فونیکسریمکسبهتام

لزوم تشکیل شرکت خودرو برقی ایران

عصر خودرو- «دکتر علی تابش» فعال اقتصادی بخش خصوصی به بحث درباره ضرورت تشکیل یک سازمان ملی برای توسعه فناوری «خودروهای برقی» می‌پردازد و بر این نکته تاکید می‌کند که توسعه ساخت خودروهای برقی در داخل ایران هم ممکن است و هم بسیار ضروری.

لزوم تشکیل شرکت خودرو برقی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، تردیدی نیست که در چند سال آینده خودروهای تمام برقی به سرعت جای خودروهایی با سوخت فسیلی را می‌گیرند و ایران نباید از این تحول عظیم عقب بماند. با توجه به بهای اندک بنزین در ایران، به طور خود به خود انگیزه‌ای در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بر روی خودروهای تمام برقی وجود ندارد و این وظیفه دولت است تا گام نخست را با تشکیل شرکت دولتی خودرو برقی ایران بردارد.

    حتی با نرخ‌های بنزین لیتری یک و نیم دلاری در کشورهای غربی، شرکت‌های مشهور خودروسازی جهان تا مدت‌ها از سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه این فناوری امتناع می‌کردند. البته دوران این امتناع از مشارکت در ساخت خودروهای برقی در غرب، دیگر به پایان رسیده است.

     پس از اینکه شرکت «تسلا موتورز» (Tesla Motors) در کشور آمریکا، پیشاهنگ ساخت خودروهای برقی شد و توانست خودروهایی را عرضه کند که از بسیاری جهات کیفیتی بالاتر از پیشرفته­ ترین خودروهای بنزینی داشتند، دیگر شرکت‌های مطرح در عرصه صنعت خودروسازی ناچار به حضور در این بازار شدند. این شرکت‌ها اکنون به سرعت با هدف جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی با خودروهای برقی پیش می روند، برای مثال شرکت خودرو سازی «ولوو» اعلام کرده است که از ٤ سال دیگر ، تنها خودروهای برقی تولید خواهد کرد.
    فناوری بکار رفته در خودروهای برقی بسیار ساده­‌تر از خودروهای سوخت فسیلی است. این فناوری بطور کامل در دسترس محققان ایرانی قرار دارد. سیستم محرک این خودروها شامل یک موتور برقی، یک باتری و یک مبدل جریان مستقیم به متناوب (اینورتور) می‌­شود. خودروهای برقی نیازی به جعبه دنده ندارند و تغییر سرعت در آن‌ها، تنها با تغییر دامنه موج‌های موتور الکتریکی تأمین می شود. این نوع از خودروها دارای کشش بسیار بالایی هستند و می‌توانند ظرف حدود 5 ثانیه، از سرعت صفر کیلومتر در ساعت، به سرعتی معادل صد کیلومتر در ساعت برسند.

    خودروهای برقی که شرکت «تسلا» ساخته است به راحتی و با یکبار شارژ تا می‌توانند ٤٥۰ کیلومتر مسافت را طی کنند و این قابلیت را دارند که با برق ٢٢۰ ولت شهری و ظرف حداکثر ٨ ساعت شارژ شوند. از همین رو این امکان وجود دارد که با ایجاد ایستگاه‌های سوپرشارژ در جاده‌ها که دارای اختلاف پتانسیل ٤٤۰ ولت است، زمان شارژ باتری این خودروها را به کمتر از ١٥ دقیقه کاهش داد.
    خودروهای برقی فاقد آلودگی هستند و از همین رو استفاده از این خودروهای پاک، نیاز مبرم شهرهای آلوده ما است. ریه‌های مردم ما در شهری مثل تهران نیازمند حضور چنین خودروهایی هستند. از آنجایی که سلامتی مردمان مهم ترین اولویت را برای ما دارد، جای تعللی نیست و باید گامی بلند برای بومی سازی فناوری خودروهای برقی برداشت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو