فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگو آئودی؛

تولد ارباب حلقه‌ها

عصر خودرو - ۱۴ نوامبر ۱۸۹۹ فردی بنام آگِست هورچ (August Horch) شرکت صنعتی A. Horch & Cie را در منطقه اِرنفلد (Ehrenfeld) ایالت کُلن آلمان تأسیس کرد. وی ۲ سال بعد مقر اصلی شرکت را به منطقه رایشنبک (Reichenbach) بُرد و نهایتاً در ۱۹۰۴ میلادی کارخانه خودروسازی جوینتونچر جدیدی را با نام August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. در منطقه سویکاو (Zwickau) ایالت ساکسونی (Saxony) بنیان نهاد اما دیری نپایید که با تیم مدیریت به مشکل جدی برخورد کرد و مجبور به ترک این شرکت شد.

تولد ارباب حلقه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵:۰۰
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها
  • تولد ارباب حلقه‌ها

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، تلاش بعدی هورچ تأسیس شرکت خودرویی مستقل August Horch Motorwagenwerke در جولای 1909 میلادی در منطقه سویکاو بود که البته فرجام خوشی نداشت و به شکایت قضایی شرکای قبلی و رأی دادگاه به خلع حق استفاده وی از برند Horch منجر شد. درنتیجه این اتفاق هورچ دوستان کاری‌اش را دعوت به جلسه‌ای برای مشورت درباره مشکل نام‌گذاری کارخانه کرد و طی این جلسه به پیشنهاد پسر یکی از دوستانش نام کمپانی از Horch که در زبان آلمانی به معنی "شنیدن" است به معادل لاتین آن یعنی Audi تغییر کرد. توضیح بیشتر آنکه در زبان لاتین فعل Audire برای "شنیدن" بکار می‌رود و در حالت امری مفرد به‌صورت Audi نوشته می‌شود.
داستان حلقه‌های Audi فقط به کارخانه آقای هورچ که در 1910 Audi Automobilwerke GmbH Zwickau نام گرفت و سال 1915 به Audiwerke AG Zwickau) تغییر کرد برنمی‌گردد. سال 1928 میلادی آقای جورگِن راسموسن (Jorgen Rasmussen) مالک برند Dampf-Kraft-Wagen بیشتر سهام Audiwerke AG را خرید. 4 سال بعد در 1932 میلادی نیز آئودی با سه کمپانی Horch، DKW و Wanderer تلفیق شد و نتیجهٔ آن تولد اتحاد آلمانی Auto Union AG بود که درزمینهٔ ساخت خودرو فعالیت می‌کرد. نهایتاً پس از جنگ جهانی دوم در 1965 میلادی نیز نام این اتحاد به Audi تغییر داده شد.
اولین لوگو Auto Union متشکل از چهار حلقه مشکی‌رنگ بود که هرکدام یکی از برندهای تشکیل‌دهنده اتحاد را در خود جای می‌دادند و نکته جالب آنکه هر برند حلقه مخصوص به خود را داشت و به ترتیب از چپ به راست به‌صورت Audi – DKW – Horch - Wanderer قرار می‌گرفتند. سال 1949 که پس از فراز و نشیب‌های بسیار ناشی از جنگ شروعی دوباره برای این برند آلمانی بود نشان اعضا از داخل حلقه‌ها حذف شد و عبارت Auto Union روی آن‌ها جای گرفت. 20 سال بعد در 1969 با ادغام Auto Union و شرکت آلمانی سازنده موتورسیکلت و خودروهای کوچک موسوم به NSU، نشان کمپانی به‌صورت یک مستطیل مشکی‌رنگ و نوشته سفید Audi NSU داخل آن درآمد و تمامی حلقه‌ها کنار گذاشته شدند. در 1978 حروف NSU از نشان رسمی حذف شد و شکل زمینه به بیضی تغییر پیدا کرد. 7 سال بعد در 1985 میلادی بود که حلقه‌ها بازهم جای خود را در لوگو رسمی آئودی پیدا کردند و طرحی جدید و فوق‌العاده ساده و درعین‌حال زیبا و جذاب پیشنهاد شد که صرفاً شامل چهار حلقه نقره‌ای همپوشان و نوشته قرمزرنگ بزرگ آئودی در پایین بود. این لوگو بیش از سه دهه مورداستفاده قرار گرفت و همواره به‌عنوان یکی از مفهومی‌ترین و جذاب‌ترین‌های موجود در جهان خودرو به شمار می‌رفت. آخرین اتفاقی هم که برای آن افتاد این بود که سال 2009 در راستای بزرگداشت تولد 100 سالگی آئودی پرداخت تازه‌ای پیدا کرد و نوشته آئودی با ابعادی کوچک‌تر در گوشه پایین سمت چپ جای‌داده شد.گفتنی است نشان آئودی حقیقتاً یکی از بهترین طرح‌های موجود بین شرکت‌های خودروسازی است. همپوشانی حلقه‌ها با یکدیگر، مفهوم اتحاد و یکپارچگی بین این چهار شرکت تشکیل‌دهنده Auto Union را منتقل می‌سازد و جالب آنکه برندهای اصلیِ آن هنوز هم حلقه قدیمی مخصوص به خود را حفظ کرده‌اند.

امین قوام

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط