فونیکسریمکسبهتام

تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های اسقاطی به کجا رسید؟

عصر خودرو- پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است تا زمانی که مسئولیت جمع آوری موتورسیکلت‌های اسقاطی بر عهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است، هیچ دخالتی در این‌ زمینه نمی‌کند.

تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های اسقاطی به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موتورسیکلت به دلیل ارزان بودن به عنوان سومین وسیله موتوری محبوب در کلانشهر تهران شناخته شده است، به دلیل استفاده زیاد شهروندان از آن سهم زیادی در تولید آلایندگی‌های زیست محیطی دارد.

    طبق آمار‌های موجود یک میلیون موتورسیکلت موجود در تهران فرسوده هستند و از سویی حدود 10 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در کشور فرسوده شدند که دو سوم آن‌ها بالای 7 سال عمر دارند و جالب این است که تاکنون هیچ یک از آن‌ها از رده خارج نشدند و حتی موتورسیکلت‌های 15 ساله نیز در بین آن‌ها وجود دارد.

    تنها راه چاره برای کم کردن مشکلات مربوط به آلودگی و خرج و مخارج این موتور‌های فرسوده ایجاد یک نظام اسقاط و بازیافت موتورسیکلت است تا هر چه زودتر این موتورسیکلت‌ها از چرخه مصرف خارج شوند و علاوه بر کاهش مصرف بنزین، مردم از آلودگی هوا و صوتی آن‌ها نیز خلاص شوند.

    روزانه به شمار موتورسیکلت‌های فرسوده در پارکینگ‌های شهر افزوده می‌شود؛ این‌ موتورسیکلت‌ها نه تنها موجب آلودگی می‌شوند، بلکه هزار و یک‌ مشکل دیگر نیز برای صاحبان خود ایجاد می‌کنند و بعد از سال‌ها کار کردن به خرج می‌افتند، اما به طور جدی این حجم از موتورسیکلت‌های اسقاطی را کدام‌ نهاد ساماندهی و مدیریت می‌کند؟

    در اکثر مواقع موتورسواران قشر ضعیف جامعه هستند و چندی پیش مقرر شد تا وام کم‌بهره‌ای به صاحبان موتورسیکلت‌های اسقاطی تعلق گیرد تا بتوانند موتور‌های فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط دهند و موتور جدید تحویل بگیرند که متاسفانه فعلا دولت در این‌ زمینه با مشکل پرداخت وام مواجه شد و موتور‌های اسقاطی بدون صاحب و سند در پارکینگ‌ها رها شدند و این تبصره هم به فراموشی سپرده شد.

    البته طبق حکم دادگاه جمع آوری موتور‌سیکلت‌های فرسوده بر عهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است و ابتدا مقرر شد تا موتورسیکلت‌هایی که مدتی در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و صاحبان‌شان هم پیگیر آن‌ها نیستند، به مزایده گذاشته شوند که با این کار مخالفت شد، چرا که این موتورسیکلت‌ها بسیار زیبا هستند و تنها مشکل‌ ثبت و یا صنعتی دارند.

    پلیس راهنمایی و رانندگی نیز معتقد است تا زمانی که این مسئولیت بر عهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است، هیچ دخالتی در این‌ زمینه نمی‌کند. حالا خبرهایی مبنی فروش مجدد موتورسیکلت‌های اسقاطی و خاک خورده موجود در پارکینگ‌ها توسط ستاد اجرایی به گوش می‌رسد.

    بیشتر بخوانید: جولان 3 میلیون موتورسیکلت در کلان شهر تهران/ یک بار برای همیشه موتورسیکلت های فرسوده را تعیین تکلیف کنیم

    در این باره حسین زاده مدیرکل اموال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار کرد: طی یک سال اخیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هیچ موتورسیکلت اسقاطی را تحویل نگرفته است.

    وی با بیان اینکه ستاد اجرایی تنها در صورت دستور مراجع قضایی این امر را انجام می‌دهد، افزود: این نهاد در صورتی ملزم به دریافت موتورسیکلت اسقاطی است که آن‌ها جزء اموال بلاصاحب محسوب شوند.

    مدیرکل اموال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: در صورتی که ستاد موتورسیکلت‌های اسقاطی را تحویل بگیرد، اقدام به فروش آن‌ها نمی‌کند.

    وی با بیان اینکه ثابت کردن بلاصاحب بودن موتورسیکلت‌های اسقاطی در پارکینگ‌ها مسئله بسیار چالش دار است، گفت: به طور کلی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تمایلی به انجام این کار ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو