فونیکسریمکسبهتام

پلتفرم کدام خودروهای اسپرت مدت مدیدی است در خط تولید مانده است؟

سربازآن‌کهنه‌کار

عصر خودرو- این روزها در صنعت خودرو تغییرات به‌سرعت برق و باد انجام می‌گیرد. خودروسازان زودتر از موعد مورد انتظار ما نسل جدید محصولات محبوبشان را معرفی می‌کنند و برخی خودروها نیامده با جانشینی جدید و تازه‌نفس جایگزین می‌شوند.

سربازآن‌کهنه‌کار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این روند سرسام‌آور سبب شده تا برخی علاقه‌مندان توالی نسل‌های مختلف خودروها را گم کنند. اما همه خودروسازان این‌گونه نیستند و برخی محصولات آن‌ها مدتی طولانی‌تر از حد انتظار در خط تولید می‌مانند. درگذشته‌های دور، برخی محصولات اسپرت خودروسازان ممکن بود با تغییراتی اندک دو دهه روی خط تولید بمانند. اما این مسئله برای خودروسازان امروز می‌تواند عجیب و حتی غیرقابل‌توجیه باشد. در این مطلب به سراغ پنج مورد از خودروهای اسپرتی می‌رویم که پلتفرمی بسیار قدیمی‌تر از سایر رقبا دارند و مدت زیادی است روی خط تولید جا خوش کرده‌اند.

    لوتوس الیز : 19 سال
    قهرمان لیست ما با اختلاف، لوتوس الیز است. نسل دوم لوتوس الیز حاصل همکاری و سرمایه‌گذاری لوتوس و جنرال موتورز بود و از سال 2001 راهی بازار شد. در آن زمان همکاری لوتوس با تویوتا نیز جدی‌تر شد تا پیشرانه‌های این خودروساز ژاپنی به‌تدریج جایگزین پیشرانه‌های 4 سیلندر روور شوند. لوتوس با توجه به‌تمامی مشکلات مالی و کمبودهایی که داشت، در سال 2001 نهایتاً یک نمونه فیس لیفت شده الیز را عرضه کرد. این خودرو ازنظر فنی و ظاهری دچار تغییراتی عمده شده بود. بااین‌حال هنوز هم‌پایه و اساس پلتفرم آن دقیقاً مشابه مدل قبلی بود. از آن زمان تاکنون، لوتوس توانسته تغییراتی در این خودرو ایجاد کند تا بتواند آن را سر پا نگاه دارد. بااین‌حال الیز شدیداً پیر و فرتوت به نظر می‌رسد و برای دوام آوردن در برابر رقبا، نیازمند یک بازبینی اساسی و نسلی کاملاً جدید است. بااین‌حال مشخص نیست این مهم کی محقق خواهد شد.

    نیسان 370Z 
    نیسان در سال 2003 بالاخره نسل جدید سری Z را با نام 350Z عرضه کرد. این مدل در دو نوع کوپه و کابریو عرضه شد و توانست در بازارهای جهانی به موفقیتی قابل‌توجه دست یابد. پس‌ازآن بود که در سال 2008 نیسان نمونه فیس لیفت شده این خودرو را با نام 370Z معرفی کرد. در مدل جدید، مشخصات فنی و هندلینگ بهبودیافته بود و به لطف به‌روزرسانی ظاهر، بیرون و کابین نیسان جذاب‌تر شده بود. علاقه‌مندان انتظار داشتند 370Z تا سال 2015 در خط تولید بماند. بااین‌حال نیسان هنوز هم به تولید این خودرو ادامه می‌دهد. علل متعددی برای این تصمیم وجود دارند که یکی بازار رو به افول خودروهای اسپرت و دیگری نبود بودجه کافی و سوددهی کم چنین جانشینی است. شایعاتی هر از چندی شنیده می‌شود که نسل بعدی Z یک کراس اوور اسپرت خواهد بود. نیسان این شایعات را رد نکرده، بااین‌حال برخی گفته‌ها این آینده را غیرمحتمل ساخته‌اند. علاوه بر این نیسان در سال جاری مدل کابریو را پس از 17 سال از خط تولید کنار گذاشت تا آینده Z مبهم‌تر از همیشه باشد.

    لوتوس Evora : 11 سال
    لوتوس در دهه قبل میلادی وضعیت چندان مناسبی نداشت. در کشاکش انتظار علاقه‌مندان برای ارائه یک محصول جدید و مشکلات مالی این شرکت بود که یک خودرو اسپرت موتور وسط جذاب با نام Evora معرفی شد. این خودرو با همان فلسفه برادر کوچک‌ترش یعنی Elise و بر اساس تجربیات مسابقه‌ای لوتوس با پیشرانه 6 سیلندر تویوتا عرضه شد. عملکرد فنی خوب در کنار هندلینگ بی‌نظیر و قیمت نسبتاً مناسب، از اوورا یک خودرو پیروز ساخت. لوتوس قرار بود تا در اواسط دهه جاری میلادی، خودروهایی جدید با انبوهی از تکنولوژی‌های مدرن عرضه کند. بااین‌حال برنامه‌های لوتوس محقق نشدند و نهایتاً اوورا و سایر محصولات این کمپانی با تغییراتی جزئی در خط تولید ماندند. اوورا ازنظر فنی و ظاهری به‌روز شد و با اندکی افزایش قیمت، به رقیبی جدی‌تر برای محصولاتی به‌مراتب قوی‌تر بدل شد. بااین‌حال گرد پیری بر چهره اوورا نشسته و بسیاری انتظار دارند لوتوس در چند سال آینده، بالاخره محصولی تماماً جدید برای جانشینی این خودرو شایسته بسازد.

    نیسان GTR : 13 سال
    هنگامی‌که نیسان در سال 2007 پس از چند سال دوری از میادین، نسل جدید خودرو اسپرت پرچم‌دار پر از نوآوری خود را معرفی کرد، کمتر کسی انتظار داشت این خودرو بیش از یک دهه با تغییراتی جزئی روی خط تولید بماند. در زمان عرضه، نیسان GTR نسل R35 قیمتی بسیار پایین‌تر از رقبا داشت و عملکرد فنی آن به لطف پیشرانه 480 اسب بخاری و تکنولوژی‌های فوق پیشرفته، فراتر از حد انتظار بود. به‌تدریج GTR به بلوغی فنی رسید و هم‌زمان قیمت آن به‌طور عجیبی افزایش یافت، تا آن‌که این روزها قیمت آن بسیار بالاتر از 100 هزار دلار است. نیسان چندین بار با ارائه چند خودرو مفهومی، آمادگی خود برای ساخت GTR بعدی را نشان داده. بااین‌حال وضعیت نابسامان بازار خودروهای اسپرت در کنار وضعیت مالی نامناسب گروه رنو-نیسان سبب شده است تا این مهم تا امروز محقق نشود. شایعاتی شنیده می‌شود که نیسان قصد دارد نسل بعدی را در قالب یک خودرو اسپرت الکتریکی و یا هیبریدی روانه بازار کند. بااین‌حال نیسان جشن 50 سالگی GTR را با همین نسل برگزار کرد.

    فراری F8 : 11 سال

    چندی پیش فراری از محصول هشت سیلندر جدیدش با نام F8 Tributo رونمایی کرد. یک سوپر اسپرت موتور وسط تادندان‌مسلح که قرار است جانشین مدل جذاب و تحسین‌شده 488 باشد. اما بسیاری از علاقه‌مندان از این نکته غافل‌اند که فراری از سال 2009 تاکنون، برای این سری از محصولاتش فقط از یک پلتفرم بهره جسته است. این پلتفرم در سال 2009 با معرفی مدل 458 کار خود را آغاز کرد. پس‌ازآن فراری با ایجاد تغییراتی کلی درزمینهٔ ظاهر و مشخصات فنی، مدل 488 را عرضه کرد. F8 نیز یک فیس لیفت اساسی است و ازنظر فنی هنوز هم وابسته به مدل 458 است. بنابراین پلتفرم این فراری در حقیقت 11 سال است که در حال تولید است. این عدد برای محصولات فراری چندان بالا نیست، اما وقتی در مقایسه با رقبا و در شرایط امروز سنجیده شود، عددی قابل‌توجه است. البته فراری در سال‌های اخیر با محصولات متعددی ازجمله کالیفرنیا، F12 و FF نیز کاری مشابه کرده است.




     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم