شود. قرار بر این است مواردی که تولید داخل ندارند واردات آن‌ها آزاد شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط