فونیکسریمکسبهتام

انتقاد چمران از وضعیت نا به سامان حمل و نقل عمومی در شهر تهران

عصر خودرو- چمران گفت: عرضه اوراق مشارکت اقدام موثری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که باید با نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود.

انتقاد چمران از وضعیت نا به سامان حمل و نقل عمومی در شهر تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،مهدی چمران رئیس اسبق شورای شهر تهران درباره مصوبه اخیر شورای شهر تهران مبنی بر موافقت این شورا با انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اگر این مبلغ صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود، اقدام خوب و موثری برای توسعه این ناوگان است.
    رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به تضمین بانک‌های عامل برای عرضه اوراق مشارکت، بیان کرد: شهرداری زمانی می‌تواند اوراق را عرضه کند که بانک مرکزی تضمین بازپرداخت آن را برعهده گرفته باشد و اگر شهرداری نتواند بازپرداخت آن را انجام دهد، بانک‌ها از سپرده‌های شهرداری این مبلغ را کسر می‌کنند و تمام پول مردم به همراه سود آن به تضمین بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

    چمران با اشاره به اینکه در خطوط هفت گانه مترو نزدیک به یک هزار واگن نیاز است، گفت: در حال حاضر با کمبود واگن در خطوط هفت گانه مترو مواجه هستیم، به طوری که در ساعت پیک تردد استفاده از این ناوگان بسیار مشکل است.

    رئیس اسبق شورای شهر تهران با تأکید بر رعایت حال مردم تصریح کرد: مدیریت شهری همیشه در طرح‌های خود اعلام می‌کند که مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند، اما در مقابل آن برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تلاش نمی‌کند.

    چمران با اشاره به تحقق 105 درصدی بودجه شهرداری، خاطر نشان کرد: مدیران شهری در دوره جدید بار‌ها اعلام کردند که ما با کمبود سرمایه دست و پنجه نرم می‌کنیم، این در حالی است که نزدیک به 105 درصد از بودجه شهرداری تحقق یافته است.

    رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خط 6 مترو تهران در دوره قبل مدیریت شهری احداث شد، بیان کرد: مدیریت شهری قبلی بخش زیادی از کار‌های خطوط 6 مترو را انجام داد و مدیریت شهری جدید باید هر چه سریع‌تر آن را تکمیل کند و در این مسیر نقش حمایتی دولت نیز پررنگ است، زیرا باید از طریق فاینانس 50 درصد هزینه آن را تأمین کند.

    چمران گفت: اگر کار‌ها در کنار هم به درستی انجام شود تا 2 سال دیگر می‌توان خطوط مترو را تکمیل کرد.

    رئیس اسبق شورای شهر تهران با تأکید بر نقش اتوبوسرانی در ناوگان حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: طبق اعلام مدیران شهری نزدیک به 6 هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت مشغول به خدمت رسانی هستند که از این تعداد یک هزار دستگاه فرسوده هستند که موجب ناراحتی مردم شده است.

    چمران در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که مبلغ اوراق عرضه شده، در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود؟ گفت: ذی حسابان شهرداری به عنوان بازوی نظارتی و ناظران بانک مرکزی باید بر فروش و هزینه کرد اوراق نظارت کنند.

    رئیس اسبق شورای شهر تهران درباره طرح خطوط چهار گانه اکسپرس ( ویژه ) مترو در پایتخت گفت: احداث خطوط چهارگانه ویژه مترو هنوز به تصویب شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک نرسیده، اما این موضوع طرحی است که چند سال پیش ارائه شد که قصد آن ارتباط ضربدری 4 نقطه پایتخت به هم است.

    چمران با بیان اینکه مدیریت شهری جدید حتی نتوانسته یک متر تونل حفر کند، گفت: با این وضع عملکرد پایتخت به طور حتم نیاز به خطوط جدید دارد، اما یقین دارم احداث خطوط چهار گانه در پایتخت در زمان کوتاهی انجام نشود، زیرا این دوره مدیریت شهری هیچ گاه نمی‌تواند رکورد مدیریت دوره قبل که در یک سال 25 کیلومتر مترو حفر کرد را جا به جا کند، زیرا قیمت‌های احداث مترو در این بازه زمانی نسبت به ادوار گذشته قابل قیاس نیست و افزایش چشمگیری داشته است.

    هفته گذشته پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران با ارائه گزارشی به تشریح اقدام‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت.

    در نهایت شهردار تهران با ارائه لایحه‌ای با دو فوریت، از اعضای شورای شهر تهران تهران خواست با موافقت با کلیات این لایحه اجازه انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران را بدهند تا از این طریق 2 هزار میلیارد تومان آن در حوزه مترو و یک هزار میلیارد تومان باقی‌مانده در توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هزینه شود.

    در نهایت اعضای شورای شهر تهران پس از سمع گزارش شهردار تهران از اقدام‌های صورت گرفته برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، با اکثریت آراء (18 رأی موافق) کلیات لایحه دو فوریتی شهرداری تهران مبنی بر اصلاح بودجه سال 98 شهرداری را به تصویب رساندند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو