فونیکسریمکسبهتام

خریداران آذویکو به خودرو‌های خود نرسیدند

عصر خودرو- شرکت صنعت خودرو آذربایجان که در سال ۹۷ اقدام به پیش فروش خودرو به مشتریان کرده بود اکنون پس از سپری شدن ماه‌ها از زمان تحویل، خودرو‌ها را به مشتریان تحویل نداده است.

خریداران آذویکو به خودرو‌های خود نرسیدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، صنعت خودروی آذربایجان یکی از خودروسازی‌های بخش خصوصی است که قرار بود دو محصول ام جی چین را در کشور مونتاژ کند، اکنون با عدم انجام تعهدات خود مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورده است.

    شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) در سال 97 اقدام به پیش فروش حدود 6175 دستگاه خودرو با قیمت قطعی و تحویل با مدت زمان 100، 120 و 140 روزه کرد و 50 درصد مبلغ را نیز دریافت کرد اما، نتوانست این تعهدات را انجام دهد و مسئولان این شرکت تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا را علت مشکل به وجود آمده عنوان کرده اند.

    اما شواهد امر حاکی است تحریم را می‌توان بهانه‌ای برای سلب مسئولیت و فرار از انجام تعهدات دانست.

    در حالی مسئولان (آذویکو) تحریم را علت تحویل ندادن خودرو اعلام کردند که دولت آمریکا در تاریخ 97.02.18 از توافق برجام خارج و طبق زمان بندی که اعلام کرد و 90 روز پس از خروج از برجام یعنی 97.5.15 تحریم صنعت خودرو آغاز شد این در حالی است که بخش زیادی از پیش فروش‌های شرکت صنعت خودروی آذربایجان پس از خروج آمریکا از برجام و قبل از آغاز تحریم صنعت خودرو صورت گرفته و مسئولان این شرکت از شرایط آینده تحریم‌های خودرویی و پولی و بانکی اطلاع داشتند.

    طبق قانون، سقف پیش فروش حداکثر 50 درصد از میزان ثبت سفارشات معتبر مجموعه اجزا و قطعات تولید هر دستگاه است به عبارتی اگر میزان پیش فروش این شرکت 6175 دستگاه خودرو باشد، باید قبل از آغاز پیش فروش خودرو، به میزان 12350 دستگاه خودرو ثبت سفارش صورت می‌گرفت و از تامین قطعات CKD مربوطه، اطمینان حاصل می‌کرده است که با توجه به دریافت ارز دولتی 136 میلیون یوان چین معادل دلار 4200 تومان در سال 97 (معادل 20 میلیون دلار) الزام قانونی مبنی بر ثبت سفارش و تامین قطعات CKD قبل از آغاز پیش فروش و مهلت قانونی اعتبار اسنادی، این قطعات (برای 12350 دستگاه خودرو) باید به طور کامل حداکثر تا پایان شهریورماه 97 وارد کشور می‌شده است.

    در حالی مسئولان این خودروسازی تحریم را دلیلی بر عدم ایفای تعهد خود اعلام کرده اند که مسئولان این شرکت بار‌ها اعلام کردند تحریم‌ها هیچ تاثیری بر تولید و تحویل خودرو‌های تولیدی آن شرکت نداشته و قطعات به اندازه کافی (10 برابر مورد نیاز) در انبار‌های شرکت موجود است.

    اما طبق قانون حداکثر زمان تحویل در قرارداد‌های پیش فروش قطعی 9 ماه از زمان ثبت نام است، اما شرکت صنعت خودروی آذربایجان در 14 بهمن 97 اقدام به انتشار برنامه زمان بندی جدید تحویل خودرو‌ها کرد که طبق آن، خودرو‌ها با تاخیر‌های 10 ماهه نسبت به تاریخ سررسید قید شده در قرارداد تحویل داده خواهد شد که تعداد محدودی از آن‌ها در ماه‌های پایانی سال 97 تحویل شد.

    طبق آمار رسمی تولید خودرو که ماهانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه) منتشر می‌شود، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند 97 تعداد 3570 دستگاه خودرو MG360 تولید کرده است.

    بر اساس نامه شماره 270-11-97 مورخ 97.11.09 این شرکت به مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد: این شرکت برای تولید خودرو MG360 اقدام به ثبت سفارشی معادل 9288 دستگاه خودرو کرده است که در این صورت مطابق دستورالعمل و آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو حداکثر مجاز به پیش فروش تعداد 4644 دستگاه خودرو بوده است، این در حالی است که این شرکت بیش از 6175 دستگاه خودرو را در فاصله فروردین 97 لغایت 97.04.15 پیش فروش کرده است که این امر تخلف آشکار از قانون و مجوز‌های صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    همچنین آذویکو در این نامه اعلام کرده است که موفق به گشایش اسنادی بانکی ال سی از طریق بانک عامل برای تکمیل فرایند خرید تعداد 4970 دستگاه خودرو شده است که سوئیفت انتقالی آن نیزموجود است.

    حال سئوال این است که شرکتی که اقدام به پیش فروش 6175 دستگاه خودرو و ایجاد تعهد قانونی برای خود نموده است و اقدام به دریافت نزدیک به 50 درصد وجه خودرو از خریداران به عنوان پیش پرداخت نیز کرده است، به چه دلیل فقط برای 4970 دستگاه خودرو اقدام به گشایش اسنادی بانکی نموده است و سرنوشت مابقی خودرو‌های پیش فروش شده چه می‌شود.

    قاعدتا این شرکت باید قبل از تاریخ بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو کشور (97.5.15 ) اقدام به گشایش اعتبار اسنادی بانکی برای همه خودرو‌های پیش فروش شده می‌کرده است.

    همچنین شرکت آذویکو در نامه فوق الذکر اعلام کرده است که موفق گردیده است تا از طریق کشور ثالث معبر ارسال قطعات منفصله را به صورت غیر مستقیم بازگشایی کند.

    حال سئوال این است که وضعیت ورود قطعات به گمرکات کشور در چه وضعیتی است و اگر این قطعات وارد کشور شده اند چرا بعد از گذشت بیش از چند ماه، شرکت آذویکو اقدام به مونتاژ قطعات و تولید و تحویل خودرو به حواله داران نمی‌کند؟

    گفتنی است، دفتر مرکزی این شرکت در تهران تخلیه شده و بعد از چند هفته همان دفتر قرار است تبدیل به مشاوره املاک و بانک شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو