فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور:

هر تصادف فوتی ۵.۱ میلیارد تومان هزینه ایجاد می‌کند

افزایش ۱۱۶ درصدی تصادفات خسارتی در تابستان

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تصادفات هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: هر تصادف فوتی معادل ۵.۱ میلیارد تومان خسارات به کشور وارد می‌کند.

هر تصادف فوتی ۵.۱ میلیارد تومان هزینه ایجاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، سردار سید کمال هادیان‌فر صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه براساس آمار چهار ماهه نخست سال جاری احصاء شده از پزشکی قانونی، 53 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی مربوط به صحنه تصادف است، اظهار کرد: 6 درصد جان‌باختگانِ مدت مذکور، حین انتقال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود و کاهش داشته است.

    رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 40 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی در چهار ماه نخست سال در مراکز درمانی جان باختند، گفت: در ایام تابستان تا شهریور ماه 0.7 درصد افزایش جان‌باختگان سوانح رانندگی را شاهد بودیم اما تا 17 شهریور آمارها کاهشی بود؛ البته این آمارها قطعی نیست چون آمار پزشکی قانونی در آن گنجانده نشده است.

    وی افزود: تقریباً پنج درصد نسبت به سه ماه نخست سال افزایش سفر داشتیم.

    این مقام انتظامی تصریح کرد: در حوزه واژگونی تقریبا 25.7 درصد واژگونی داشتیم که در روزها و شرایط خاص تا 49 درصد افزایش روی داد.

    هادیان‌فر با بیان اینکه رانندگان و سرنشینان خودرو حدود 59 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی را در چهار ماه نخست سال جاری تشکیل دادند، خاطرنشان کرد: در مدت مذکور 59 درصد سواری‌ها، 27 درصد موتورسیکلتها، 7.3 درصد وانتها و مسافربرهای عمومی 0.09 درصد در تصادفات نقش داشتند.

    رئیس پلیس راهور ادامه داد: تقریباً 68 درصد جان‌باختگان در تصادفات شهری در محورهای بزرگراهی بوده، بحث حریم 30 کیلومتری شهرها هنوز باعث نگرانی است و تصادفات در این حریم از 62 درصد به 68 درصد افزایش پیدا کرده است.

    وی از نوشماره‌گذاری یک میلیون و 702 هزار وسیله‌نقلیه در پنج ماه نسخت سال جاری خبر داد و یادآور شد: در بازه مذکور یک میلیون و 103 هزار جلد صدور گواهینامه داشتیم که 11 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشت.

    این مقام انتظامی با بیان اینکه، تصادفات هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، متذکر شد: هر تصادف فوتی معادل 5.1 میلیارد تومان خسارات به کشور وارد می‌کند، در چند ماه اخیر، روزانه 45 تا 65 نفر در کشور بر اثر تصادف جان‌باختند یعنی در هر ساعت حدود 1.9 نفر در تصادفات فوت کردند.

    هادیان‌فر با اشاره به مرگ 17 هزار و 183 نفر بر اثر تصادفات در سال گذشته، گفت: اگر این تعداد را در عدد 5.1 میلیارد تومان ضرب شود، مشخص می‌شود چه هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل شده است، بارها گفتیم که از کم‌لطفی صداوسیما گله‌مندیم، صداوسیما در حوزه پیشگیری می‌تواند بسیار کمک کند، خواهشمندیم جدی وارد این عرصه شوند، به مردم و دستگاه‌ها کمک کنند.

    رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 17 هزار کشته و 365 هزار مجروح زیبنده کشور نیست، گفت: خبرنگاران اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهkد اما بخش بازرگانی صداوسیما می‌تواند کمک کند البته گله ما این است که در سایر برنامه‌ها جدا از برنامه‌های خبری کاری انجام نمی‌شود.

    وی ادامه داد: سازمانها چه زمانی می‌خواهند حرکت کنند، چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، چه زمانی می‌خواهیم نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کنیم، تا چه زمانی باید تک صدایی صحبت کنیم؟ هدف‌گذاری دو هزار کاهش کشته در سوانح رانندگی اتفاق نیفتاد و فقط 6 ماه دوم را فرصت داریم یعنی باید تلاش کنیم.

    این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: تصادفات به اقتصاد کشور خسارات زیادی (7 درصد تولید ناخالص ملی کشور) تحمیل می‌‌کند، حدود 113 هزار تصادف خسارتی در کشور در طرح تابستانی روی داد که 116 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

    هادیان‌فر با بیان اینکه روزانه 215 هزار اعمال قانون و قبض جریمه به طور متوسط توسط پلیس راهور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هیچ تحمیلی نمی‌کنیم که باید در روز عدد خاصی جریمه صورت گیرد و صرفاً جریمه بر اساس عدالت صورت می‌گیرد.

    رئیس پلیس راهور تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت دولت دارندگان گواهینامه پایه سوم که بیش از دو سال از دریافت گواهینامه آنها می‌گذرد و دارای 23 سال سن هستند، می‌توانند راننده حمل و نقل عمومی شوند، هر دستگاهی که این ضوابط را رعایت نکند، در صورت تصادف به منزله فرد فاقد گواهینامه تلقی می‌شود و به استناد ماده 16 قانون بیمه اگر فردی فاقد صلاحیت سواری عمومی باشد، هم در پرداخت خسارات دچار مشکل است هم سازمان به‌کار‌ گیرکننده راننده، به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

    وی افزود: شرکتهایی مانند اسنپ، تپ‌سی، سرویسهای مدارس و آژانسها باید با این شرایط راننده را به کار‌گیری کنند و اگر تخلف کنند، مقصرند و ضمن برخورد با راننده با سازمان نیز برخورد صورت می‌گیرد.

    این مقام انتظامی از سه استان همدان، بوشهر و غرب استان تهران به عنوان استانهایی نام برد که باید در طرح بازگشایی مدارس بیشتر دقت کنند و گفت: امروز 53 درصد خودروهای شخصی سرویس مدارس را پشتیبانی می‌کنند، تاکید داریم شهرداری‌ها به دنبال استفاده از سرویسهای ویژه مدارس باشند، اکنون در این حوزه نابسامانی وجود دارد و هر فردی می‌تواند برای جابه‌جایی دانش‌آموزان اقدام کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو