فونیکسریمکسبهتام

ارمغان شوم سفر در ماه ششم

عصر خودرو- شهریور، ماهی پرتردد است که تقریبا تمام جاده ها کشور با بار سنگین خودروها مواجه است و هزار خودروی شخصی و عمومی در این جاده ها رفت و آمد می کنند. این حجم بالا از ترافیک، شهریور را به ماهی پرخطر و پر از حوادث رانندگی تبدیل کرده است. حوادثی که با خود بیشترین کشته ها و مصدومان را نسبت به دیگر ایام سال به همراه دارد.

ارمغان شوم سفر در ماه ششم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، ششمین ماه از سال ماه فعالیت و جنب و جوش فوق العاده ای است، ماهی است که همه برای نیمه دوم سال آماده می شوند،  گرمای نیمه اول را پشت سرگذاشته اند و در گذر از روزهای گرم و رسیدن به روزهای خنک و سرد، راهی سفر می شوند تا از ایام باقی مانده تا بازگشایی مدارس بتوانند با خانواده اوقات خوبی را در کنار هم تجربه کنند، اما گاهی با کمی بی توجهی، حاصل عمر خود را نقش بر آب می کنند در تصادفی وحشتناک اعضای خانواده راهی دیار باقی می شوند یا اینکه تا آخر عمر معلولیت و مصدوم شدن و از کار افتادگی بر اثر یک بی توجهی به عنوان ارمغان شوم سفر برایشان باقی می ماند.

    علت اصلی تصادفات جاده‌ای در کشور نبود انضباط اجتماعی و ترافیکی است، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خستگی رانندگان، صحبت کردن با تلفن همراه، سرعت و سبقت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز با خودروی جلویی، تغییر ناگهانی مسیر و نداشتن تجربه کافی رانندگی از عوامل تصادفات رانندگی هستند که در این بین مسائل دیگری مانند حادثه خیز بودن برخی از نقاط، رعایت نشدن اصول ایمنی جاده و نصب نشدن علائم راهنمایی رانندگی نیز مطرح است که البته با کمی حوصله و رعایت اصول ایمنی می توان از بروز آسیب های ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کرد.

    شهریور، دارای بیشترین آمار جانباختگان حوادث رانندگی

    سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد ه است:‌ بر اساس اطلاعات موجود، بیشترین آمار جانباختگان حوادث رانندگی هر سال مربوط به شهریور ماه است به نحوی که در 10 سال گذشته 19 هزار و 992 نفر تنها در ماه شهریور جان خود را از دست داده اند.
    با توجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه فصل تابستان و بالا رفتن میزان تردد در جاده های کشور، آمار حوادث رانندگی و فوتی های ناشی از آن نیز در این ماه افزایش می یابد، آنچنان که در ماه‌های شهریور 10 سال گذشته (1388 تا 1397) 19 هزار و 992 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم 10.7 درصد از کل تلفات رانندگی این سال ها را دربرمی گیرد.
    مطابق آمارهای موجود پزشکی قانونی، در میان ماه‌های شهریور 10 سال اخیر، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در سال 1389 با 2 هزار و 449 نفر و کمترین آن در سال 1395 با هزار و 711 نفر گزارش شده است.
    بر اساس این آمار هر چند از سال 1389 تا سال 1395 به طور تقریبی شاهد کاهش تلفات حوادث رانندگی در شهریور بودیم؛ اما متاسفانه این آمار طی دو سال اخیر با افزایش مواجه بوده و رقم تلفات در شهریور ماه سال گذشته به هزار و 863 کشته رسیده است.


    مرگ روزانه 60 نفر در تصادفات شهریور سال گذشته
    بر اساس گزارش پزشکی قانونی، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریور ماه از ایام نوروز نیز بیشتر است. به عنوان نمونه در سال گذشته (1397)، هزار و 109 نفر در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با 55.4 نفر گزارش شده؛ این در حالی است که آمار تلفات شهریور ماه همان سال هزار و 863 نفر یعنی روزانه 60 نفر بوده است.

    هشدار سازمان پزشکی قانونی کشور

    بنا به آنچه آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد فصل تابستان و به ویژه ماه شهریور پرتصادف‌ترین و به دنبال آن پرتلفات ترین ماه سال است و این موضوع حداقل در 10 سال گذشته ثابت بوده است. این ماه همواره رقم قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص میدهد و تعداد تلفات آن بیش از ماه‌های دیگر سال است.
    بر همین اساس با توجه به نزدیک بودن ماه شهریور و تعطیلات نیمه دوم این ماه، سازمان پزشکی قانونی به همه هموطنان توصیه می کند در صورت سفر حتما نکات ایمنی و توصیه های لازم را حین رانندگی و در طول سفر مورد توجه قرار دهند تا ضمن مدیریت سفر خود با توجه به پیش بینی ترافیک پرحجم در جاده ها، از هرگونه حادثه احتمالی پیشگیری کنند.

    روزانه 45 تا 55 نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند

    رئیس پلیس راهور ناجا گفت: روزانه 45 تا 55 نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند که بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی مربوط می شود.
    سردار سید کمال هادیان فر افزود: یکی از جدی ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، ایمنی ترددها در شهرها و جاده ها است.
    وی ادامه داد: بدترین شرایط را در سال 84 داشتیم بالغ بر 27 هزار نفر در کشور جان خود را از دست دادند اما با تغییراتی که در رویکرد کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک هایی که توسط این دولت و دولت های گذشته انجام شد، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال 85 به تدریج کاهش پیدا کرد.
    رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال 96 در کاهش این روند متوقف شدیم به طوری که در این سال تعداد کشته ها 1.2 درصد افزایش یافت و سال 97 این افزایش ها برابر با 1.7 درصد بود.
    وی ادامه داد: همچنین سال گذشته 17 هزار و 138 نفر جان خود را در جاده های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر 365 هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.
    سردار هادیان فر با اشاره به اینکه روزانه 45 تا 55 نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر جاده ای، 7 درصد ریلی، 2 درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.
    رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و  جدی ترین بخش آن به اتوبوس ها و مسافران بازمی گردد و برنامه دیگر نیز توسعه انضباط ترافیکی است. در جاده ها و شهرها علائم، خط‌کشی و تابلو داریم ولی با توسعه ناوگان عمومی و کلان به طوری که در حال حاضر 23.5 میلیون خودرو، بیش از 40 میلیون راننده و حدود 12 میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد،
    سردار هادیان فر با اشاره به اینکه 33 دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی اتوبوس ها و کنترل هایی است که باید در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.
    وی افزود: در دو ماه اخیر تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس ها افزایش داشته است. البته این تصادفات فاجعه بار نبود ولی  نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
    سردار هادیان فر گفت: چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم.

    62 درصد تصادفات در 30 کیلومتری اتفاق می افتد

    وی افزود: 62 درصد تصادفات در 30 کیلومتری بعد از شهرها یا 30 کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد زیرا یا راننده انرژی و سرعت زیادی دارد یا به دلیل طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.
    رئیس پلیس راهور ناجا به فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش هایی مانند بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی جلساتی را با رانندگان داشته باشیم. هر پایانه باید در ترمینال با حضور رانندگان جلساتی را برگزار کند و ما نیز به افسران راهور تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور یابند.

    کاهش 12 درصدی تصادفات در دستورکار پلیس راهور

    رئیس پلیس راهور ناجا گفت: یکی از برنامه هایی که به صورت جدی امسال در دستورکار داریم و آن را انجام می دهیم، کاهش 12 درصدی تصادفات و 2 هزار نفری میزان تلفات جاده ای است.
    هادیان‌فر افزود: هر چند شاید اجرای این برنامه سخت باشد، اما تلاش خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد چرا که نسبت به سال های گذشته در بهترین شرایط شاهد کاهش 712 نفری تلفات تصادفات بودیم.
    وی ادامه داد: گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است که یکی از اقدامات موثر همسوسازی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در این زمینه است.
    وی درباره اقدامات ویژه پلیس برای شهریور ماه نیز گفت: شهریور امسال روند افزایشی نسبت به سال گذشته نداشتیم. در برخی از استان ها شرایط مطلوب بوده است و در برخی استان‌های پرتردد نیز آسیب هایی داشتیم.

    در نیمه دوم شهریورماه نظارت های ما نیز جدی تر خواهد شد

    هادیان‌ فر ادامه دارد: با توجه به اینکه شهریور امسال همراه با ماه محرم است و سفرها نیز در روزهای عاشورا و تاسوعا افزایش یابد و هموطنان می خواهند به موطن خود سفر کنند، توصیه های جدی را در این زمینه در خصوص رعایت ایمنی انجام می دهیم و در نیمه دوم شهریورماه نظارت های ما نیز جدی تر خواهد شد چرا که بر اساس سنوات گذشته تصادفات در نیمه دوم شهریور افزایش می یابد.
    وی تاکید کرد: امسال هم طرح های ویژه نظارتی و کنترلی و نامحسوس را به ویژه در این زمان اجرا می کنیم. برخوردها نیز با رانندگان خاطی جدی‌تر خواهد شد تا با افزایش نظارت ها شاهد کمترین تصادفات در این ایام باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو