فونیکسریمکسبهتام

انقلاب خودروهای برقی را ثروتمندان هدایت می‌کنند

عصر خودرو- کارشناسان بر این باورند که تنها ثروتمندان جامعه موجب توسعه روزافزون خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست شده‌اند و سایر اقشار مردم استطاعت مالی موردنیاز برای خریداری این محصولات را ندارند.

انقلاب خودروهای برقی را ثروتمندان هدایت می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

    بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

    نروژ به عنوان یک کشور سرسبز و کم جمعیت در شمال قاره اروپا یکی از پیشگامان محافظت از محیط زیست و کاهش انتشار میزان آلاینده ها به جو زمین است که در راستای این هدف، اقدامات بسیاری برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت و استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده که در نهایت موجب شده خریداری و استفاده از وسائل نقلیه الکتریکی در این کشور در سال جاری میلادی با  یک رشد 50 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شود که در نوع خود در جهان بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.

    اما حالا به تازگی گزارش‌های منتشر شده از سوی کارشناسان و تحلیلگران نشان می‌دهد که توسعه محبوبیت و استقبال گسترده از وسائل برقی در نروژ که شامل خودروهای تمام الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی می‌شود، توسط ثروتمندان و افراد مرفه جامعه بوجود آمده و هدایت می‌شود. این بدان معناست که ثروتمندان در نروژ با خریداری و استفاده از خودروهای برقی موجب شده‌اند که میزان فروش و عرضه این محصولات پاک و دوستدار محیط زیست به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و رشد و رکورد بی‌نظیری برای این کشور به ثبت برسانند.

    بر اساس وب سایت europe.autonews، از آنجایی که قیمت خودروهای برقی اعم از تمام الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی در مقایسه با سایر خودروهای بنزینی رایج در جهان بسیار بالاتر است، بنابراین خریداری و استفاده از خودروهای برقی برای همه افراد جامعه امکان پذیر و میسر نیست و تنها ثروتمندان و تمامی افرادی که استطاعت مالی بالایی دارند، قادر خواهند بود به استفاده و خریداری این محصولات روی بیاورند.

    برخی از تحلیلگران در خصوص این موضوع اظهارات کنایه آمیزی داشته و خطاب به دولت‌های جهان عنوان کرده‌اند که حفاظت از محیط زیست وظیفه و مسئولیت یکایک شهروندان جوامع است و نباید شرایط خریداری و استفاده از خودروهای پاک و برقی به گونه‌ای باشد که تنها ثروتمندان که قشر کوچکی از جامعه از را تشکیل می‌دهند، بتوانند آنها را خریداری کرده و استفاده کنند.

    البته این در حالیست که مقامات و مسئولان نروژ بارها اعلام کرده بودند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای و کربنی به جو زمین، قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی بپردازند.

    با این‌که وسائل نقلیه الکتریکی در جهان تنها سهم بسیار اندک و کوچکی از بازار خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، اما آمار استفاده، خریداری و استقبال از آن در کشورهای مختلف تحت‌تاثیر سیاست‌گذاری‌های مختلف دولت‌ها تفاوت معناداری دارد. در برخی کشورها فروش خودروهای برقی چنان رو به صعود گزارش می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور، از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی سبقت خواهد گرفت. این در حالیست که برخی دیگر از کشورها به‌ویژه جهان سومی‌ها، هنوز حتی فکر عرضه یک خودروی الکتریکی را نیز غیرممکن می‌دانند.

    نروژ تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه و ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی کرده است؛ به گونه ای که بزرگترین ایستگاه شارژ سریع برای این گونه خودروها هم اکنون در این کشور واقع شده است. این ایستگاه قادر است 28 خودرو را تنها در عرض مدت 30 دقیقه به طور کامل شارژ کند.

    دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتا تا دهه 2040 میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو