فونیکسریمکسبهتام

پلیس: طرح کاهش آلودگی هوا با هدف درآمدزایی است

علیخانی: با هدف درآمدزایی هم درآمدی کسب نشد

عصر خودرو- در حالی که رئیس پلیس راهور ناجا معتقد است اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بیش‌تر با هدف کسب درآمد بوده نه کاهش آلودگی و ترافیک اما رئیس کمیسیون عمران شورا می‌گوید اگر هدف شهرداری هم درآمدزایی بوده بر عکس رخ داده و درآمدها کاهش یافته است.

پلیس: طرح کاهش آلودگی هوا با هدف درآمدزایی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در آذر سال گذشته خبر از حذف طرح زوج و فرد در سال 98 را داد.

    وی به فارس گفت: که محدوده زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک تبدیل می‌شود و این امر در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسیاری دارد و مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است.

    بعد از اعلام این خبر حواشی زیادی ایجاد شد اما در نهایت از ابتدای تابستان امسال طرح زوج و فرد در تهران حذف شد و شهروندان باید برای تردد در رینگ دوم ترافیکی تهران هزینه پرداخت کرده و دیگر نمی‌توانستند به مانند سال‌های قبل بر اساس پلاک خودرو تردد کنند.

    با توجه به حذف زوج و فرد شهروندان باید با رعایت یک سری ضوابط اقدام به تردد در این محدوده می کردند.

    عمار سعیدیانفر مدیر ساماندهی طرح‌ها و محدوده ترافیکی شهرداری تهران در این باره گفت: شهروندان می‌توانند 20 روز رایگان در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کرده و باید الزاماً در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

    به گفته سعیدیانفر این طرح بر اساس قانون و مصوبه شورای شهر اجرایی می‌شود و همچنین تخفیفات ویژه برای ساکنین در نظر گرفته‌اند.

    با اجرای این طرح برخی معتقدند که نه تنها ‌ترافیک در تهران کاهش نیفتاده است بلکه باعث بروز ترافیک در مسیرهای بزرگراهی شده است.

    این در حالی است که همین امروز شهرداری تهران اعلام کرد که با حذف طرح زوج و فرد ترافیک کاهش یافته است و وضعیت ترافیکی تهران در سال 97 را با تابستان امسال مقایسه کرده و مشخص شده است که با در نظر گرفتن دو شاخص طول معابر پرترافیک و سرعت متوسط در محدوده‌های ترافیکی از میزان حجم انبوه تردد کاسته شده است.

    کاهش 50 درصدی ترافیک سنگین

    بر اساس اعلام شهرداری تهران، طول معابر پرترافیک از 25 کیلومتر به 12.3 کیلومتر رسیده و به عبارتی کاهش 50 درصدی ترافیک سنگین را داشته‌اند.

    با وجود اینکه طرح زوج و فرد مصوبه شورای شهر تهران و تأییدیه فرمانداری تهران را دارد اما پلیس معتقد است که اجرای این طرح برای کاهش ترافیک نیست و هدف از آن درآمدزایی است.

    سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در این باره گفت: در خصوص این طرح بررسی‌های لازم انجام شده و به زودی نتیجه را برای شهرداری می‌فرستیم.

    مردم را بدهکار کردند

    به اعتقاد رئیس پلیس راهور ناجا، دو موضوع در طرح جدید کاهش آلودگی هوا در حال بررسی است و اینکه آیا این طرح بر روی ترافیک تأثیر مثبت داشته یا خیر.

    وی در ادامه اضافه کرده است که تهران ظرفیت مشخصی برای تردد خودروها دارد، در سال گذشته در طرح زوج و فرد در هفته دو روز رانندگان اجازه تردد داشتند اما در طرح فعلی یک و نیم روز استفاده می‌شود و بر اساس برآوردهای انجام شده این طرح کارساز نیست، گرچه خیلی از مردم را بدهکار می‌کند و اینکه ما معتقدیم وقتی یک و نیم روز رایگان است مازادش را هر کسی که پول دارد می‌تواند بپردازد و تردد کند نشان می‌دهد که این طرح بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری است نه کاهش آلودگی هوا.

    شهرداری: سلامت شهروندان را به مذاکره نمی‌گذاریم

    با وجود اظهارات پلیس شهرداری تهران نظری متفاوت دارد و امروز در یادداشتی پاسخ پلیس را داد.

    شهرداری  به صحبت‌های پلیس راهور واکنش نشان داد و اعلام کرد: که  در طرح جدید به تجارب گذشته مدیریت شهری توجه شده است و طبق آمار موجود به طور متوسط شهروندان تهرانی طی سالیان گذشته کمتر از 20 روز در محدوده زوج و فرد تردد می‌کردند، انتخاب 20 روز به عنوان حق تردد خودروها با این تفاوت که گزینش روز هم حق صاحب خودرو تلقی می‌شود نشانه احترام به شهروندان است.

    روابط عمومی شهرداری اعلام کرد: که درآمد شهرداری تهران از محل طرح ترافیک در سال 97 کمتر از سال 96 بوده است و رویکرد اصلی شهرداری تهران این است که ترافیک را کاهش دهد. نمی‌توان از شهرداری تهران انتظار گام‌هایی را داشت که با برداشتن آن مسیر سلامت و توسعه پایدار شهر قربانی تبعات بی‌پایان رویکرد نامسؤولانه و موقت می‌شود.

    در این اطلاعیه اعلام کردند که سلامت شهروندان را به مذاکره نمی‌گذاریم و اینکه تهران در سال گذشته هیچ روز ناسالمی نداشته است.

    اگر هدف درآمدزایی هم بوده خروجی برعکس رخ داده است

    با وجود اینکه پلیس تأکید بر این دارد که اجرای طرح کاهش با هدف درآمدزایی است اما محمد علیخانی که یکی از منتقدان معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران است در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اگر هدف شهرداری کسب درآمد هم بوده برعکس آن رخ داده و درآمد کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: در سال‌های قبل طرح ترافیک را به صورت یکساله می‌فروختند و پول آن را در ابتدای سال می‌گرفتند و نقدینگی‌ها هم تأمین می‌شد اما در طرح زوج و فرد درآمدی کسب نشده و شاید مردم را بدهکار کردند ولی نقدینگی نداشته‌اند.

    یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیا دریافت عوارض است

    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تأکید کرد: یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیا دریافت عوارض است و همچنین با دریافت عوارض می‌توان ترافیک را کنترل و آلودگی هوا را کاهش داد. بالاخره تهران برای پیدا کردن نظم و انضباط چاره‌ای جز این اقدامات ندارد.

    علیخانی تأکید کرد: البته نباید اقدامات یک‌بعدی باشد و باید بسته‌ای از سیاست‌ها را داشته باشیم و یکی از سیاست‌ها هم دریافت عوارض در محدوده‌های خاص شهر است.

    وی به جمعیت بیش از 10 میلیونی سیار تهران اشاره کرد و گفت: بالاخره رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک هزینه دارد مگر دولت پولی به شهرداری می‌دهد؟ شهرداری چگونه باید کسب درآمد کند؟ یکی از این راه‌ها دریافت عوارض است. وقتی کسی از خودروی شخصی استفاده می‌کند باید عوارض آن را پرداخت کند و نباید سایر افرادی که از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند هزینه بقیه را پرداخت کنند.

    به اجرا ایردادتی وارد است

    علیخانی با تأکید بر این موضوع که دریافت عوارض کار درستی است، گفت: البته بنده انتقاداتی به عملکرد معاونت حمل‌ونقل ترافیک دارم ولی نباید روی اقدامات کارشناسی که در تمام دنیا هم انجام می‌شود ایرادی وارد کرد.

    وی گفت: البته وقتی که عوارض کسب می‌شود شهروندان کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند ولی وقتی که عوارض نگیریم مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی می‌کنیم و همین امر باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

    علیخانی اضافه کرد: البته در اجرا کار اشکالاتی وجود دارد که باید رفع کنیم و شهرداری فقط نباید به طرح ترافیک بچسبد و باید بقیه موضوعات را هم در نظر بگیرد.

    بر اساس این گزارش، شهرداری و پلیس در خصوص نحوه دریافت عوارض زوج و فرد در سال گذشته نیز هنوز به تفاهم نرسیده و شکایتی در این باره پلیس انجام داده ولی هنوز نتیجه نداشته است. این بار هم پلیس در خصوص حذف  طرح زوج و فرد انتقاداتی وارد کرده و معتقد است که این طرح با هدف کاهش آلودگی هوا نیست بلکه هدف درآمدزایی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو