فونیکسریمکسبهتام

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت:

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتوری واقعی نیست

نمی‌توان مردم را مجبور به خرید کرد

عصر خودرو- نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت درباره استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور گفت: هنوز فناوری انژکتور بومی نشده و در حقیقت این فناوری وارداتی و تکلیفی است.

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتوری واقعی نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ،  بر اساس مصوبه دولت در سال 95 تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتی از سال 95 در کشور ممنوع شد و این تصمیم تبعات مختلفی داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل این تصمیم آلایندگی بالای وسایل نقلیه ذکر شده بود که با جایگزینی آنها با نمونه‌های انژکتوری از میزان آلایندگی کاسته می‌شود. اما با این وجود همچنان تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور با مشکلات مختلفی همراه است ضمن این که کنار گذاشتن و حذف نمونه‌های کاربراتوری از سطح شهرها نیز پورسه دشواری در پی خواهد داشت. در ادامه گزارش برقی گفت‌وگویی با حب‌الله محمودان، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت درباره مسائل مطرح شده صورت گرفته است که مشروح آن را می‌خوانید.محمودان در رابطه با حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جلوگیری از شماره‌گذاری آنها گفت: درحال‌حاضر موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شوند اما جای بحث زیادی در مورد این تصمیم وجود دارد. تمام کشورهای همسایه هیچ کدام چنین کاری را انجام نداده‌اند بلکه برنامه زمان‌بندی شده دارند. در زمینه موتورسیکلت‌های موجود در کشور گفته می‌شود که یک دستگاه موتورسیکلت 10 برابر خودرو آلایندگی دارد که چنین حرفی کاملا دروغ است. به عنوان مثال در مناطق روستایی می‌توان از موتوسیکلت‌های کاربراتوری استفاده کرد و ایرادی در استفاده از این نوع وسایل نقلیه وجود ندارد. در حقیقت استفاده نکردن از موتورسیکلت‌های کاربراتوری نوعی ایده‌آل‌پردازی است. تعمیر و نگهداری موتورسیکلت‌های کاربراتوری سخت و دشوار است ضمن این که آلایندگی در روستاها مطرح نیست.

    جلوگیری از شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها در کلان‌شهرها

    وی ادامه داد: در مورد جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بهتر بود که این کار تنها برای کلان‌شهرهای بزرگ انجام می‌شد و در مدت طولانی شرایط این وسایل نقلیه به نوعی شبیه به خودرویی مانند پیکان می‌شد. پیکان نیز درحال‌حاضر به مناطق روستایی رفته و به ندرت در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که یک رفتار عقلانی در این زمینه انجام نشده است و شرایط ما از کشورهایی مانند روسیه بهتر نیست. ما در ایران متاسفانه فرهنگ تظاهر داریم و به دیدگاه‌های کارشناسانه اهمیت بالایی داده نمی‌شود و حتی آمارهایی در این زمینه اختراع می‌شود! متاسفانه به دیدگاه‌های کارشناسان بهایی داده نمی‌شود و 2 سال است که موتورسیکلتی تولید نشده است.

    فناوری انژکتور بومی نشده است

    محمودان به ذکر نکاتی درباره بومی‌سازی انژکتور پرداخت: کارشناسان فنی در قسمت‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری با بازار بیگانگی دارند. لازم به ذکر است که روسیه و ترکیه‌ پیشرفت‌های زیادی در صنعت موتورسیکلت داشته‌اند. این نکته را باید گفت که فناوری انژکتوری در کشور بومی نشده است. ما در صنعت موتورسیکلت از فناوری حقیقی استفاده نمی‌کنیم و فناوری وارداتی و تکلیفی مورد استفاده است. این بدان معنی است که به عنوان مثال یک فناوری به کشور وارد می‌شود و باید همه از آن استفاده کنند. تا زمانی که برای یک صنعت بومی‌سازی انجام نشود مردم را نمی‌توان مجبور به استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری کرد. مردم تشخیص می‌دهند که موتورسیکلت‌های انژکتوری قابل استفاده و تعمیر و نگهداری هستند یا خیر؟ ما در زمینه ساخت خودرو عملکرد بهتری داشته‌ایم اما متاسفانه در زمینه ساخت موتورسیکلت نتوانستیم به شرایط مناسبی برسیم.

    غلبه دیدگاه تجاری بر صنعتی

    وی افزود: در حقیقت دیدگاه تجاری سازندگان موتورسیکلت بر دیدگاه صنعتی غلبه دارد. با توجه به این که تنوع تولید موتورسیکلت وجود دارد در زمینه قطعه‌سازی باید تیراژ تولید به سطح مناسبی برسد. ساخت داخل بسیاری از قطعات امکان‌پذیر است اما توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد. هر کارخانه‌ای 20 مدل خارجی را تولید می‌کند و در قراردادها هیچ اسمی از تعمیر و نگهداری و حتی بومی‌سازی وجود ندارد. ما باید به کارخانجات تکلیف کنیم که بومی‌سازی در برخی از محصولات را آغاز کنند. در این زمینه تعهداتی نیز باید وجود داشته باشد که شرکت‌ها در خصوص نگهداری مسئول باشند. نرخ برخی از قطعات موتورسیکلت حتی از خودرو نیز گران‌تر شده است.

    قیمت بالای برقی‌ها

    محمودان وضعیت موتورسیکلت‌های برقی را چنین بیان کرد: در خصوص موتورسیکلت‌های برقی فقر فناوری وجود دارد و مردم موتورسیکلتی را خریداری می‌کنند که قابلیت استفاده داشته باشد. موتورسیکلت برقی قابلیت مصرف در کشور ندارند و از آنها برای مسافت‌های طولانی نمی‌توان استفاده کرد. سازنده در مورد محصولی که می‌سازد اطلاعات دقیقی ندارد و تنها به آنها تکلیف شده است که این کار را انجام دهند. تبلیغاتی نیز برای این نوع وسایل نقلیه و فروش آنها صورت گرفته است اما همچنان بسیاری از این محصولات در انبارها انباشته شده است. نرخ این نوع موتورسیکلت‌ها به شدت بالا است و باید به این قضیه نگاه کنیم که کشور ما نیازمند چه نوع موتورسیکلت‌هایی است.

    فراخوان کارشناسان موتورسیکلت

    این کارشناس حوزه موتورسیکلت گفت: وزارت صمت باید فراخوانی دهد تا کارشناسان در زمینه تولید موتورسیکلت و مسائل و مشکلات این حوزه اظهار نظر کنند. خودروهای موجود در بازار عموما از پیشرانه‌های 1.6 لیتری به بالا استفاده می‌کنند و این امکان وجود ندارد که آلایندگی یک موتورسیکلت با حجم پیشرانه 125 سی‌سی بیش از خودرو باشد. گفته می‌شود که آلایندگی موتورسیکلت‌ها به نسبت پیشرانه‌هایی که در خودروها استفاده می‌شود 7 یا 10 برابر است. افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند متوجه هستند که فاصله پیشرانه این نوع وسایل نقلیه با خودروها چقدر است. این نکته را باید گفت که فاصله قیمتی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری به شدت بالا است. در حدود 4 الی 5 میلیون تومان اختلاف نرخ بین این موتورسیکلت‌ها وجود دارد و حدود 2 الی 3 میلیون تومان نیز هزینه برای تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری لازم است. کف نرخ موتورسیکلت‌های نو در ایران 12 الی 13 میلیون تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط